Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge

Et samlet PostNord opstår

At skrive en historisk opsummering af en virksomhed i rivende udvikling er en svær opgave. For hvad bringer fremtiden? Og i hvilket lys stiller den de valg, vi tog i dag? Det er der som bekendt ingen, der ved. Men for PostNord bringer den forhåbentlig masser af pakker, søde, stabile pakkebude og en bæredygtig forretning, der sætter mennesker, miljø og klima først, så vi også kan bringe pakker ud til danskerne de næste 400 år.

Post Danmark bliver til PostNord

I 2009 blev grundstenene lagt til det PostNord vi kender i dag. Posten Norden blev dannet ved en fusion mellem det svenske Posten AB og Post Danmark A/S. Posten Norden er ejet 60% af den svenske stat og 40% af den danske, mens stemmefordelingen blev delt ligeligt mellem parterne. Sådan er det stadig i dag.

Posten Norden ændrede navn til PostNord i 2011. Samtidig skete der en fuld liberalisering af postmarkedet, da Post Danmarks eneret på omdeling af breve under 50 gram bortfaldt. Fra 2011 kunne alle altså byde ind på opgaven med at omdele og distribuere breve i Danmark.

En grønnere fremtid

Science Based Targets er en af de mest anerkendte certificeringer indenfor bæredygtighed, og i 2022 fik PostNord godkendt nye ambitiøse mål for at nedbringe virksomhedens udledninger af drivhusgasser. Ud over målene, som er sat i samarbejde med Science Based Targets, har PostNord også en ambition om at være en fuldstændig fossilfri virksomhed i 2030. 

Første skridt på vejen mod en fossilfri fremtid er at reducere CO₂-udledningen med 40 pct. i 2025, sammenlignet med 2020. Det betyder blandt andet, at nær-omdelingen af pakker på sigt skal ske emissionsfrit, det er det der bliver kaldt ”emissionsfri last mile”. PostNord har med målsætningerne forpligtet sig til udelukkende at købe og bruge vedvarende energi – det gælder i køretøjer, ejendomme og produktionsfaciliteter, og det er med målet om at blive markedets bedste på grønne løsninger.  

PostNord Group har sat et mål om at nedbringe udledningen af drivhusgasser fra aktiviteter i scope 1 og 2 med 80% i 2030, sammenlignet med 2020. PostNord har også sat et mål om at nedbringe udledningen af drivhusgasser i scope 3 med 50% per pakke i samme periode. Læs mere på ScienceBasedTargets.org

PostNord indfører klimabidrag

En grønnere forsyningskæde kræver, at vi hjælpes ad i alle led, og at der er efterspørgsel på grønne løsninger. For at mindske miljøbelastningen har PostNord i mange år arbejdet med det grønne initiativ ”Pakker med Omtanke”. Det startede som et frivilligt klimabidrag, som PostNords erhvervskunder kunne tilvælge. Siden 2024 har betalt et klimabidrag for hver pakke, der sendes i Danmark. Det er stadig muligt at støtte “Pakker med Omtanke” og give et frivilligt klimabidrag, hvis man sender pakker til Norden og derved sikre en grønnere fremtid for os alle. 

Pengene fra Pakker med Omtanke er gået til forskellige projekter i tidens løb, men siden 2021 har der været fokus på den nødstedte danske natur, gennem samarbejder med Klimaskovfonden og Den Danske Naturfond. 

Bidraget til Den Danske Naturfond går til genoprettelsen af Hals Mose, et klimaprojekt i Nordjylland, der årligt reducerer udledningen af CO₂ i atmosfæren med minimum 1.900 tons CO₂. Genoprettelsen af Hals Mose har ligeledes givet vilde dyr og planter flere levesteder – bland andet traner, natugler og kongeørne. Som en ekstra gevinst, har områdets beboere, sommerhusgæster og turister fået en ny naturperle med fri adgang året rundt.  

Bidraget til Klimaskovfonden gik til danske skovrejsningsprojekter. Fondens projekter sikrer målbare CO2-reduktioner og inddrager samtidig lokale hensyn til biodiversitet og drikkevand og skaber flere naturområder med offentlig adgang. I 2023 var PostNord med til at rejse 110.000 kvadratmeter ny skov ved Katgyden i Ejby ved Middelfart og Kjellerup ved Silkeborg. Vores bidrag til de to skovrejsningsprojekter forventes over de næste 60-70 år at binde cirka 4.000 tons CO₂. 

I 2024 forventes PostNords bidrag at gå til flere nye skove fordelt i Danmark. Vallensbæk Kirkeskov blev færdigplantet i juni 2024 og i oktober 2024 blev endnu en skov færdigplantet ved Svanemosen Nyskov i Kolding. 

Ny kæmpe pakketerminal og TPL-lagre i Køge

I 2018 tog rejsen mod PostNord, som det ser ud i dag, for alvor fart da vi åbnede en 25.000 kvadratmeter stor pakketerminal i Køge. Som nabo til pakketerminalen opførte vi samtidig et tredjepartslogistik (TPL) lagerhotel på 31.000 kvadratmeter. Siden er endnu et TPL-lager kommet til og med placeringen i Køge, danner lagrene og terminalen nu et brohoved for landtransport mellem Norden og resten af Europa. 

Nødhjælpspakker til Ukraine

Den 24. februar 2022 stod vi alle og så målløse til, da Rusland invaderede Ukraine og bragte krigen til Europa igen. Derfor besluttede vi i perioden efter invasionen at gøre det gratis at sende humanitær hjælp fra Danmark til Ukraine. I december 2022 var der sendt over 50.000 humanitære nødhjælpspakker med blandt andet langtidsholdsbar mad, medicin, tøj, tæpper, powerbanks og hygiejneprodukter. Det var en fantastisk indsats, hvor danskerne stod sammen og hjalp vores europæiske naboer.

400 år med post

Et samlet PostNord opstår

At skrive en historisk opsummering af en virksomhed i rivende udvikling er en svær opgave. For hvad bringer fremtiden? Og i hvilket lys stiller den de valg, vi tog i dag? Det er der som bekendt ingen, der ved. Men for PostNord bringer den forhåbentlig masser af pakker, søde, stabile pakkebude og en bæredygtig forretning, der sætter mennesker, miljø og klima først, så vi også kan bringe pakker ud til danskerne de næste 400 år.

Historiens vingesus

Gennem 400 år har posten hjulpet danskerne med at fragte breve, pakker og til tider også mennesker. Det har været en lang rejse og postvæsenet har haft mange ejere, mange navne og mange funktioner. I dag er PostNord fokuseret omkring udbringningen af pakker, men danskernes behov har også ændret sig markant de seneste 20 år. Her kan du læse lidt om hvem og hvad PostNord er bygget på skuldrene af.

Digitaliseringen af posten og handlen

Det føles måske som det mest naturlige i verden at trykke et par gange rundt i en app, foretage en betaling og få en kvittering på, at en pakke er på vej. Men at sende og modtage pakker, som vi gør i dag, er stadig en relativt ny udvikling i vores måde at indrette vores indkøbsmuligheder, kommunikation og samfund på. I dette afsnit, kan du læse lidt om hvordan digitaliseringen blandt andet har påvirket vores måde at kommunikere og handle på.

Posten, samfundet og kulturen

Posten har i de sidste 400 år sat sit præg på samfundet omkring os, vores hverdag og vores kultur. Posten har haft indflydelse på alt fra moden til måden, vi kom rundt i landet. Bybilledet har ændret sig og er, med for eksempel indførelsen af husnumre, blevet formet af postvæsenets behov for at systematisere og optimere omdelingen. I Danmark har vi både cyklet med posten, ladet julemærkerne hjælpe børnene og set beboerne i Korsbæk gå på Postgaarden og spise.

Posten og de nyeste transportmidler

I regn og slud skal posten ud – og helt fra begyndelsen, har det været med de nyeste transportmidler, som man kunne opdrive. Behovet for hurtigere, mere rentable og driftsikre udbringningsnetværk, har drevet postens innovative tilgang mod en state of the art inden for transport. Alt sammen for at vi mennesker kunne få lov at føre en samtale med dem, der betød noget for os.

Tilbage til forsiden

Her på siden kan du få et overblik over PostNord og postvæsenets historie og en masse af de sjove, mærkelige og spændende historier der hører med til fortællingen. Vi starter med at give dig et indblik i det PostNord, der opstod i 2009. Når du har lært os at kende, kan du gå på opdagelse i vores 400 års historie, og de mennesker, teknologier og forandringer vi står på skuldrene af.