Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge

Produkt- og prisændringer i 2025

Fra den 1. januar 2025 træder en række produkt- og prisændringer i kraft. Ændringerne har betydning for de aftaler, I har med os om pakker og breve.

Vi vil være danskernes foretrukne pakkeleverandør, og derfor gør vi det nemmere for dig at samarbejde med PostNord. Det gør vi blandt andet ved at tilbyde et ensartet produktudbud inden for vores pakkeprodukter på tværs af Norden. Vi skaber mere strømlinede produkter, processer og serviceydelser ved at reducere forskellene i Danmark, Sverige, Finland og Norge. Det arbejde vil fortsætte de kommende år, og vi starter med de første ændringer fra d. 1. januar 2025. Du kan læse om ændringerne nedenfor og se detaljerne i de tilhørende prisark og forretningsbetingelser for 2025.

Pakker

Ændringer i MyPack Collect-produktet

Fra d. 1. januar 2025 deler vi det nuværende MyPack Collect op i to produkter. Vi kalder de to nye produkter “PostNord Parcel Locker” og “PostNord Service Point”.

PostNord Parcel Locker er vores nye produktnavn til pakker sendt til pakkebokse i Norden. Samtidig ændrer vi vægtgrænsen og maksimale mål på pakker til pakkebokse i Norden. Pakken må højst veje 10 kg, dog 20 kg til Finland, og pakken må maksimalt være 42 x 49 x 60 cm.

PostNord Service Point er vores nye produktnavn til pakker sendt til pakkeshops i Norden, samt pakkebokse- og udleveringssteder i Europa. De nuværende vægtgrænser og maksimale mål forbliver uændrede.

Hvis du bruger vores integrationer, skal du ikke ændre produktkode eller på, hvordan du adresserer pakker til pakkebokse i Norden. Vi opdeler pakkeprodukterne baseret på pakkens udleveringssted, som du sender os i EDI’en. Benytter du en TA-udbyder, er det TA-udbyderen, som opsætter produktet på deres platform. TA-udbyderne bliver informeret om denne ændring.

Læs mere i faktaarket for pakker.

Nye vægtintervaller

Vi introducerer to nye vægtintervaller for fakturering af dine pakker. De nye intervaller er gældende for pakker op til 250 gram, samt pakker der vejer 3-5 kg. Du kan se dine priser på de enkelte vægtintervaller i de prisoversigter, som du modtager på e-mail eller får udleveret af din kontaktperson i PostNord.

Returpakker fra Nordatlanten og Storbritannien

I starten af 2025 introducerer vi muligheden for at anvende vores Return Drop Off, når dine kunder skal returnere varer til dig fra Grønland, Færøerne og Island.

Vi åbner også for muligheden for retur fra Storbritannien igen i starten af 2025, så dine britiske kunder kan returnere en vare til dig. Vi samarbejder med Royal Mail på denne løsning, og dine britiske kunder vil kunne aflevere returpakker på en af Royal Mails Parcelshops.

Returpakker fra Norge

Fra 2025 skal du anvende funktionen Nordic Return Solution i Kundeportalen, når du skal have pakker retur fra Norge. I Kundeportalen vil du nemt kunne uploade den nødvendige tolddokumentation, så pakken kan toldbehandles hurtigt og returneres til dig.

Opret pakkelabels direkte i Kundeportalen

Vi gør det nemmere for dig at booke dine pakkeforsendelser i 2025. Til næste år bliver det nemlig muligt at oprette pakkelabels direkte hos os i Kundeportalen. Du betaler kun for dine forsendelser – ingen ekstra gebyrer for at bruge Kundeportalen eller for at udskrive dine pakkelabels. Vi åbner automatisk for dig og dine brugere af Kundeportalen, når det er klar i løbet af 2025.

Nye regler for +20 kg pakker og dæk

I løbet af 2025 reducerer vi antallet af erhvervsindleveringer, og vi forventer at ændre proceduren for udlevering af pakker over 20 kg, samt pakker indeholdende dæk. Hvis vi ikke kan flexlevere disse forsendelser på dine kunders adresser, vil der blive implementeret nye retningslinjer for udlevering af den slags forsendelser. Hvis du er en af dem, der benytter dig af muligheden for at sende tunge pakker og dæk, vil vi kontakte dig, når vi er klar med de nye retningslinjer.

Husk at benytte det særlige “>20 kg”-mærkat, når du sender pakker der vejer over 20 kg. Du skal desuden bruge serviceydelsen Heavy, hvis du sender pakker over 20 kg til Sverige. Du kan bestille mærkatet i vores netbutik.

Få pakker? Brug Ad hoc Pickup

Afleverer du kun få pakker ad gangen til vores Erhvervsindlevering, kan du i stedet benytte dig af vores Ad hoc Pickup, hvor vi henter op til 3 pakker på din adresse. Du bestiller Ad hoc Pickup, når du opretter forsendelsen i dit udskrivningssystem, så henter vi pakken næste dag på din adresse mellem kl. 8-16. Du kan læse mere om vores forskellige afhentningsløsninger her: Afhentning af pakker og breve.

Tunge pakker til Tyskland

I Tyskland har de fået en ny postlov, som betyder krav om mærkning af pakker, der vejer mellem 10 og 20 kg, samt pakker over 20 kg. Vi venter på en officiel udmelding fra vores tyske samarbejdspartner DPD om, hvordan det vil påvirke danske afsendere, der sender pakker til Tyskland. Vi kontakter dig, så snart vi ved, hvad det betyder for dig, som sender pakker til Tyskland.

PostNord Tracked - ændring af minimumsantal

Vi hæver minimumsantallet for at benytte PostNord Tracked fra 3 til 10 styk per indlevering. Hvis du sender færre end 10 styk per dag eller indlevering, skal du benytte vores “Brev med varer”-løsning via PostNord Kundeportal.

Tracked Letter DK - ændring til minimumsformat

Tracked Letter DK er målrettet mindre til mellemstore vareforsendelser. Det ønsker vi at afspejle i specifikationerne til formatet ved at trimme vægt og tykkelse. Minimumsformat for Tracked Letter DK vil derfor være 14 x 9 x 0,5 cm og minimumsvægt 100 gram.

Nye priser og ændringer i serviceydelser og tillæg på pakker

Nye priser på pakker i 2025

Priserne på pakker, serviceydelser og tillæg ændrer sig i 2025. Find en oversigt her: Priser for og tillæg for virksomheder.

Oversize-tillæg for +50 kg i volumenvægt udfases

Vi fakturerer ikke længere et oversize-tillæg, når volumenvægten på pakken er over 50 kg. Tillægget vil fremover være en del af pakkens pris, når den vejer over 50 kg. Ændringen er en del af vores arbejde med at sikre ens specifikationer i Norden.

Ændringer for Special Handling

Vi ændrer grænsen for, hvornår en pakke pålægges et Special Handling-tillæg. Grænsen ændres fra 115 cm til 120 cm. Denne ændring er en del af arbejdet med at sikre ens specifikationer i Norden.  

Ny lov forhøjer energitillægget

Det faste miljøtillæg, som er en del af energitillægget, sættes op til 4,60%. Det gør vi, fordi Folketinget har besluttet at pålægge lastbiler på 12 ton og derover en vejafgift fra d. 1. januar 2025. Afgiften gælder dermed også for vores lastbiler. Du kan læse mere om vejafgiften her

Værditillæg sammenlægges

Fremover vil du blive faktureret efter prissatsen “Værdi op til 10.000 kr.” ved alle forsendelser under 10.000 kr. Vi sammenlægger dermed de to pristrin for “Værdi op til 5.000 kr.” og “Værdi op til 10.000 kr.”.

Ændringer i VOEC-ordning

Med VOEC-ordningen (VOEC står for VAT on E-commerce) sendes singlekolli B2C-pakker med en forenklet fortoldningsproces til Norge. Det er pakker, der sendes med PostNord Parcel Locker, PostNord Service Point og MyPack Home. Fremover pålægger vi et gebyr på 50 kr. per pakke til toldbehandlingen af forsendelsen. Den enkelte vares værdi må ikke overstige 3.000 NOK, og der er en række tarif-koder, der ikke kan sendes på VOEC-ordningen.

Breve og Magasinpost

Krav om varsling og centeropdeling lempes

Fremover skal du kun varsle og centeropdele partier over 100.000 styk for produktkategorierne Breve, Erhvervsbreve og Direct Mail. Quickbreve og Erhvervsbreve 2 Dage skal fortsat varsles ved partier over 5.000 styk. Det er frivilligt, men vi vil stadig meget gerne modtage varsler, selv for mindre partier af breve.

Nyt design af konvolutter – frifeltet får ny fælles standard

Vi ensarter frifeltet på Standardbreve og Storbreve til 30 x 150 mm. Ensartningen er efterspurgt af mange bureauer. Det betyder et lidt større felt på Standardbreve og et lidt mindre felt på Storbreve. Du kan også hente en vejledning til at sende ”det perfekte brev”.

Erhvervsindleveringer for breve

I løbet af 2025 reducerer vi antallet erhvervsindleveringer. Dette kan betyde ændringer for dig som bruger vores erhvervsindleveringer til indlevering af breve. Du har allerede nu mulighed for at benytte dig af vores forskellige afhentningsløsninger. Du kan for eksempel booke en afhentning af breve via vores side om transportbestilling, eller aftale en fast afhentningsaftale med PostNord ved at kontakte din kontaktperson i PostNord.

Centerpostboks

Vi ændrer den årlige betaling for postboksdelen til månedsbetaling, så den følger øvrige delydelser i forbindelse med Centerpostboksproduktet. 

Magasiner

I 2025 bliver det muligt at anvende Magasinpost-produktet med helt ned til tre årlige udsendelser af dit magasin.

Download
Priser Forretningsbetingelser