2020-03-16 00.00

Coronavirus påvirker posten til udlandet

Mange flyselskaber indstiller nu deres flyvninger til og fra Danmark på grund af coronavirus, samtidig med at grænserne i flere lande lukkes. Det rammer dele af den internationale post, som sendes ud af Danmark.

- Vi står i en force majeure-situation og i de seneste døgn, har vi arbejdet for at finde alternative ruter for posten ud af Danmark. Det er lykkedes, og via bl.a. landevejen og søvejen, kan der fortsat sendes breve og pakker fra Danmark til en lang række lande, siger Jørgen Sondrup, International Operations Manager i PostNord.

PostNord har udarbejdet en liste med lande, som der fortsat kan sendes post til – bl.a. alle EU-lande og USA. Udfordringerne med at få posten rundt i verden på fly betyder, at PostNord fra i dag ikke tager imod post, der skal til lande, som ikke er på listen. Skulle der alligevel komme post ind til PostNord, som ikke kan sendes frem, så vil det foreløbig blive sat på lager, indtil der igen åbnes op for at posten kan komme med på flytransporterne som normalt.

Med den nuværende løsning anslås det, at 90-95 % af den udgående post fra Danmark fortsat vil komme frem til sin destination i udlandet, trods de store udfordringer med coronavirus.

- Det er vigtigt at understrege, at PostNord, som en vigtig del af den danske infrastruktur, fortsætter en så normal omdeling af breve, pakker og gods i Danmark, som det overhovedet er muligt. Det er også vores mål i forhold til forsendelser til udlandet, og selvom det er udfordrende, så arbejder vi fortsat på at finde alternative transportmuligheder for post ud af Danmark, siger Jørgen Sondrup.

Når det gælder post ud af landet, så skal kunderne forvente, at det kan tage lidt længere tid end normalt, da posten bl.a. transporteres med lastbil og skib som alternativ til fly.

Landene som der forsat kan sendes post til er: Alle EU-lande, Australien, Canada, Island, Hong Kong, Japan, Liechtenstein, Norge, Rusland, Schweiz, Sydkorea og Storbritannien, USA. Desuden opretholdes postleveringen til Grønland og Færøerne.

Post til Danmark vil naturligvis også blive ramt af de mange initiativer verden over for at begrænse spredningen af coronavirus. Det kan der findes oplysninger om på PostNords hjemmeside postnordk.dk under ”Dagens Post”.

Yderligere info - PostNord Presse - 33 61 60 01 / presse@postnord.com

Sidst opdateret: 2020-03-16 00.00