Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Denne hjemmeside bruger cookies. Nogle cookies er nødvendige, for at hjemmesiden kan fungere korrekt. Andre cookies bruges til at optimere din brugeroplevelse og gøre det muligt for os og vores samarbejdspartnere at give dig relevant markedsføring. Ved at klikke på "Jeg giver samtykke" accepterer du, at vi bruger cookies og behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med vores integritetspolitik. I integritetspolitikken kan du også læse mere om, hvordan du kan slette eller blokere cookies og trække dit samtykke tilbage.

Danskerne vil Black Friday-shoppe for 3,3 milliarder kr.

21 nov, 2018 13:40

28 % svarer i frisk undersøgelse, at de forventer at benytte sig af butikkernes Black Friday-tilbud. I gennemsnit vil hver Black Friday-klar dansker bruge 2.587 kr.

Danskerne melder klar til Black Friday og forventer at ville bruge svimlende 3,3 mia. kr. i forbindelse med shoppingfænomenet. Det viser en frisk undersøgelse, som Kantar Sifo har lavet for PostNord. Her svarer hele 28 pct., at de forventer at benytte sig af butikkernes Black Friday-tilbud, og i gennemsnit vil hver Black Friday-klar dansker bruge 2.587 kr.

- Vi kan se, at danskernes interesse for Black Friday igen i år rammer nye højder, og der er udsigt til, at tirsdagen efter Black Friday kan blive alle tiders største pakkedag hos os, siger Jørgen Fischer, som er e-handelsrådgiver hos PostNord.

Undersøgelsen viser, at tilbudsjægerne foretrækker at gå på jagt i netbutikkerne frem for i de fysiske butikker på Black Friday. 30 pct. svarer, at de kun vil handle i online butikker, 23 pct. vil kun shoppe i fysiske butikker, mens 41 pct. vil købe ind i både fysiske og online butikker.

Sidste år shoppede danskerne så massivt igennem på Black Friday, at PostNord slog alle rekorder og var ude med 3 millioner e-handelsforsendelser i ugen efter. En pakkerekord, der ventes at blive sat til vægs i år. Det bakkes op af, at 47 pct. af danskerne vil bruge flere penge i forbindelse med tilbudsfænomenet sammenlignet med i 2017. Kun 8 pct. regner med at bruge færre.

- Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve et enormt tryk, når flere millioner pakker skal omdeles ugen efter Black Friday. Vi har sat alt ind for at give vores kunder en god oplevelse. Men selvom vi har forberedt os godt, kan det ikke undgås, at der for eksempel kan opleves længere ventetid på posthusene. Vi har alle pakkebude og biler på gaden, og vores kundeservice holder ekstraordinært åbent på telefonerne om aftenen i ugen efter Black Friday, siger Jørgen Fischer.

Tidligere var der typisk et par kæmpe pakkedage lige efter Black Friday, men tendensen er nu en hel uge med enorme pakkemængder. Det skyldes, at Black Friday flere steder er blevet til Black Week med eftertragtede tilbud over længere tid, men også at netbutikkerne får så mange ordrer ind, at det tager flere dage at ekspedere dem og overlevere varerne til pakkedistributøren.

Ifølge undersøgelsen er det borgerne i Region Hovedstaden, der forventer at handle for mest på Black Friday.

Hver borger, der vil handle på Black Friday, fordelt på de fem regioner:

  • Nordjylland 275 mio. kr. – 1.669 kr. pr. borger
  • Midtjylland 554 mio. kr. – 1.998 kr. pr. borger
  • Syddanmark 808 mio. kr. – 2.939 kr. pr. borger
  • Sjælland 501 mio. kr. – 2.740 kr. pr. borger
  • Hovedstaden 1,178 mia. kr. – 3.122 kr. pr. borger