Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Ikke alt er sandt, bare fordi man har læst det i avisen

Jyllands-Posten havde tirsdag 7. november på erhvervssiderne en historie om, at brancheforeningen Forsikring & Pension ønsker at tvangsdigitalisere kommunikationen med deres kunder på samme måde som den offentlige sektor. Det kræver en politisk beslutning – og det er alt sammen fair nok. Men for at styrke sit argument overfor politikerne finder man på et argument om, at det er utilfredshed med PostNords kvalitet, der er årsagen.

Den historie greb JP Finans, og meget hurtigt fik man blandet den konkurrerende virksomhed, Bladkompagniet (BK), ind i artiklen. Her får man en udlægning af, at BK oplever, at mange kunder står i kø for at forlade PostNord pga. høje priser, dårlig service og dårlig kvalitet. En artikel, som ville vidne om en krise af gigantiske proportioner for PostNord i Danmark, hvis den var sand.

Heldigvis for PostNord, og for Danmark, er situationen ikke, som den er beskrevet i artiklen – faktisk er situationen, at PostNord Danmarks kvalitet i 2017 generelt er høj, og i de seneste 6 måneder er kvaliteten, som eksterne analysebureauer måler, højere end gennemsnittet over de seneste 10 år. Oveni skal det nævnes, at PostNord Danmark har en tæt dialog med sine store kunder, og at der ikke er nogen tendens i retning af, at store kunder forlader PostNord til fordel for konkurrenter som Bladkompagniet.

Men hvis artiklen ikke er sand, hvorfor kører JP Finans så denne historie? Hvem får noget ud af det? Til at starte med må man vel konstatere, at JP/Politikens Hus ejer halvdelen af BK. Netop BK forsøger – helt legitimt - at vinde markedsandele fra PostNord. Vi spurgte forud for artiklernes produktion, om ikke JP Finans mente, det var relevant at gøre læserne opmærksom på dette medejerskab og på de fælles interesser. Her valgte JP Finans aktivt, at det ville de ikke – for de mener, at JP Finans er helt redaktionelt uafhængig.

Troværdighed er alfa og omega i journalistik. Derfor skal der være vandtætte skotter imellem de to hjørner af koncernen. Men i denne situation, hvor der drives kampagnejournalistik fra JP Finans til fordel for BK, flyder vandet nu i en lind strøm mellem den såkaldte uafhængige journalistik og BKs interesser.

Jeg er sikker på, at JP/Politikens Hus har ressourcer nok til at køre mange flere ”objektive” og ”uafhængige” artikler omkring PostNord, men jeg synes, at danskerne trods alt skal vide, når de bliver fortalt halve sandheder eller deciderede usandheder. Og jeg synes, det ville klæde JP at stå ved deres økonomiske interesser.

Med respekt
Peter Kjær Jensen