Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren
NYT OM E-HANDELFRA FDIH

Forbrugsadfærd og bæredygtighed

FDIH undersøger løbende de danske forbrugeres adfærd på nettet og udkommer med rapporter til dig, der vil være på forkant med udviklingen inden for e-handel. Vi har valgt at fremhæve de nyeste indsigter i forbrugernes forventninger til bæredygtighed, men er din virksomhed medlem af FDIH kan du hente den komplette og nyeste e-handelsanalyse her

 

HVORDAN SER FORBRUGERNE PÅ BÆREDYGTIGHED?

Det er især bæredygtig og miljøvenlig produktion, som ligger forbrugerne på sinde. Det er nemlig vigtigst for over halvdelen af de internethandlende. Lidt flere end hver tredje forbruger peger på reduceret emballage som det væsentligste, mens 12% prioriterer miljøvenlig levering højest. Resultatet kan være udtryk for, at emballage og bæredygtig produktion ofte er mere synlig for forbrugeren (fx i form af mærkningsordninger), og således oplever forbrugeren selv i højere grad at være en grøn forbruger, end hvis leveringen (som er mere usynlig) har været miljøvenlig.

 

Kilde: FDIH E-handelsanalysen 2019  

 

HVEM GÅR MEST OP I BÆREDYGTIGHED?

Der er forskel på, hvordan forskellige befolkningsgrupper prioriterer bæredygtighed.  Især de unge skiller sig ud ved i langt højere grad at gå op i, at emballage reduceres. Blandt pensionisterne er der en mere udbredt opmærksomhed på en miljøvenlig transport og levering end hos andre befolkningsgrupper.

 

Kilde: FDIH E-handelsanalysen 2019

 

 

.