Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge
2020-05-12 00.00

PostNord indgår koncernaftale med SpaceInvader for at spare plads, penge og CO2

Efter en succesfuld testperiode, har PostNord indgået en koncernaftale med SpaceInvader, der laver pallestativer, som kan øge lastbilernes fyldningsgrad med op til 100 procent. Det betyder færre lastbiler på vejene og en reduktion af CO2 og NOx. Ved at dobbeltstable pallerne og fylde lastbilerne helt op, har PostNord i testperioden sparet ca. hver ottende godstransport væk i den daglige line-haul. Med den nye aftale åbnes der op for, at alle PostNords selskaber i både Danmark og nabolandene kan benytte sig af det smarte pallesystem.

- Vi er rigtig glade for koncernaftalen med SpaceInvader, da potentialet er enormt. De har virkelig lyttet til vores input igennem testperioden, så vi i dag kan stå med en ny aftale og et bæredygtigt system, der sikrer færre transporter og dermed reducering af både CO2 og NOx. Vi ser frem til at implementere løsningen bredere på koncernniveau, hvor vi vurderer, at kunne opnå gevinster inden for klima, miljø og generelle transportomkostninger på 15 pct. eller mere, siger Jakob Manori, adm. direktør, PostNord Logistics A/S.

Pallesystemet er løbende blevet analyseret og evalueret i løbet af testperioden, der startede tilbage i august 2019. PostNord anslår at have sparet ca. 200 kørsler – svarende til omk. 30.000 km – og haft en gennemsnitlig CO2/NOx besparelse på 12,79% for hele testperioden.

Der er en klar forventning om, der kan spares endnu mere efter at koncernaftalen er indgået. Når pallesystemet er fuldt indkørt og håndteringen af systemet er blevet fuldt implementeret i driftsrutinerne, forventes det, at PostNord kan spare op til hver sjette godstransport i sin daglige line haul drift. PostNord vil opnå en effektivisering og CO2-reduktion på 12-13%. Omregnet i kr. og øre løber det op i 4 til 6 millioner kr. om året, når løsningen er fuldt implementeret.

- Det er en kæmpe cadeau, at PostNord har været tilfredse med vores palleløsning. Vi har haft et rigtig godt samarbejde igennem hele testperioden, og det er enormt glædeligt, at det nu har udmøntet sig i en koncernaftale, som betyder meget for vores udvikling som forretning. Der er stadig en masse gevinster at hente, som vi ser frem til at få forløst, når vi, sammen med PostNord, implementerer løsningen bredere på koncernniveau, siger Steen Frederiksen, adm. direktør hos SpaceInvader.

PostNord Danmark har omtanke for en grøn fremtid, og tester løbende en lang række andre klimavenlige løsninger for bl.a. at mindske CO2-udledningen fra vejtransporten, heriblandt el-pakkecykler i byerne, der kan erstatte bilen; lastbiler, der kører på biogas; og bæredygtigt emballage, som kan genbruges op til 30 gange, og spare 42% CO2 sammenlignet med engangsemballage.

Yderligere info - PostNord Presse - 33 61 60 01 / presse@postnord.com

Sidst opdateret: 2020-05-12 00.00