Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge
2022-03-01 09.52

Derfor vælger vi at gå forrest i den grønne omstilling

Med mere end 13.000 last- og varebiler er det et yderst ambitiøst projekt at sætte sig for at blive fuldstændig fossilfri. Men det er lige netop, hvad PostNord vil inden 2030. Vejen frem er en omfattende elektrificering, men først et sats på de teknologier, der virker i dag.

Læs videre her på siden, eller download artiklen som pdf her

”Siden 2009 har vi i PostNord reduceret vores Co2-udslip med mere end 70 % i Danmark. Det er vi enormt stolte af, men vi kan ikke bare sætte os ned og hvile på laurbærrene. Vi skal gå hele vejen og blive fuldstændig fossilfri i 2030,” siger Peter Kjær Jensen adm. direktør i PostNord Danmark.

Der er ifølge Peter Kjær Jensen tale om en meget ambitiøs målsætning, der kommer til at omhandle en elektrificering af den samlede flåde af køretøjer og hele forsyningskæden. Samtidig vil det kræve aftaler med både kommuner og regioner omkring infrastrukturen, når alle disse køretøjer skal
tanke el, uden at overbelaste elnettet. Allerede i 2027 har koncernen som mål, at den sidste del af pakkens eller brevets rejse til modtageren skal være helt elektrificeret og fri for Co2.

”Der er ingen tvivl om at hele transportsektoren er nødt til at gennemgå en gigantisk omstilling for at kunne løse klimakrisen. Som en af de største spillere på det nordiske logistikmarked er det helt naturligt for os at tage ansvar og gå forrest i den grønne omstilling. Det bliver en kæmpe opgave,
men vi vil gerne være dem, der viser vejen for resten af branchen, og som skubber på en generel forandring i samfundet.” 

Vis vejen for andre

Selvom PostNord satser på at blive fossilfri på den lange bane, så har de grønne tiltag allerede gjort deres indtog mange steder i koncernen. Eksempelvis har man indgået en strategisk indkøbsaftale med Q8, der sikrer
adgang til tankning med HVO100-biodiesel, der er lavet på slagteriaffald, på samtlige af PostNord Danmarks ca. 150 interne dieseldrevne lastbiler i 2022. Der er desuden lagt op til, at eksterne vognmænd, der kører for PostNord, på sigt vil få mulighed for køre på biodiesel.

”Målet er, at hele værdikæden, og alle vi arbejder sammen med i PostNord, skal være fossilfri i 2030. Vi synes, det er den rigtige vej at gå,” siger Peter Kjær Jensen.

Og ser man ud over landkortet, så er der allerede punkter, hvor den grønne omstilling er godt på vej i Danmark. Der er allerede 100% eldreven omdeling af pakker og breve på Bornholm. Derudover er man flere steder overgået til LED-belysning i terminaler, ligesom man har fået digital styring på
lys, varme og ventilation på alle større sites. Disse giver hver en besparelse på op mod 40% af energiforbruget.

”Vi er nødt til at se på hele koncernen, og hvor vi kan gøre noget for at udlede mindre Co2 eller nedsætte energiforbruget. Og det kan man næsten alle steder, når man først dykker ned i det. Det er så vigtigt, at man ikke bare ser på enkelte steder i en koncern eller virksomhed, men tager det hele i betragtning.”

Infrastrukturen skal følge med

At omstille så stor en koncern til at blive fossilfri er dog ikke noget, man bare gør uden videre. Der er mange udfordringer på vejen, der kræver både investeringer og dybdegående research, for at de rette valg kan træffes.

”Man kan jo spørge, hvorfor vi ikke bare omlægger til 100% fossilfri i morgen, og det er ganske enkelt fordi teknologien ikke er til det endnu. Vi skal se på, hvilken type teknologi, vi skal satse på. Hvilken der er mest
pålidelig, uden at skulle gå på kompromis med måden, vi driver forretning på,” siger Peter Kjær Jensen.

Derudover så kræver en sådan omlægning af hele PostNord-koncernen, at den teknologiske infrastruktur er fuldstændig klar, før de målsætningerne kan føres helt ud i livet. Det kræver mere end at skifte en dieselbil ud med en elbil.

”Vores største udfordring bliver sådan set ikke at købe nye varevogne og lastbiler. Det bliver dyrt, men det kan gøres relativt hurtigt. Udfordringen bliver at få ladestandere nok, og at få plads til al den strøm, vi skal bruge, på det lokale elnet ved terminaler og vores øvrige bygninger. Hele infrastrukturen rundt om den enkelte el-lastbil skal være på plads, før det er realistisk at blive 100% fossilfri. Der er vi ikke endnu, men vi skal nok nå det.”

 

Det gør PostNord for at blive fossilfri i 2030:

  • De seneste 10 år har PostNord i Danmark reduceret sit samlede Co2-udslip med mere end 100.000 tons.
  • Med HVO-biodiesel sænkes lastbilernes Co2-udledning med godt 92 % samtidig med, at det muliggør, at lastbilen ikke skal udskiftes, før den er udtjent.
  • På et år har brugen af HVO-biodiesel reduceret PostNords Co2-udslip med mere end 10.000 ton i Danmark.
  • Der er i starten af 2022 indsat 10 nye biogaslastbiler og i løbet af foråret opfører PostNord sit eget biogastankanlæg ved pakkecenteret i Brøndby.


Yderligere info: PostNord Presse 70 11 12 20 / presse@postnord.com

Billeder


Sidst opdateret: 2022-03-01 09.52