Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere og at lave statistik som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at lukke boksen eller klikke videre. Lær mere om cookies

Når du sender breve

 

BlanketBeskrivelse

Følgesed​del B68 (excel)​

Følgeseddel B68 (pdf)

Følgesedlen bruges til alle slags ensartede PP-forsendelser - Quickbreve, Brevet, Erhvervsbreve, Erhvervsbreve 2-dage og Direct Mail.

Du kan vælge mellem en følgeseddel i PDF format eller Excel format.

Du skal kun udfylde side 1. I PDF-udgaven udfyldes de øvrige sider automatisk, og alle 3 sider udskrives. Den udfyldte Excel fil printes også i 3 sider. Det må gerne være i sort/hvid. Der er en kopi til afsender og to sider til PostNord.

Der skal udfyldes en følgeseddel for hvert parti PP-breve, der ønskes sendt.

NB: Kun ét serviceniveau pr. følgeseddel.

PS: Husk at oplyse evt. antal maxibreve i overstørrelse.

Brevene kan indleveres på de fleste posthuse, en erhvervsindlevering eller en brevterminal. Quickbreve, Erhvervsbreve og Direct Mail skal dog indleveres til en brevterminal – eller på udvalgte erhvervsindleveringer mod betaling.

Erhvervsbreve og Direct Mails skal ved hver indlevering være opdelt efter format, vægtinterval og prisområde. Er brevene ikke opdelt korrekt, klarer vi opdelingen mod betaling.

Der skal normalt indleveres mindst 250 breve samtidig. Ved mindre mængder betales et gebyr (200,- + moms). Hvis det er mest praktisk, kan du altså indlevere helt ned til 5-10 stk. pr. gang mod betaling af gebyret.

Husk at sende filen til varslinger@postnord.com, når partiet er på 5.000 stk. eller derover.

Postkvittering (F1)Postkvitteringen anvendes, hvis du har brug for at få en kvittering på, at et brev eller en pakke er indleveret til os.

Du kan udfylde blanketten direkte på skærmen og printe ud.

Udfyld Modtager og Afsender og afkryds blot forsendelsestype.

Betaling for de enkelte serviceydelser kan ske via Online-løsninger eller ved indleveringen på posthuset.
Afleveringsattest (F44)Afleveringsattest kan kun benyttes af erhvervskunder, der har en aftale om frankering med PP, Frankeringsmaskine eller Frankeringsservice.

Afleveringsattesten anvendes, hvis du har brug for at få en attest på, hvornår og hvordan en forsendelse er udleveret. Forsendelsen sendes da med afleveringsattest.

Servicemålet for Brev med Afleveringsattest er omdeling næste hverdag.

Du kan udfylde blanketten direkte på skærmen og printe ud.

Udfyld feltet Returadresse med afsenderens navn og nøjagtige adresse.

Sæt etiket "Afleveringsattest" på adressesiden af forsendelsen. Du kan også skrive det tydeligt i hånden.

Læg attesten i en plastlomme og klæb på bagsiden.

Breve med afleveringsattest skal indleveres på et posthus.

Betaling for afleveringsattesten sker ved maskinfrankering på forsendelsen eller med PP via Følgeseddel B68. Der må ikke frankeres med frimærker/quickmærker, og der kan ikke betales kontant på posthuset.

Specialkvitteringsliste R & V breve (F53)

F53 Specialkvitteringsliste

Specialkvitteringslisten anvendes til at give dig en kvittering, hvis du indleverer flere rekommanderede breve.

Du kan udfylde blanketten direkte på skærmen og printe ud.

Hele modtagerens adresse skrives i feltet Modtager samt Postnr. og by.

Ønsker du en serviceydelse anføres det i den sidste kolonne f.eks. Post Expres.

I feltet Stregkodenr. påklæbes stregkodenummeret fra stregkodelabels, hvis du har fået udleveret og tilknyttet et antal stregkodelabels.

Har du ikke fået tilknyttes stregkodelabels udfyldes feltet af os ved indleveringen.

Udskriv listen og afleverer den og forsendelserne på posthuset. Husk at forsendelserne skal afleveres i samme orden, som de er anført på listen.

Excel-udgaven kan kun anvendes af kunder, som har fået tilsendt og tilknyttet stregkodelabels for rekommanderede breve. Den danner selv de fulde stregkodenumre, som du sætter på dit rekommanderede brev.

Kvittering for frimærker, porto m.v. (F42)Kvitteringen for frimærker, porto m.v. anvendes ved bestilling af frimærker eller pakkelabels mv. og hvis du har brug for en kvittering for købet.
  1. Udfyld feltet "Frimærkebestilling" med antal ark og evt. pålydende værdi og beløb
  2. Udfyld feltet "Pakkelabelsbestilling" med angivelse af antal og vægtinterval, og evt. pålydende værdi og beløb
  3. Udfyld feltet "Kvittering" med antal og evt. beløb
  4. Udskriv blanketten og medbring den på posthuset eller aflever den til landpostbuddet, når du skal bestille eller købe frimærker, porto mv.
Følgeseddel Sorteret udlandspost (EK2) (xls)

Sorteret Udlandspost følgesedlen bruges til PP-frankerede breve (A Prioritaire) og økonomibreve (B Economique) til udlandet, som afsenderen har opsorteret landevis.

Hver indlevering skal bestå af mindst 100 standardbreve, 25 storbreve eller 10 maxibreve. Den enkleste løsning vil ofte være at formatopdele og sortere til få lande med stor postmængde ud fra den såkaldte 20-80 regel.

Indleveres flere formater samtidigt, accepteres det, at ét af formaterne overholder minimumskravet. Hvis øvrige formater ikke overholder minimumskravene, faktureres disse som "Restpost".

Du skal indlevere Sorteret Udlandspost format- og landeopdelt i gule brevbakker (maxibreve kan også indleveres i klare plastiksække). Oven i hver brevbakke eller plastiksæk skal du afhængig af serviceniveau lægge enten en Sorteret Udlandspost bakkefane A eller B.

Nærmere vejledning finder du på følgesedlen.​

Kan vi hjælpe dig

Find