Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren
case

Original idé til direkte vinkøb går via PostNord

Kobaj er en dansk platform for vinhandel, som gør det muligt for kunderne at handle direkte hos deres favoritbonde og få vinen leveret hurtigt og sikkert.

31-årige Alexander Kidd har succes med virksomheden Kobaj – udtales som ”co-buy”. Konceptet løser udfordringen med at få plads til al vinen i bilen, når man kører rundt blandt fantastiske vinmarker på sommerferien i Toscana, Alsace eller andre steder. For Kobaj formidler salget direkte mellem vinbonden og slutbrugeren og sender vinen hjem til kunden med posten.

Konceptet bag Kobaj er, at man åbner et såkaldt samkøb på en specifik vinbonde, hvorefter man kan bestille alle bondens vine direkte fra gården. Derefter kan andre melde sig med i samkøbet inden for en periode, hvor man skal nå op på 25 kasser vin, for at fragten kan betale sig. På den måde rammer Kobaj tidsånden og skaber en ny måde at handle vin på, som er mere interessant for kunderne – og også en fordel for vinbonden.

PostNord leverer vinen

Forudsætningen for, at vi hos PostNord kan levere vinen er, at pallerne med vin ankommer til Terminal Aalborg, hvor Bigbox-teamet splitter varerne op og pakker vinen i særligt indkøbt emballage, som tåler maskinel sortering. På den måde kører alle vin-pakkerne i MS-flow – og de kommer som oftest af sted samme dag, så modtageren har sin vin dagen efter.

Udover at opfatte PostNord som danskernes førende postselskab ser Alexander Kidd også andre fordele i samarbejdet. Det er nemlig planen, at Kobaj går ind i Sverige, og her er det helt klart oplagt at benytte PostNord. Forventningen er, at der skal leveres ca. 16.000 pakker vin til Kobajs kunder i 2020.

Se mere hos www.kobaj.com

.