Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge
Case

Danske Spil Lotto

DanskeSpil_Lotto_hero_1920x523.jpg

Lotto – held på abonnement

Brancher: Rejse / kultur / underholdning / spil
Keywords: Drive-to-web, ROI, Effekt, Direct Marketing Prisen
Land: Danmark
Medier: Digital, Direct Mail

Udfordring

At vende et faldende salg i et ekstremt konkurrencepræget spillemarked gennem direct mail – og gøre det på en billigere måde end ved traditionelle massekommunikationskanaler.

Målgruppe

Primært mænd i alderen 40+ hvoraf de fleste bor i forstæderne til de større byer i Danmark eller i provinsen med en husstandsindtægt højere end gennemsnittet. I alt ca. 500.000 personer.

Kampagnens mål

At generere 4.000 nye PLU S-abonnenter på Lotto (ROI på 5 måneder), at få 25.000 nye permissions på potentielle spillere samt at skabe øget opmærksomhed om de generelle fordele ved Lotto på abonnement ved at få 100.000 til at besøge Lotto PLU S kampagne-sitet.

Strategi

Efter at det danske spillemarked blev frigivet 1. januar 2012, har Lotto som kategori mistet betydelig omsætning. En undtagelse er PLU S-abonnementet, som er vokset kontinuerligt de seneste år med nu over 220.000 abonnementer fordelt på tre Lotto-produkter. Denne tilvækst ønskede Danske Spil at booste.

Strategien var at skabe trafik på kampagnesitet med hjælp af en driver, som skulle få folk fra postkassen til computeren. Driveren blev et unikt, individuelt lykkenummer, der kunne udløse en kontantpræmie på 100.000 kr. Modtageren skulle blot tjekke sit lykkenummer på kampagnesitet – så kunne han straks se, om han havde vundet.

Kampagnesitet skulle efterfølgende gribe de mange tusinde, der tjekkede deres lykkenummer, og præsentere PLU S-abonnementet på en klar og tydelig måde – samt forklare, hvorfor det er en god ide at købe Lotto via abonnement.

Den kreative løsning spillede på Lottoprodukternes fun factor: Det er sjovt, spændende og overraskende at være en del af Danske Spils univers. Og især det husstandsomdelte 3D-kort var så populært, at forbrugere, der havde set det hos venner og bekendte, selv ringede til Kundeservice for at få det.

Resultat

220.000 tjekkede deres lykkenumre på kampagnesitet (21,3 % respons på 3D-kortet).

I alt gav kampagnen 8.400 nye Lotto PLUS-abonnenter (ROI på 2 måneder), ugentlig forøgelse af omsætningen på Lotto generelt på over 0,5 mio. kr., 44.000 nye e-mail permissions til Danske Spil.

 

Se hele casen