PostNord køber Danmarks største netværk af pakkebokse
PostNord har købt 100 pct. af ejerskabet af selskabet bag Nærboks, der er et netværk af populære pakkebokse, som blev startet af PostNord og SwipBox i 2019. I netværket indgår ca. 2.550 pakkebokse spredt ud over hele landet, og handlen gør PostNord til eneejer af det mest omfattende netværk af pakkebokse i Danmark.
PostNords køb af Nærboks skal ses som en del af koncernens store ambitioner på pakkeboksområdet.
- PostNord arbejder hele tiden på at gøre hverdagen lettere for vores kunder, og en del af det er at tilbyde nemme og effektive leveringsløsninger. I kølvandet på pandemien er pakkeboksene blevet ekstra populære, fordi der ikke er fysisk kontakt ved leveringen. Vores mål er at have over 12.500 pakkebokse i eget regi i Norden inden udgangen af 2022, og vi har planlagt yderligere investeringer i pakkebokse i 2023, siger Annemarie Gardshol, PostNords Group CEO.
Pakkebokse er et stærkt supplement til PostNords betjente udleveringsnetværk, hvor e-handelsforbrugerne selv kan vælge pakkeboksen som et leveringsalternativ i netbutikkens check out.
- Vi oplever en enorm vækst i pakkemængderne i øjeblikket, og opkøbet styrker vores position som den leverandør herhjemme, der er stærkest på hjemmelevering og samtidig har det stærkeste netværk af udleveringssteder, siger Peter Kjær Jensen, CEO i PostNord i Danmark.
Pakkeboksene giver en nem og fleksibel adgang til at hente pakker, og de har været en stor succes hos danskerne.
- For PostNord er det vigtigste, at det er så enkelt som muligt for kunderne at modtage deres pakker. Nærboks-konceptet er populært blandt vores kunder, som sætter pris på 24/7 tilgængelighed og nærhed. Derfor er vi glade for aftalen med SwipBox om at overtage deres andel af selskabet bag Nærboks, fortsætter Peter Kjær Jensen.
Nærboks har hidtil været et joint venture mellem PostNord og SwipBox gennem selskabet Nordic Infrastructure, men fremover er det selskab og netværket af pakkebokse 100 pct. ejet af PostNord. Udover PostNord benyttes netværket også af bl.a. af DHL og Bring.
SwipBox, som producerer Infinity-pakkeboksene, som Nærboks-netværket består af, er også tilfredse med handlen.
- Vi er glade for at have været pionerer på Nærboks-netværket, og samtidig gjort miljøet en tjeneste, siger Jens Rom, CEO for SwipBox, og fortsætter:
- Hos SwipBox oplever vi heldigvis stor international interesse for vores pakkebokse, og vi vil nu fokusere på at udbrede Infinity-konceptet i Norden, Europa og globalt. Derfor giver det god strategisk mening for SwipBox at sælge vores andel af Nærboks til PostNord.
Efter PostNords overtagelse af ejerskabet af Nærboks fortsætter det som et såkaldt åbent netværk, der også kan benyttes af andre distributører. Det er planen, at antallet af pakkebokse i netværket skal udvides til 3.100 pakkebokse i 2021.
Yderligere info: PostNord Presse 33 61 60 01 / presse@postnord.com eller til Jens Rom, CEO, SwipBox 29 41 66 11 / jens.rom@swipbox.com.
Fakta:
Nærboks er placeret ved supermarkeder, boligkarréer, parkeringspladser og andre centrale steder, hvor mange har deres daglige færden.
Nærboksen er batteridrevet, og der kommunikeres med brugeren via bluetooth, når pakken skal hentes ud af boksen. Desuden skal man bruge en smartphone og en app for at hente pakker i Nærboks.
PostNord har i forvejen et netværk af ca. 420 pakkebokse – de røde pakkebokse.
Sidst opdateret: