Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren
Highlights fra konferencen

Bæredygtig E-logistik

Gik du glip af en hel dags konference spækket med viden og inspiration om e-logistik, der med udgangspunkt i kundernes krav skal være grønnere, mere miljøbevidst og bæredygtig? Vi har samlet highlights, så du alligevel får de væsentligste pointer med

 

 

BRANCHEDIREKTØR MICHAEL SVANE, DI TRANSPORT

Den grønne transport – hvorfor og hvordan?

Vi står på en brændende platform, og der er markant stærkere drivkræfter end nogensinde før, som presser på for en grøn omstilling.  Det vil føre til en mere restriktiv regulering, som vil påvirke logistikken.

  • Der er en tendens til, at produktets klimaaftryk afspejles i form af højere pris
  • De større byer vil blive en kampplads, og 0-emissionszoner bliver en realitet, som vi kommer til at forholde os til i fremtiden
  • Jeg anbefaler, at man stiller krav til transportleverandører om grønne løsninger
  • De første, som vælger ikke at tage ekstra betaling for grønne transporter, vil trække andre med

 

 

 

FORMAND FOR REGERINGENS KLIMAPARTNERSKAB FOR CIRKULÆR ØKONOMI, AFFALD OG VAND OG MEDEJER OG DIREKTØR FOR FORRETNINGSUDVIKLING CAMILLA HAUSTRUP HERMANSEN, PLUS PACK A/S

I mål med grønne visioner via konkret handling

Uden ændringer i affaldssektoren vil vi aldrig nå vores mål. Med partnerskaber kan man både påvirke forbrugernes adfærd og presse på for systemiske forandringer. Bæredygtighed handler om langsigtet planlægning.

  • I modsætning til logistik er emballage meget synligt. Det gør det lettere for forbrugeren at forstå værdien af grøn emballage end værdien af grøn levering
  • Affald er total mangel på fantasi og innovationsevne
  • Fremtiden er cirkulær = det kommer til at handle om 100 pct. genanvendelige materialer uden CO2-aftryk
  • I Danmark har vi en unik mulighed for at tage globalt førerskab

 

 

 

 

STINE SANDER, HEAD OF PARCEL & COMMUNICATION OG MICHAEL FRØLICH, HEAD OF MAIL OPERATION AND LAST MILE, POSTNORD

Omtanke for en grøn fremtid – 67% mindre CO2 på 10 år

På ti år har PostNord nedbragt sin udledning af CO2 med 67 %. Udviklingen er især drevet af optimeringer, der har haft stort effekt på forbruget af el, varme og brændstof. Den voksende e-handel giver udfordringer, men PostNord fortsætter med at tage ejerskab på den grønne agenda:

  • Tidligere har det givet god mening at pakke mest muligt i bilerne og derved spare CO2
  • Fremover vil PostNord satse på eldrevne cykler - Cargo Bikes - i de større byer
  • Cargo Bikes giver både bedre fremkommelighed og større fleksibilitet
  • Med Cargo Bikes vil ca. hver tredje pakkebil kunne fjernes fra byerne

 

  

TEAM LEAD TRANSPORT & MOBILITY, DR. MICHAEL FALTENBACHER, SPHERA (FORMERLY THINKSTEP)

Driving down CO2 of logistics. How much – and with what technology?

EU har en målsætning om 40% reduktion af drivhusgasser (GHG) i 2030 i sammenligning med niveauet fra 1990. Hvis vi i stedet fortsatte som hidtil, ville vi i 2050 kigge ind i en fordobling af udledningen. Der er altså rigtig meget at gøre:

  • Kunder og investorer har en klar forventning om handling
  • Det er muligt at optimere og reducere GHG på samme tid
  • Reduktionen af GHG er en rejse, man lærer meget af undervejs
  • Der er potentiale for en win-win situation for både klima, kunde og investorer

 

.