Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren
Det naturlige valg for Natural Living
Case

Det naturlige valg for Natural Living

Webshoppen, der gerne vil give forbrugerne mulighed for at leve mere bæredygtigt, har i høj grad valgt PostNord ud fra virksomhedens grønne profil.

Som forbruger kan det virke ret uoverskueligt at skifte sine indkøb til husholdningen ud med mere naturlige og bæredygtige produkter. Marilena Skjoldby har med sin webshop Natural Living sat sig for at gøre den grønne livsstil nemmere.

- Jeg åbnede i november 2018. Men tanken havde været undervejs længe. Jeg har boet i Asien og rejst i Australien, hvor jeg blev inspireret. Der er de meget længere fremme med bæredygtighed, end vi er herhjemme, siger Marilena Skjoldby, der bl.a. har en fortid som distriktschef og butikschef i Femilet.

I den første tid sendte hun sine pakker med en konkurrent, men da hun blev opmærksom på PostNords miljøprofil, fandt hun det naturligt at skifte leverandør.

- Jeg oplever jer som markant grønnere. Blandt andet med jeres elcykler. Jeg har også valgt at købe ”Pakke med omtanke”, så der kompenseres for det aftryk, pakkerne giver på klimaet. For Marilena Skjoldby er det helt afgørende, at hun kan stå inde for hele værdikæden frem til forbrugeren.

- Det hele skal hænge sammen med det, jeg siger og gør. Jeg bruger også dyrere emballage, fordi æskerne skal være 100 pct. bæredygtige. Omvendt kan jeg heller ikke bare fylde kasserne op med almindelig bobleplast. Min troværdighed betyder jo alt.

Med valget af PostNord føler hun sig derfor overbevist om, at transporten af hendes varer belaster klimaet mindst muligt.

Noget af det, der sælger bedst blandt de ca. 200 varenumre hos Natural Living, er sæbebær. Bare fem stykker af de små bær fra Nepal eller Indien er nok til en normal maskinvask og kan genbruges 4-5 gange.

- En pose på 500 gram koster 129 kr. og rækker et halvt år til en familie på fire, så det er jo ikke dyrt.

En anden populær vare fra hendes butik er kokosolie i stedet for palmeolie. Sidstnævnte er en stor klimasynder, fordi der følger massiv rydning af regnskov med dyrkningen. Andre eksempler fra hylderne i Natural Living kan være bivoks-wrap som erstatning for stanniol eller genbrugs-kaffefiltre, der er fremstillet i økologisk bomuld.

- I vores husholdning er der mange produkter, som er skadelige for miljøet. Mange forbrugere vil gerne gøre mere, men mange ved simpelthen ikke, hvilke produkter der findes. Vi skal gøre opmærksom på, at der findes mange flere bæredygtige alternativer end en tandbørste og opvaskebørste i træ.

Der er nok at rette op på, og det haster. Men en pakke med omtanke fra Natural Living kan være et lille skridt i den rigtige retning.

Når PostNord-kunder som Natural Living sender en ”Pakke med omtanke”, betales en merpris på 25 øre pr. pakke. Pengene går til at støtte projekter, der kompenserer for klimaeffekten ved forsendelserne. Samtidig kan afsenderen med labelen på pakken signalere, at virksomheden tænker på miljøet.

Læs mere om "Pakke med omtanke"
.