Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser.

Pacsoft Online lukker

Pacsoft Online lukker, og PostNord kan ikke længere tilbyde dig et forsendelsessystem. Du skal derfor finde en ny løsning, og vi vil gerne hjælpe dig godt på vej!

Spørgsmål & svar

Vi har samlet de mest gængse spørgsmål og tilhørende svar på, hvorfor du skal skifte til et nyt system.
Se spørgsmål og svar her.

Derfor lukker Pacsoft Online

Video

Derfor skal du have et forsendelsessystem

Et forsendelsessystem, også kaldet et TA-system, er nødvendigt for, at du kan booke dine forsendelser, udskrive adresselabels, sikre dine forsendelser til dine kunder mm. Det er derfor vigtigt, at du foretager et skifte til nyt system, når Pacsoft Online lukker, således at du fortsat kan sende pakker.

De fleste forsendelsessystemer og integrationsløsninger der findes på det danske marked, understøtter PostNord som pakkedistributør.

Du vælger selv dit nye system

Det er naturligvis din beslutning, hvilken udbyder af et forsendelsessystem du vælger at indgå aftale med, men vi kan bl.a. foreslå en løsning hos firmaet nShift, nemlig systemet nShift Delivery. nShift står også bag Pacsoft Online, som er baseret på samme platform som nShift Delivery. Du vil dermed få en løsning, der ligner den, du allerede kender.

Hvis du ønsker at skifte forsendelsessystem til en anden udbyder, kræver det blot, at systemet understøtter PostNords produkter. For at skifte kræver det, at du har dit produktionskundenummer. Dette nummer skal du bruge, når du oprettes i det nye forsendelsessystem. Dit produktionskundenummer kan du finde på Kundeportalen som administrator eller i det brev du har modtaget fra os.

Hvad koster det?

Som PostNord-kunde kan du få en særlig fordelagtig pris på nShift Delivery Essential+ til 0,47 kr. ekskl. moms pr. forsendelse*. Prisen inkluderer integration via API Connect, Online Connect or XML. Uagtet hvornår du skifter, vil din betaling til nShift først starte pr. 1. juli 2022. Dvs. selv om du skifter pr. dags dato til nShift Delivery, skal du ikke betale før efter 1. juli 2022. 

*Forsendelses-ID produceret i nShifts system. Læs mere her: Forsendelsessystemer og API’er.

Det er nemt at skifte til nShift Delivery Essential+

Inden det nye system kan tages i brug, skal du indgå en aftale med nShift om pris og vilkår. Dette kan gøres, når du logger på Pacsoft Online. Når skiftet er foretaget, vil du modtage en velkomstmail med alle nødvendige oplysninger deriblandt information om, hvordan du konfigurerer din printer til den nye løsning.

Det tekniske skift fra Pacsoft Online til nShift Delivery vil herefter foregå nemt og enkelt ved nogle ganske få trin. Dit komplette setup fra Pacsoft Online overføres direkte til nShift Delivery.

Du beholder dine loginoplysninger og historik og vil opleve samme platform, indstillinger samt måden at booke forsendelser på, som du kender fra Pacsoft Online.

Se guiden: Sådan foregår dit skifte til nShift Delivery i 5 enkle trin

Du kan også selv kode en løsning – det kalder vi Booking API

Det er også muligt selv at kode en løsning direkte integreret til PostNord. Dette kræver, at den er kodet sammen med det booking API, som vi stiller til rådighed. Læs mere om krav og muligheder her.

Illu-character-computer-headset.svg

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte enten PostNord eller nShift, hvis du har spørgsmål.

Spørgsmål til PostNords produkter:
Har du spørgsmål til PostNord, sidder vi klar på chatten i Kundeportalen alle hverdage mellem kl. 8-17.

Spørgsmål til nShifts løsninger:
Hvis du har spørgsmål til support og tekniske løsninger hos nShift kan du kontakte nShift Help Center, sende en mail til support@unifaun.dk eller ringe til nShifts kundeservice på 78 79 17 04


Her finder du svar på de mest gængse spørgsmål

Har du i dag en integrationsløsning til Pacsoft Online, har vi samlet særlige informationer til dig. Se dem her.

Hvorfor lukker Pacsoft Online?

Aftalen mellem PostNord og nShift om vedligehold og support af Pacsoft Online ophører i 2022. Derfor forbereder PostNord nu lukningen af Pacsoft Online.

Hvad kommer det til at koste?

Som PostNord-kunde kan du få en særlig fordelagtig pris på nShift Delivery Essential+ til 0,47 kr. ekskl. moms pr. forsendelse*. Prisen inkluderer integration via API Connect, Online Connect or XML. Uagtet hvornår du skifter, vil din betaling til nShift først starte pr. 1. juli 2022. Dvs. selv om du skifter pr. dags dato til nShift Delivery, skal du ikke betale før efter 1. juli 2022. 

Hvis du har integration via en partner, så afstem en evt. prisændring med din integrationspartner.

*Forsendelses-ID produceret i nShifts system. Læs mere her: Forsendelsessystemer og API’er.

Hvordan bliver jeg faktureret for mit forbrug af adresselabels?

Al fakturering vedr. dine adresselabels sker direkte med nShift. Har du en transaktionsbaseret løsning hos nShift, vil du blive faktureret kvartalsvis for det aktuelle forbrug. Som udgangspunkt vil du modtage dine fakturaer fra nShift på e-mail. Ønsker du i stedet for at modtage fakturaer per brev, skal du kontakte nShift Support. nShift arbejder endvidere på at etablere flere løsninger for fakturering målrettet deres danske kunder.

Min Pacsoft Online konto er blevet lukket. Hvad gør jeg nu?

Hvis du alligevel ønsker at benytte dig af nShifts tilbud om at skifte til nShift Delivery Essential+, er det stadig muligt, når du forsøger at logge på Pacsoft Online. Kontakt nShift Support såfremt du oplever problemer.

Jeg har ved en fejl skiftet til nShift Delivery, kan jeg blive slettet i systemet igen?

Ja, du kan sagtens opsige aftalen med nShift Delivery igen. Kontakt nShift Support. Betalingen til nShift starter først efter 1. juli 2022, så har du udelukkende produceret labels inden denne dato, så vil du ikke blive faktureret for forbruget.

Kan jeg fortryde en produceret adresselabel hos nShift, hvis jeg konstaterer en fejl i valgte produkt, adresse eller lign.?

Hos nShift betaler man pr. produceret forsendelses-ID. Læs mere på nShifts hjemmeside. Det betyder, at man betaler for alle producerede adresselabels også dem man ikke benytter eller ved en fejl producerer.

Jeg har skiftet til nShift, men kan ikke logge på systemet?

Når først du har skiftet til nShift, er det deres kundeservice, der skal hjælpe dig med tekniske spørgsmål. Vær dog opmærksom på, at for at logge på nShift skal du ind via www.unifaunonline.com. Her er dit Bruger-ID stadig dit produktionskundenummer, ligesom dit password fra Pacsoft Online er det samme.

Hvor kan jeg læse mere om vilkår og forretningsbetingelser hos nShift?

Inden du indgår en aftale med nShift, vil du i migreringsprocessen blive præsenteret for nShifts generelle vilkår og betingelser samt deres privatlivspolitik. Har du spørgsmål til disse, kan du kontakte nShift.

Hvilke alternativer til Pacsoft Online findes der?

Der findes forskellige løsninger i markedet, og PostNord er fuldt tilgængelig i stort set alle. Det er naturligvis din beslutning, hvilken udbyder af et forsendelsessystem du vælger at indgå aftale med, men vi kan bl.a. foreslå en løsning hos firmaet nShift, nemlig systemet nShift Delivery, som PostNord har indgået en særlig prisaftale med. nShift står også bag Pacsoft Online, som er baseret på samme platform som nShift Delivery. Du vil dermed få en løsning, der ligner den, du allerede kender.

Du kan også selv kode en løsning direkte integreret til PostNord. Dette kræver, at den er kodet sammen med det booking API, som vi stiller til rådighed. Læs mere om krav og muligheder her.

Skal jeg oprettes som kunde hos PostNord i det nye system, jeg vælger?

Ja, uagtet hvilket system du vælger, skal du oprettes som kunde hos PostNord først. Hos os får du et produktionskundenummer. Dette nummer skal du bruge, når du oprettes i det nye forsendelsessystem. Dit produktionskundenummer kan du finde på Kundeportalen som administrator eller i det brev du har modtaget fra os.

Hvorfor skal vi nu betale for en løsning, som hidtil har været gratis?

Da aftalen mellem PostNord og nShift ophører i 2022, har PostNord valgt ikke længere at betale for at stille et forsendelsessystem til rådighed.

PostNord anser det ikke som vores kerneopgave at udvikle software løsninger til et komplekst marked, der har udviklet sig meget siden lanceringen af Pacsoft Online. Vi har forhandlet en særlig fordelagtig pris samt en nem overflytning af dit setup hos leverandøren nShift. Mulighederne for at printe labels, booke forsendelser mm. opretholdes på samme måde, som du er vant til fra Pacsoft Online.

Hvor længe kan jeg benytte tilbuddet på nShift Delivery Essential+?

For at få flyttet dit nuværende setup, historik mm. skal du gennemføre skiftet, inden din adgang til Pacsoft Online lukker. Du vil modtage et brev fra PostNord med information om netop din deadline. Herefter vil du fortsat kunne benytte dig af nShift’s særlige tilbud om en transaktionsbaseret pris fra PostNords kundeportal, men du vil ikke få dit setup og historik med.

Et skifte til nShift Delivery Essential, inden din Pacsoft Online adgang lukkes, giver dig dermed ikke kun en fordelagtig pris, men også muligheden for at få dit komplette setup fra Pacsoft Online overflyttet.

Hvornår skal jeg skifte til nyt forsendelsessystem?

Nedlukningen af Pacsoft Online sker løbende fra nu og frem til 30. juni 2022. Du vil få besked fra os i god tid inden vi nærmer os nedlukning af netop din adgang til Pacsoft Online.

Inden nedlukningen af Pacsoft Online skal du tage beslutning om hvilken løsning du vil benytte fremadrettet. Hvis du vælger at skifte til nShift, vil din betaling til nShift først starte pr. 1. juli 2022 - uanset hvornår du skifter. Dvs. selv om du skifter pr. dags dato til nShift Delivery, skal du ikke betale før efter 1. juli 2022.

Skal jeg benytte mig af de leverandører, som PostNord foreslår, eller må jeg vælge en anden leverandør?

Du kan frit vælge mellem de forsendelsessystemer, der findes på markedet. PostNord er tilgængelig i stort set alle løsninger, men det er vigtigt, at du tager stilling til og vælger et system, så du også fremadrettet kan sende pakker.

Hvad sker med min data og historik i Pacsoft Online?

Vælger du at skifte til nShift Delivery flyttes dit komplette setup i Pacsoft Online til nShift Delivery. Overflytningen til nShift Delivery sikrer, at al din data og historik bibeholdes, så du kan arbejde videre i det nye system på samme måde som i Pacsoft Online.

Kan vi beholde vores integrationsløsning fra Pacsoft Online?

Ja, alle nuværende løsninger tilkøbt i Pacsoft Online flyttes med over, hvis du vælger nShift Delivery som dit nye forsendelsessystem.

Hvis du har ordreintegrationer i Pacsoft Online i dag, skal du have ændret ’endpoint’ i systemet, så det peger på nShift Delivery i stedet for Pacsoft Online. Det er en lille ændring, som vil blive forklaret i detaljer i forbindelse med skiftet til nyt system og i din velkomstmail fra nShift. Andre tilføjelser og tilkøb i Pacsoft Online kræver ingen specielle handlinger. De virker automatisk i nShift Delivery.

Hvordan skal vi forholde os, hvis vi er flere brugere på Pacsoft Online?

Hvis I vælger nShift Delivery, skal den ansvarlige og underskriftsberettigede i din virksomhed godkende aftalen om et nyt forsendelsessystem og herefter igangsætte overførslen til det nye system. Det sker ved et enkelt klik, efter I har godkendt nShifts forretningsbetingelser. Herefter modtager den ansvarlige bruger en velkomstmail og skal informere de øvrige brugere, som kan anvende deres hidtidige login fra Pacsoft Online i nShift Delivery.

De øvrige brugere vil få en fejlbesked, ”Fejl i login-oplysninger”, hvis de forsøger at logge ind i Pacsoft Online efter, at den ansvarlige har foretaget flytningen til nShift Delivery. Det er derfor vigtigt, at I kommunikerer skiftet internt.

Hvordan skal vi forholde os, hvis vi har flere kundenumre på Pacsoft Online?

Hvis din virksomhed har oprettet flere konti i Pacsoft Online, som I ønsker at flytte over til nShift Delivery, skal de flyttes over enkeltvis. Hver konto vil få alle data og brugerprofiler med over i nShift Delivery.

Hvem kommer til at hjælpe med overflytning/support?

Support til det nye system, du vælger, vil foregå via den virksomhed, der står bag systemet. PostNord har ikke noget med de nye løsninger at gøre, så alle spørgsmål vedr. support af dit nye system skal stilles direkte til leverandøren.

Kan jeg eksportere min adressebog og/eller historik fra Pacsoft Online, hvis jeg ikke vil skifte til nShift Delivery?

Ja, ved at følge nedenstående trin kan du eksportere dine informationer fra Pacsoft Online.

Gå ind i Pacsoft Online:

  1. Klik på “Administration, Modtagere/Afsendere” eller ”Historik, Forsendelser”
  2. Klik på ”Eksporter ud fra søgekriterier”
  3. Vælg “Excelfil”
  4. Klik på “Gem som”
  5. Modtagere eksporteres
Jeg plejer at bruge ’Link to Print’ og ’Email pre-notifikation’, men jeg kan ikke finde funktionaliteterne i nShift Delivery?

I nShift Delivery er disse funktionaliteter ikke gjort synlige fra starten. Dette skyldes, at kun ganske få brugere benytter dem. Når du er logget på nShift, kan du øverst til højre vælge ’Køb tilbehør’. Herefter kommer du ind i nShifts webshop, hvor du gratis kan tilføje 'Link to Print’ og ’Email pre-notifikation’. Har du spørgsmål til dette bedes du kontakte nShift Support.

Jeg plejer at bruge ’Price enquiry’, ’Guest Access’ og ’Batch printing’, men jeg kan ikke finde funktionaliteterne i nShift Delivery?

Lige netop disse funktionaliteter har nShift ikke inkluderet i deres Delivery Essential+ pakke. Har du brug for disse funktionaliteter, er du desværre nød til at opgradere din løsning til en Professional eller Premium pakke. Kontakt nShift Support for hjælp til dette.

Kan jeg fortsat bruge CSV filer ved ´batch printing’?

’Batch printing’ i nShift Delivery løsningen fungerer udelukkende via XML format. Det betyder desværre, at ’Batch printing’ via CSV fremover ikke er en mulighed. Kontakt nShift Supprt såfremt du har spørgsmål til dette.

Sådan foregår dit skifte til nShift Delivery i 5 enkle trin

Klik på billederne for detaljeret information.

TRIN 1

Login i Pacsoft Online

Når du går ind via Pacsoft Online login, bliver du mødt af en information. (Denne information aktiveres først på din profil, når PostNord har fastsat din konkrete ophørsdato i Pacsoft)

TRIN 2

Information om skift

How-to-guide-ny-step-2.png

Informationen fortæller, hvornår Pacsoft Online lukker for dig, og du kan vælge at igangsætte skift til nShift Delivery eller logge på som du plejer.

TRIN 3

Bekræft skift til nShift

How-to-guide-step3.png

Hvis du bekræfter skiftet til nShift Delivery ved at klikke ‘Bestil’, så flyttes dine data fra Pacsoft Online til nShift Delivery. Du kan herefter logge på nShift Delivery med din sædvanlige bruger-ID og adgangskode. Husk! At det er den underskriftberettigede, som skal foretage skiftet.

TRIN 4

Bekræftelsesmail fra nShift

How-to-guide-step4.png

Du modtager efterfølgende en bekræftelsesmail fra nShift med vejledning om, hvordan du ændrer printerindstillinger.

• Gå til indstillinger > Udskriftshåndtering

• Klik på Guiden Udskriftsindstillinger (anbefalet) og følg instruktionerne

• Opdater evt kontaktoplysninger under Min konto

TRIN 5

Login til nShift Delivery

How-to-guide-step5.png

Log fremover ind på nShift Delivery via www.unifaunonline.com.

Spørgsmål til nShifts løsninger:

Hvis du har spørgsmål til support og tekniske løsninger hos nShift kan du kontakte nShift Help Center, sende en mail til support@unifaun.dk eller ringe til nShifts kundeservice på 78 79 17 04.

.