Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Denne hjemmeside bruger cookies. Nogle cookies er nødvendige, for at hjemmesiden kan fungere korrekt. Andre cookies bruges til at optimere din brugeroplevelse og gøre det muligt for os og vores samarbejdspartnere at give dig relevant markedsføring. Ved at klikke på "Jeg giver samtykke" accepterer du, at vi bruger cookies og behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med vores integritetspolitik. I integritetspolitikken kan du også læse mere om, hvordan du kan slette eller blokere cookies og trække dit samtykke tilbage.

E-handel i Norden: Danskerne mest tilfredse med pakkeleveringen

Dao i3

90 % af danskerne, der har handlet online, er "meget tilfredse" eller "ganske tilfredse" med levering af deres køb.

Hele 90 pct. af de danskere, der har handlet på nettet i år, svarer i en ny undersøgelse, at de er ”meget tilfredse” eller ”ganske tilfredse” med leveringen af deres seneste køb på nettet. Det er mere end i de andre nordiske lande, som der sammenlignes med i den nye rapport ”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018”.

- Det er afgørende, at netbutikkerne forstår betydningen af, at leveringen sker på kundens vilkår. Nye tal viser, at mere end en fjerdedel af forbrugerne på nettet har undladt at købe en vare fra en netbutik, fordi de ikke blev tilbudt det ønskede leveringsalternativ, siger Jørgen Fischer, der er e-handelsrådgiver hos PostNord.

Undersøgelsen viser også, at danskerne stiller de højeste krav i Norden til, hvordan pakken skal leveres. De nordiske netforbrugere vil selv kunne vælge den leveringsmetode, som passer dem bedst. I Danmark er det hele 89 pct. af dem, der har handlet på nettet i 2018, som giver udtryk for, at det er en afgørende parameter for, hvor de e-handler.

- Netbutikkerne i Danmark er dygtige til at stille forskellige leveringsalternativer op til deres kunder baseret på en eller flere pakkeleverandører. Men det er også nødvendigt for at kunne tilfredsstille den krævende danske forbruger, der vælger butikker fra, som ikke har den ønskede leveringsform, siger Jørgen Fischer.

Når der bliver spurgt til, om det ved seneste køb på nettet, har været muligt at vælge den foretrukne leveringsmetode, svarer 70 pct. positivt i Danmark. Det er mere end i de andre nordiske lande, hvor det i Sverige og Norge er mindre end halvdelen, der har mulighed for selv at vælge – i Finland er det 59 pct.

- Selvom mange danskere er tilfredse med leveringen i dag, så skal pakkeleveringen hele tiden udvikles. Netforbrugernes krav til leveringstid, leveringsmåde og services forventes kun at stige i de kommende år. Det er derfor helt nødvendigt, at netbutikker og logistikaktører etablerer et tæt samarbejde for at være rustet til fremtiden, siger Jørgen Fischer.

Rapporten viser, at 60 pct. af danskerne handler på nettet hver måned, og har købt for 19 milliarder kroner i år. På det nordiske marked som helhed har de nordiske forbrugere købt for 104 milliarder kroner, en stigning på 11 pct. sammenlignet med samme periode i fjor.

”E-handel i Norden – halvårsrapport 2018” udgives af PostNord og baseres på forbrugerundersøgelser gennemført i Sverige, Danmark, Norge og Finland hver måned i perioden januar til og med juni. I alt 53.849 respondenter har svaret.