Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge
2020-09-28 14.29

Skriv med omtanke

PostNord sætter med fem nye frimærker fokus på vigtigheden af at skrive med omtanke for hinanden på de sociale medier, og tænke på modtageren, før man sender. PostNord ønsker med de nye frimærker at bidrage til at få skabt en god tone på nettet, der ifølge tre ud af fire danskere er for hård, viser ny undersøgelse fra Gallup*.

- Næsten tre ud af fire synes, at tonen på de sociale medier er for hård, og det afholder fire ud af 10 fra at deltage i den almindelige debat. Det er en ærgerlig tendens, og det er vigtigt at huske på, at ordene kan gøre ligeså ondt og påvirke os ligeså meget, som hvis vi sagde dem ansigt til ansigt. Vi håber, at kampagnen kan give anledning til at tale mere om problemet, og forhåbentlig motivere os alle til at vise omtanke, når vi kommunikerer online, siger Martin Pingel, designchef i PostNord Danmark.

Frimærkerne skal med humor, glade farver og legende illustrationer appellere til både unge og voksne. Hvert frimærke har sit eget underbudskab – Det man skriver, er man selv; Spred lidt glæde; Styr dig, Trold; Vent med at sende; Hvem vælger du? – der alle bakker op om hovedbudskabet: ’Skriv med Omtanke’.

-  Et brev gav tid til omtanke, men i dag farer vi til tasterne og risikere at skrive ting, vi ellers aldrig ville sige personligt. Vi synes, der skal være plads til uenighed og til at sige sin mening, men der skal også være plads til omtanke. Og det er netop dét, vi sætter fokus på med budskabet ”Skriv med Omtanke” og frimærkeserien, siger Martin Pingel.

Undersøgelsen fra Gallup, der er udarbejdet i samarbejde med PostNord, viser, at den hårde tone på de sociale medier er et udbredt problem. 72 pct. af de adspurgte synes fx, at tonen er for hård, og 39 pct. afholder sig fra at deltage i debatter eller skrive opslag af frygt for at modtage ubehagelige beskeder. Næsten halvdelen (46 pct.) ser minimum flere gange om måneden ubehagelige eller hadefulde beskeder på sociale medier.

Lanceringen af frimærkerne er en del af en større kampagne – der omfatter samarbejde med en række efterskoler, Go-Card postkort, SoMe indsatser, GIFs, talspersoner fra forskellige brancher m.v. – som henover efteråret alt sammen skal være med til at motivere danskerne til at vise omtanke, når de kommunikerer på online-platforme. Der kan løbende følges med i kampagnen og dens elementer her.

Frimærkerne er tilgængelige nu i PostNords netbutik og koster 100 kr. for 10 styks. Klik her for at købe de fem frimærker.

Yderligere info - PostNord Presse - 33 61 60 01 / presse@postnord.com

*undersøgelse udarbejdet i samarbejde med KANTAR GALLUP. 1.178 respondenter i alderen 18 år og op

Resultater fra undersøgelsen

1.png

2.png3.png