8 råd til sikker onlinehandel
Desværre er der ofte fup-mails og fup-sms’er i omløb, hvor svindlere udgiver sig for at være fra PostNord. Ofte forsøger svindlerne at lokke oplysninger eller penge ud af dig, fx ved at få dig til at klikke på et link og bede dig om at indtaste oplysninger. Her får du 8 råd til at undgå at blive snydt.
1. Brug PostNord appen
Brug PostNord appen hvor du kan følge med, når der er en pakke på vej til dig. Beskeder og informationer, du modtager i PostNord appen, kan du være helt sikker på, er fra os. Pakker fra PostNord kan altid søges frem i vores app og på vores hjemmeside via track & trace. Hent PostNord appen her.
2. Tjek afsenderen af beskederne
Tjek afsenderen af beskederne. Er du i tvivl, så er det som oftest fup. PostNords mails om pakker sendes fra enten noreply@postnord.dk, noreply@postdanmark.dk eller no-reply@postnord.com.
3. Brug din sunde fornuft
Vær på vagt og brug sund fornuft. Hvis der er stavefejl i teksten eller logoet ser mærkeligt ud, så er det tegn på fup.
4. Pas på hvad du klikker på
Klik ikke på links, du er i tvivl om, og slet beskeder, der ligner fup.
5. Tjek indholdet af dine SMS'er
Vær opmærksom på, at PostNord ikke sender tilfredshedsundersøgelser eller resultat af lodtrækninger på sms.
6. Svar ikke på mistænkelige henvendelser
Svar ikke på mails eller beskeder, der kan være fup.
7. Reagér hvis du bliver mistænksom
Spær dine kort, skift dine kodeord og kontakt evt. politiet, hvis du tror, du er blevet udsat for svindel.
8. Brug appen Mit digitale selvforsvar
Hent appen Mit digitale selvforsvar fra Forbrugerrådet Tænk. Her kan du holde dig orienteret om større bølger af fup-beskeder mm