2021-08-26 11.03

PostNord har reduceret sin CO2-udledning med 10.000 ton på ét år

Efter et år med HVO Biodiesel på tanken hos den interne flåde af lastbiler, så har PostNords co2-udledning fået endnu et dyk ned. Samlet er co2-udledningen blevet reduceret med mellem 800 og 1.000 ton hver måned og danskernes breve og pakker er blevet stadig mere grønne. PostNord har som mål at være helt fossilfri i 2030.

- Vi arbejder hele tiden på at gøre vores pakker og alt omkring dem grønnere og mere bæredygtigt. Sidste efterår skiftede vi størstedelen af vores lastbiler over på en ny type diesel, der ikke er fremstillet af olie, men af animalske restprodukter i form af slagteriaffald, og det har kunnet ses med det samme i pakkernes klimaaftryk, siger Stine Sander, der er vicedirektør for pakker i PostNord.

10.000 ton co2 svarer nogenlunde til den mængde co2, en lastbil udleder, hvis den kører 219 gange rundt om jorden ved ækvator. En lastbil, som kører på fossilbaseret diesel, tilfører atmosfæren 1.020 g co2 pr. kørt kilometer, mens det for en lastbil på biodiesel kun er 144 g co2.

En ny opgørelse viser desuden også en samlet reduktion i co2-udslippet på 73 % fra januar 2019 til juli 2021 på PostNords interne flåde af lastbiler, der bl.a. kører pakker mellem terminaler, distributionscentre og kunder. Blandt tiltagene er foruden biodiesel blandt andet også fokus på effektivisering af opfyldning af lastbiler samt løbende opgradering til nye og mere miljøvenlige lastbiler.

- Vi er i fuld gang med at sætte retningen for fremtidens logistik og forsøger hele tiden at gøre det, der er mest effektivt, og som har positiv effekt på klimaet her og nu. Teknologien og mulighederne ændrer sig konstant, men den grønne omstilling er kommet for at blive, siger Stine Sander.

PostNord har et mål om at være fossilfri 2030, og i Danmark har PostNord allerede reduceret sin samlede CO2-udledning med 67 pct. siden 2009.

Sidst opdateret: 2021-08-26 11.03