Spring navigation over og søg
Postnord
Spor og send pakker
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge

Migration fra filbaseret EDI til API

For at optimere din logistik, er vi i gang med at overgå til kun at anvende API kald i stedet for også at anvende filbaserede EDI'er.

Fra filbaseret EDI til API

Bruger du et forsendelsessystem, når du skal have printet labels, kan du se bort fra denne information, da migrationsopgaven ligger hos din udbyder af forsendelsessystemet.

For at agere tidssvarende i forhold til overførsel af data vil vi i fremtiden kun udvikle nye funktioner til vores API'er, og vi stopper derfor også med at supportere filbaserede EDI'er.

Af den årsag er vi gået i gang med at hjælpe vores kunder med at gå fra at anvende filbaserede EDI'er til kun at benytte API'er i forbindelse med deres transportordrer.

Hvordan

Vi påbegynder overgangen for vores kunder løbende, og du behøver derfor ikke at foretage dig noget, før du modtager en mail fra os. Mailen vil beskrive, hvordan dit forløb vil være, og vi vil efterfølgende også tage kontakt til dig per telefon.

Under hele forløbet vil du have support fra os.

Hvornår

Fra udgangen af 2024 udvikler og vedligeholder vi kun de services, der er tilknyttet API'er. 

Fordelene

Ved overgang til API'er opnår du øjeblikkelig dataoverførsel uden manuel indblanding og dermed mindre risiko for fejl.

Dine kunder får tracking og notifikationer i realtid, så de altid er fuldt opdaterede.

Du får øjeblikkeligt besked, hvis der er fejl i det data, du sender.

Sådan er din proces

Nyttig information, når du skal i gang

Se videoen her

Webinar

Se vores webinar, der giver en god introduktion til API'er. Vi kommer bl.a. ind på, hvordan du kommer i gang, hvilke der er de mest brugte API'er samt, hvordan din API key fungerer.

Gå til Specification Product Services and matrix

Valideringer

Når du laver et API kald, sker der en validering af dit kald. Det vil sige, at systemet bl.a. tjekker, om de produktkoder, du prøver at kombinere faktisk er kombinerbare. Vi har samlet alle de valide produktkombinationer samt andre vigtige oplysninger i vores "Specification Product Services and matrix", som du finder her.

Se API eksempler her

API eksempler

Vi har samlet en række nyttige eksempler på API kald. Eksemplerne giver indblik i en række af de mulige kombinationsmuligheder for produktkoderne.

 

Grundlæggende spørgsmål


Finder du ikke svar på dine spørgsmål her, har vi samlet flere på selve Developer portalen her. Du kan også kontakte os på api_migrering@postnord.com.  

På din Developer konto finder du dine kundeinformationer. Du kan invitere andre til din konto, hvor de så kan anvende din API key.

Registrér en sandbox Developer konto på https://atdeveloper.postnord.com.

Brug den tildelte API key i API request'en som et query parameter kaldet "apikey". For at tilgå sikrede API'er skal du bestille en Oauth2 client_id med de nødvendige scopes for API'erne (scopes finder du i swagger definitionen for API'et)

Opret en "production developer konto" på https://developer.postnord.com. For at tilgå sikrede API'er, skal du lægge en ekstra bestilling ind, som indeholder de nødvendige Oauth2 scopes for at anvende dette/disse API'er (find scopes i swagger'en for API)

I API guiden er der en sektion, der forklarer hvilke API'er der imødekommer hvilke behov f.eks. at skulle lave et checkout eller vise tracking for en vare.

Her finder du generel information, som du bør have for at komme i gang med API'er.

Et API's swagger er i korte træk et API's fulde tekniske dokumentation, der beskriver, hvordan det specifikke API skal anvendes. 

Ja på Developer portalen her, finder du alle API'erne og en beskrivelse af deres funktioner.

Du får din API key, når du opretter din Developer konto. 

API’ets labelstandard mål er 105 mm * 190 mm.

Ja, det er muligt at booke i batches op til 50 stk. Det anbefales dog at booke pakker enkeltvis, da det giver en kortere svartid for jer.

Parcel Pulse Notification er en webhook, som i praksis er en abonnementsløsning, hvor du som kunde abonnerer på statusopdateringer for dine kunders forsendelser.

Du tilmelder de af dine kundenumre, som du er særligt interesseret i at følge. Dermed får du automatisk besked, når sker nyt på dine pakkers rejse gennem systemet i stedet for selv at skulle ind og tjekke, om der er opdateringer.

Developer

Developer

Få den fulde integrationsguide, hele vores API liste og meget mere.

Gå til Developer portalen