Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Denne hjemmeside bruger cookies. Nogle cookies er nødvendige, for at hjemmesiden kan fungere korrekt. Andre cookies bruges til at optimere din brugeroplevelse og gøre det muligt for os og vores samarbejdspartnere at give dig relevant markedsføring. Ved at klikke på "Jeg giver samtykke" accepterer du, at vi bruger cookies og behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med vores integritetspolitik. I integritetspolitikken kan du også læse mere om, hvordan du kan slette eller blokere cookies og trække dit samtykke tilbage.

Send/Forberedelse

Emballage og konvolutter - eller ej

Her finder du tips og tricks til, hvordan du bedst pakker dine leverancer. Du kan vælge at sende med eller uden emballage.

Når du vælger emballage (eller ej), skal du helt overordnet være opmærksom på to ting:

  • Forsendelsen skal være sikker og solid, så indholdet ikke bliver beskadiget
  • Vi - dvs. vores maskiner - skal kunne læse adressen

Med emballage

Sådan bruger du rudekonvolutter bedst muligt

  • Vælg en rude (fx af materialet polystyren), så adressen er let at læse
  • Vælg en rude, der klæber til konvolutten, så den fremstår jævn og glat og uden refleks/genskin
  • Ønsker du at have kundenummer eller lignende med i modtageradressen, så placer det oven over eller øverst til venstre for adressen
  • Placer konvoluttens indhold, så det ikke kan forskubbe sig, og så bilag med modtageradresse ikke kan læses gennem ruden
  • Ønsker du to ruder, skal du placere den ekstra rude i øverste venstre hjørne på forsiden. Den skal være højere oppe end ruden med modtageradressen
  • Bruger du den ekstra rude til afsenderadresse (andre adresser), skal du anvende en væsentlig mindre skriftstørrelse end i adressefeltet og placere et stort ”X” over adressen i den ekstra rude

Forsendelser i plastfolie

Du kan med fordel foliere dine forsendelser med plast, fx når du udsender nyhedsbreve med et brev. Hvis du følger nedenstående retningslinjer, er du sikker på, at din forsendelse når sikkert frem til.

  • Vælg en klar plastfolie af en kvalitet, så vi let kan sortere forsendelserne. Vi anbefaler, at du anvender Polyethylen (LDPE) 25-30 MY og CPP 25-30 MY.

Vær desuden opmærksom på følgende:

  • Vælg en folie, der ikke udvikler statisk elektricitet, eller som giver generende reflekser, fluorescens eller fosforescens
  • Vælg en folie uden høj friktion, så vi vores stempelaftryk holder
  • Vælg en folie, der slutter tæt om indholdet, så det ligger stabilt
  • Anbring helst svejsningen på bagsiden, så den hverken forstyrrer læsningen af adressen eller er i vejen for påsætning af stregkodeetiketten
  • Vi påfører stregkoden maskinelt med en selvklæbende, aftagelig etiket

Få hjælp til at finde den gode emballage

Hos PostNord gør vi alt, hvad vi kan for at få dine forsendelser frem i hel og pæn stand. Derfor er emballagen ekstra vigtigt, når du skal sende noget andet end et almindeligt brev. Du hjælper os, dig selv og dine kunder, ved at emballere dine forsendelser og stabilisere indholdet bedst muligt.

Du kan benytte følgende emballage:

  • Konvolutter
  • Prøveposer
  • Æsker
  • Plastfolie

Læs mere om vores gode tips til god emballage (pdf).

Uden konvolut

Vidste du, at din forsendelse ikke nødvendigvis behøver en konvolut? Læs mere om dine muligheder her.

Uden konvolut

Vidste du, at din forsendelse ikke nødvendigvis behøver en konvolut? Læs mere om dine muligheder her.

Uden konvolut, foldet eller åben forsendelse

Selvom du ikke bruger konvolut, skal din forsendelse overholde retningslinjerne for frifelt til sorteringsstregkode, så du undgår at den selvklæbende stregkodelabel.

Det er nemt at sende kataloger, tidsskrifter og blade m.v. uden konvolut. Dine forsendelse skal blot:

  • bestå af én enkelt del – fx, ét katalog eller ét blad
  • være mindst i A5-format (210 x 148 mm)
  • ikke være større end 45 x 30 x 3 cm
  • være frankeret med PP-påtryk eller maskinfrankering

Der kan være særlige forhold, som du skal være opmærksom på. Det varierer meget fra forsendelse til forsendelse. Derfor anbefaler vi, at du kontakter os, så du får den bedst mulige håndtering af din forsendelse, og får opfyldt dine ønsker til udformningen af din forsendelse.

Det gælder ikke mindst, hvis du har planer om mere specielle løsninger med "smartmail", "selfmailer" og andre mere kreative formater. Kontakt os for nærmere rådgivning, evt. test og godkendelse.

Har du brug for råd eller vejledning?

Du er velkommen til at kontakte kundeservice på telefon 70 11 12 30. Vi svarer alle hverdage fra 8.00-17.00.
.