Case

Volkswagen

VW_hero_1920x523.jpg

Med effektiv Direct Mail sender Volkswagen et virtuelt showroom hjem til 15.000 potentielle bilkøbere. 

Brancher: Distribution / Transport
Keywords: Kreativitet, Mersalg / Nysalg
Land: Danmark
Medier: Digital, Direct Mail

Baggrund

Bilkøbere i dag forbereder sig længe, før de kommer ud til forhandlerne. For bare fem år siden var 7-8 besøg pr. bilkøb almindeligt, mens et bilkøb i dag blot kræver 1-2 besøg. Og når forbrugernes adfærd og beslutningsprocesser ændrer sig, må markedsføringen følge trop. 

Strategi

Strategien bag Volkswagens Direct Mail med Virtual Reality briller var at komme tættere på bilkøberne og inspirere dem ved at ”sende” showroomet ud i deres stuer. Og teknikken med at downloade Volkswagen appen og lægge sin smartphone ind i brillerne virker. Pludselig står man i et virtuelt showroom med en række udstillede bilmodeller, som man ved hjælp af en prik i synsfeltet kan tilpasse med forskellige farver, med andre fælge osv., ligesom man kan sætte sig ind i kabinen og kigge sig omkring. Eller se bilen i forskellige farver parkeret foran sit eget hus.

Direct Mailen blev sendt med PostNord til 15.000 danskere nøje udvalgt fra bl.a. leads, kundekartotek og tidligere kunder.

Digitalisering af kundeoplevelsen via Direct Mail

Kombinationen af den velkendte fysiske Direct Mail og den allernyeste Virtual Reality-teknologi resulterede i et markant øget salg af Volkswagen biler i kampagneperioden. Michael Stein, Marketingchef hos Volkswagen, siger i et interview: ”Samarbejdet med PostNord og digitaliseringen af kundeoplevelsen har været en kæmpe succes. De fleste kampagner har i dag fuldt fokus på det digitale, og man kan risikere at overse Direct Mailens værdi. Men hvis Direct Mailens indhold er interessant for modtageren, er der ingen tvivl om, at den kan noget helt specielt”. På grund af kampagnens succes overvejer Volkswagen at fortsætte med kombinationen af Direct Mail og Virtual Reality i deres næste kampagne.  

 

Se hele casen