Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Skriv med Omtanke

PostNord sætter med fem nye frimærker en ny kampagne i gang med fokus på vigtigheden af at skrive med omtanke for hinanden på de sociale medier, og tænke på modtageren, før man sender.

PostNord ønsker med de nye frimærker at bidrage til at få skabt en god tone på nettet,
og vi håber, at du også vil være med til det.

Her på siden kan du følge kampagnen tæt, og løbende holde dig opdateret på dens elementer. 

’Skriv med Omtanke’ frimærker

Frimærkerne er tilgængelige nu i PostNords netbutik og koster 100 kr. for 10 styks. Klik her for at købe de fem frimærker.

Pressemeddelelse fra d. 24. september

SKRIV MED OMTANKE

PostNord sætter med fem nye frimærker fokus på vigtigheden af at skrive med omtanke for hinanden på de sociale medier, og tænke på modtageren, før man sender. PostNord ønsker med de nye frimærker at bidrage til at få skabt en god tone på nettet, der ifølge tre ud af fire danskere er for hård, viser ny undersøgelse fra Gallup*.

- Næsten tre ud af fire synes, at tonen på de sociale medier er for hård, og det afholder fire ud af 10 fra at deltage i den almindelige debat. Det er en ærgerlig tendens, og det er vigtigt at huske på, at ordene kan gøre ligeså ondt og påvirke os ligeså meget, som hvis vi sagde dem ansigt til ansigt. Vi håber, at kampagnen kan give anledning til at tale mere om problemet, og forhåbentlig motivere os alle til at vise omtanke, når vi kommunikerer online, siger Martin Pingel, designchef i PostNord Danmark.

Frimærkerne skal med humor, glade farver og legende illustrationer appellere til både unge og voksne. Hvert frimærke har sit eget underbudskab – Det man skriver, er man selv; Spred lidt glæde; Styr dig, Trold; Vent med at sende; Hvem vælger du? –der alle bakker op om hovedbudskabet: ’Skriv med Omtanke’.

-  Et brev gav tid til omtanke, men i dag farer vi til tasterne og risikere at skrive ting, vi ellers aldrig ville sige personligt. Vi synes, der skal være plads til uenighed og til at sige sin mening, men der skal også være plads til omtanke. Og det er netop dét, vi sætter fokus på med budskabet ”Skriv med Omtanke” og frimærkeserien, siger Martin Pingel.

Undersøgelsen fra Gallup, der er udarbejdet i samarbejde med PostNord, viser, at den hårde tone på de sociale medier er et udbredt problem. 72 pct. af de adspurgte synes fx, at tonen er for hård, og 39 pct. afholder sig fra at deltage i debatter eller skrive opslag af frygt for at modtage ubehagelige beskeder. Næsten halvdelen (46 pct.) ser minimum flere gange om måneden ubehagelige eller hadefulde beskeder på sociale medier.

Lanceringen af frimærkerne er en del af en større kampagne – der omfatter efterskoler, Go-Card postkort, SoMe indsatser, GIFs, talspersoner fra forskellige brancher m.v. – som henover efteråret alt sammen skal være med til at motivere danskerne til at vise omtanke, når de kommunikerer på online-platforme.

*undersøgelse udarbejdet i samarbejde med KANTAR GALLUP. 1.178 respondenter i alderen 18 år og op

Download frimærkerne som GIF-animationer

Frimærkerne er lavet som GIFs, så du nemmere kan være med til at sprede budskabet om, at vi skal blive bedre til at skrive med omtanke for hinanden på de sociale medier.

Du kan bruge gifferne i Messenger og SMS-beskeder samt på alle sociale medieplatforme – Instagram, Facebook, Twitter, WhatsApp og Snapchat.

Alt du skal gøre er at downloade appen GIPHY i App Store eller på Google Play. Tryk på ”Stickers” og søg på ”PostNord” el. ”Skrivmedomtanke” i søgefeltet, og så er du klar!

Har du problemer med at finde dem? Se vejledning til GIPHY her 

Send ’Skriv med Omtanke’ postkort

Frimærkerne er også lavet som GoCard postkort, så du kan sende en personlig hilsen med en masse omtanke til en, du holder af eller bare gerne vil glæde. Postkortene vil du blandt andet kunne finde på en række caféer og biografer rundt om i landet samt på 120 udvalgte posthuse.

Du kan få postkortene her 

Opslag og konkurrencer på PostNords officielle Facebook-side

På PostNords officielle Facebook-side vil der også blive sat fokus på kampagnen, hvor der i løbet af efteråret vil blive postet forskellige typer af opslag og konkurrencer, der relaterer sig til frimærkerne og deres budskaber.

Du er velkommen til at følge med og tage del i snakken samt deltage i konkurrencerne på PostNords officielle Facebook-side: https://www.facebook.com/PostNordDK. Bare husk at skrive med omtanke.

Fire gode råd til at få bugt med en internettrold

Det er på tide, at vi stopper med at fodre troldene, og samtidig ikke giver efter for vores egen indre trold. Vi skal skrive med omtanke og tænke os en ekstra gang om, inden vi trykker 'send'.

Vi har her samlet fire gode råd til, hvordan du kan få bugt med en internettrold:

1) Kill it with kindness - udvis overskud i stedet for at svare spydigt tilbage.

2) Ghost trolden - slå koldt vand i blodet og ignorer trolden

3) Anmeld eller blokér trolden

4) Svar trolden tilbage med en "Styr dig, trold" GIF - download gratis GIPHY i App Store eller Google Play, søg på ”PostNord” og tryk på ”Stickers” - så er du klar!

.