Privatlivspolitik
Denne privatlivspolitik gælder for Post Danmark A/S og tilhørende selskaber. Privatlivspolitikken giver dig information om, hvordan PostNord behandler dine personoplysninger, og hvilke rettigheder du har. Det gælder uanset, om du er privatkunde, erhvervskunde, leverandør eller en anden form for samarbejdspartner.
Hvis du er medarbejder hos PostNord, gælder denne privatlivspolitik ikke for vores behandling af dine personoplysninger i medfør af dit ansættelsesforhold. Denne behandling er dækket af vores privatlivspolitik for medarbejdere, som du kan finde på PostNords intranet.
Hvis du er ansøger til en stilling i PostNord, kan dine personoplysninger også blive behandlet af en af vores samarbejdspartnere, og du får information om behandling af dine personoplysninger i forbindelse med ansøgningsprocessen direkte fra dem.
PostNords mål er, at du skal føle dig betrygget i, at din personlige integritet respekteres, og at dine personoplysninger behandles korrekt i henhold til de databeskyttende regler (f.eks. databeskyttelsesforordningen (GDPR)1 og databeskyttelsesloven2).
PostNords primære behandling af personoplysninger er behandling af de personoplysninger, der fremgår af selve forsendelsen (navn og adresse) for at kunne omdele forsendelsen samt kontaktoplysninger, så vi kan sende dig notifikationer om forsendelsen.
Vil du læse om forretningsbetingelser for de forskellige ydelser, kan du finde forretningsbetingelser for erhverv her og forretningsbetingelser for private her.
Sikkerhed i forbindelse med beskyttelse af personoplysninger
PostNord sørger for høj sikkerhed omkring dine personoplysninger og gennemfører relevante sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte dine personoplysninger mod uautoriseret adgang, ændring, videregivelse og tilintetgørelse. De tekniske sikkerhedsforanstaltninger er f.eks. automatisk sletning, hvor det kan lade sig gøre, regelmæssige test og kontroller samt begrænset og kontrolleret brugeradgang til systemer og ejendomme og lokaler. Vi opbevarer flest mulige oplysninger på egne servere og indgår databehandleraftaler, når andre handler på vores vegne. PostNord anonymiserer naturligvis personoplysninger, hvor det er muligt.
Vi har iværksat organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der f.eks. er obligatorisk grundkursus i databeskyttelse samt regelmæssige awareness-kampagner om databeskyttelse og informationssikkerhed.
PostNord er dataansvarlig
PostNord er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger, når PostNord afgør, til hvilke formål og med hvilke hjælpemidler behandlingen foretages.
PostNord har som regel ikke kendskab til indholdet af forsendelser, og dermed har PostNord ikke dataansvar for de personoplysninger, som indgår i indholdet. I de tilfælde hvor PostNord får kendskab til indholdet, f.eks. i forbindelse med tolddeklareringer, har PostNord heller ikke dataansvar for indholdet, da behandlingen af personoplysningerne, herunder at få kendskab til indholdet, ikke er PostNords primære ydelse, og PostNord ikke afgør, til hvilke formål og med hvilke hjælpemidler behandlingen foretages.
Hvad er personoplysninger?
Personoplysninger er alle de informationer, som direkte eller indirekte sammen med andre oplysninger kan henføres til en fysisk person. Det er f.eks. oplysninger om navn, telefonnummer, adresse, e-mailadresse, stilling, CPR-nummer, lønforhold, uddannelse, kontaktoplysninger, IP-adresse, de valg du foretager, dine præferencer, bidrag til konkurrencer mv.
Hvad er behandling af personoplysninger?
’Behandling’ skal forstås bredt, da behandling af personoplysninger omfatter alt, hvad der foretages med personoplysningerne, f.eks. indsamling, opbevaring (lagring), bearbejdning, videregivelse, anvendelse til forskellige formål, ændring og tilintetgørelse af personoplysninger.
PostNord kan blive nødt til at udlevere personoplysninger til tredjepart som f.eks. myndigheder eller politiet i forbindelse med efterforskning af kriminalitet, eller hvis vi i øvrigt har pligt til at udlevere sådanne oplysninger i henhold til lovgivning eller myndighedsafgørelser.
Hvis afsenderen af en pakke har valgt e-mailadvisering, kan PostNord dele modtagerens navn og e-mailadresse med Trustpilot A/S. PostNord gør brug af Trustpilot til at gennemføre kundetilfredshedsmålinger for at kunne forbedre PostNords produkter og tjenesteydelser. Trustpilot anvender kun personoplysningerne til kundetilfredshedsmålinger.
Hvilke personoplysninger behandler vi om dig og til hvilke formål?
PostNord behandler dine personoplysninger til de forskellige formål, som er beskrevet nedenfor. PostNord behandler personoplysninger f.eks.
- for at kunne levere ydelsen, dvs. typisk for at kunne omdele breve, pakker og gods (forsendelser) til rette modtager på rette adresse
- for at kunne kommunikere med dig
- for f.eks. at kunne administrere aftaler om levering til døren
- for at kunne vedligeholde, udvikle, forbedre og teste PostNords IT-systemer, tjenester og de tekniske platforme, de stilles til rådighed på
- for at kunne markedsføre os via post eller via e-mail og sms/mms, hvis du har givet dit samtykke,
- for at kunne udarbejde anonymiseret statistik, og analysere og gruppere besøgende i vores digitale kanaler efter prioritering og præferencer, og dermed forbedre vores udbud og forretning
- for at kunne gennemføre kundeundersøgelser
- for at kunne tilbyde yderligere ydelser, der er naturligt forbundet med leveringen af ydelsen
- for at kunne administrere opkrævninger
- for at kunne for at forebygge, opdage og retsforfølge bedrageri og misbrug af PostNords tjenester.
Nedenfor finder du forskellige emner, og under hvert emne kan du læse mere om, hvordan PostNord behandler dine oplysninger i sammenhæng med det produkt eller den ydelse, du anvender. Her kan du se, hvilke kategorier af personoplysninger PostNord behandler, hvorfra de stammer, hvorfor vi har lov til at behandle personoplysningerne, og hvem PostNord kan videregive personoplysningerne til. Du får flere informationer ved at klikke på det emne, du ønsker at læse om.
Vi undgår helst at behandle følsomme oplysninger. De følsomme personoplysninger omfatter race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering. Hvis vi kommer i besiddelse af dem, f.eks. hvis du selv giver os nogen af de følsomme oplysninger, f.eks. i en chat eller e-mail, sletter vi dem hurtigst muligt. Indgår de som en del af en reklamationssag, vil det dog af den grund være nødvendigt at gemme dem, indtil sagen er afsluttet. I det tilfælde vil behandlingen være på grundlag af GDPR, art. 9, stk. 2, litra f, om behandling der er nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
Opbevaringsperioder
Vi behandler kun dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålene med behandlingen, for at overholde en aftale med dig, når PostNord har en legitim interesse, for at opfylde PostNords retlige forpligtelser, eller når en behandling er nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Derefter sletter vi dine personoplysninger. Det er således især formålet med behandlingen og nødvendigheden af opbevaring, der bestemmer, hvor længe vi gemmer personoplysninger.
Overførsel af personoplysninger til lande uden for EU/EØS
PostNord bruger leverandører og samarbejdspartnere, som varetager opgaver for PostNord. Det betyder, at dine personoplysninger behandles af leverandører og samarbejdspartnere (databehandlere), når det er nødvendigt for, at databehandleren kan udføre den pågældende opgave for PostNord.
PostNord beskytter dine personoplysninger ved overførsel af personoplysninger til databehandlere i tredjelande, dvs. uden for EU/EØS, som kan ske f.eks. ved hosting- eller supportydelser fra en af PostNords databehandlere. PostNord sørger for et overførselsgrundlag og et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
Du kan få nærmere oplysninger om PostNords overførsel af dine personoplysninger til tredjelande ved at kontakte PostNords databeskyttelsesrådgiver. Se venligst `Kontaktoplysninger`. Du kan fra PostNords databeskyttelsesrådgiver enten få udleveret en kopi af EU Kommissionens standardkontrakt eller et andet juridisk grundlag for overførslen af personoplysninger.
Eksterne links og hjemmesider
Denne privatlivspolitik gælder bl.a. for personoplysninger, som PostNord behandler om dig i vores digitale kanaler. PostNords digitale kanaler kan sommetider indeholde links til eksterne hjemmesider eller tjenester, som vi ikke kontrollerer.
Hvis du følger et link til en ekstern hjemmeside, opfordrer vi dig til at sætte dig ind i udbyderens databeskyttelse, herunder de principper for behandling af personoplysninger og informationer om cookies m.v., der gælder for den pågældende hjemmeside.
Dine rettigheder i forbindelse med vores behandling
Du har følgende rettigheder i forhold til PostNords behandling af dine personoplysninger:
- ret til indsigt – en ret til at få bekræftelse af og information om behandlingen af dine personoplysninger
- ret til berigtigelse – en ret til at få urigtige oplysninger rettet
- ret til sletning – en ret til at få slettet personoplysninger under visse forudsætninger
- ret til indsigelse – en ret til at gøre indsigelse mod f.eks. vores behandling, hvis den sker på grundlag af interesseafvejning eller med henblik på direkte markedsføring
- ret til begrænsning af behandling – en ret til at kræve, at behandlingen af personoplysninger begrænses, hvis du f.eks. bestrider oplysningers rigtighed. I den periode, hvor rigtigheden undersøges, er PostNords adgang til at behandle oplysningerne begrænset
- ret til dataportabilitet – en ret til at modtage de personoplysninger om dig, som du selv har givet til os, og en ret til at kræve, at personoplysninger flyttes fra en dataansvarlig til en anden. Denne ret er begrænset til de oplysninger, du selv har givet os.
Der kan være betingelser eller begrænsninger til rettighederne ovenfor. Det er derfor ikke sikkert, at du f.eks. har ret til dataportabilitet eller ret til at få personoplysninger slettet – dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med databehandlingen.
Kontakt os, hvis du ønsker at udøve nogle af dine rettigheder eller at få mere at vide om nogle af rettighederne og forudsætningerne for at udøve dem. Vi anmoder om sikker identifikation for at sikre os, at det er den rette person, der får udleveret eller får slettet personoplysninger.
Kontaktoplysninger
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at kontakte os på nedenstående adresse.
PostNord A/S, Hedegaardsvej 88, 2300 København, att.: Indsigtsanmodning
Mail: Indsigtsanmodning@postnord.com
Hvis du har spørgsmål til PostNords beskyttelse og behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på e-mail: dpo-dk@postnord.com
Klage til Datatilsynet
Hvis du mener, at PostNords behandling ikke sker i overensstemmelse med gældende databeskyttelses-lovgivning, kan du klage til Datatilsynet på www.datatilsynet.dk
Du bør dog altid først tage kontakt til PostNords databeskyttelsesrådgiver, hvis du mener, at PostNord har behandlet dine personoplysninger i strid med den persondataretlige regulering.