PostNord spiller en vigtig rolle for Løbeshop.dk’s succes i ind- og udland
Eksporteventyret for online løbebutikken Løbeshop.dk, startede tilbage i 2009 med en norsk webshop, og siden har eksporten taget fart i store dele af Europa. En så stor eksport kræver enkelthed, effektivitet og et godt samarbejde i hele værdikæden.
Webshoppen Løbeshop.dk, der sælger løbeudstyr, startede i Danmark tilbage i 2005, og i 2009 startede deres eksporteventyr. Første marked var Norge, og i 2012 fulgte en svensk webshop efter.
Siden er eksporteventyret hos Løbeshop.dk, der i udlandet går under navnet RunningXpert, kun gået én vej, og det er fremad. Flere markeder er kommet til, og i dag har de landespecifikke webshops i 16 lande. Særligt Tyskland og UK har vist sig at være ”rigtig fine markeder for os”, som Mike Skouboe, Logistics Manager hos Løbeshop.dk, så fint siger det.
”Noget af det bedste, vi har haft”
Valget af logistikpartner betyder meget, når man har så stor en eksport, som Løbeshop.dk har i dag, hvor målet har været at gøre det så simpelt og problemfrit som muligt.
”Det handler om, at vi skal have et setup, der fungerer relativt gnidningsfrit. Det skal være enkelt og nemt for både os, vores kunder og især på returdelen – og det har vi opnået med PostNords hjælp” siger Mike Skouboe.
Eksportmarkedet er blevet stort, og det fungerer lidt anderledes i de øvrige europæiske lande end i Skandinavien, og derfor er enkelthed et nøgleord for Løbeshop.dk, når der skal findes en logistikpartner.
”Vi har samarbejdet med PostNord på eksporten i hele Europa siden juni 2023, og det setup, vi har her, er noget af det bedste, vi har haft, fordi det er så let og enkelt for os, hvilket betyder, at vi kan være mere effektive,” forklarer Mike Skouboe.
Sen afhentning sikrer hurtig levering
Effektivitet er endnu et nøgleord for Løbeshop.dk i deres eksporteventyr. Det betyder blandt andet, at de internt har arbejdet med, hvordan deres sortering matcher det enkle setup, som PostNord tilbyder.
”Efter vi er skiftet til PostNord, behøver vi ikke at sortere i særlig mange retninger, hvilket gør processen lettere og hurtigere for lagermedarbejderne,” forklarer Mike Skouboe og tilføjer yderligere:
”Og så er det utrolig let at pakke i PostNords bure, og det fungerer bare, når de bliver afhentet.”
Hos Løbeshop.dk har de sent afhentningstidspunkt med PostNord, hvilket vil sige, at de først har afhentning kl. 22 om aftenen mandag - fredag samt kl. 17 om søndagen.
”Vi kan slå på hurtig levering, fordi vi relativt hurtigt kan skippe ordren afsted, også selvom en kunde relativt sent lægger en ordre. Og netop hurtig levering er noget af det, vi ved, betyder noget for kunderne,” siger Mike Skouboe.
Ny prissætning på hjemmelevering
Hos Løbeshop.dk brugte man en længere periode på at undersøge, hvordan man kunne få kunderne til at vælge hjemmelevering ved checkout, da det ofte er en bedre løsning for forbrugeren.
“Vi betragter fragt som et produkt og ikke bare noget, man altid kan tilbyde gratis,” siger Mike Skouboe. I øjeblikket kan kunderne få fri fragt ved køb over 1.000 kr. Hos Løbeshop.dk har man oplevet færre returneringer, når der er blevet leveret til hjemmeadressen, og man har i testperioden afprøvet forskellige metoder for at finde den bedste løsning.
”Vi begyndte at teste forskellige priser for hjemmelevering på alle vores markeder for at finde grænsen for, hvor meget man vil give for en hjemmelevering. Derefter kunne vi følge med i, hvor mange kunder der faktisk begyndte at vælge hjemmelevering i stedet for levering til en pakkeshop,” siger Mike Skouboe.
At finde et prispunkt, som alle kan være med på, er essentielt. Lige nu ligger prisen på hjemmeleveringen på 49,00 kr. Det er 10,00 kr. mere, end hvis man får leveret til en PostNord Pakkeshop.
"I udlandet har vi haft stor succes med, at kunderne vælger hjemmelevering i stedet for den gratis pakkeshop-levering. Derfor er det vigtigt at kende sin kunde og overveje, hvad der bedst opfylder deres leveringsønsker," siger Mike Skouboe.
Et godt retursystem
Skal Mike Skouboe komme med et par gode råd til andre virksomheder, som overvejer et eksporteventyr, så er der særligt to aspekter, han lægger vægt på;
”Returdelen kan fylde en del, og derfor skal man have et godt retursystem, og netop det tilbyder PostNord.”
Derudover er det vigtigt, at processen er enkel, så der ikke er for mange elementer, der spiller ind, når man for eksempel skal åbne i et nyt marked.
”Det er vigtigt at sikre, at leveringskæden er effektiv og pålidelig, da det er afgørende for at opretholde kundetilliden. Vi gik fra 4,0 til 4,6 på vores udenlandske Trustpilot, efter vi fik styr på vores leveringskæde, hvor PostNord har været en vigtig medspiller,” afslutter Mike Skouboe.