Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge

Import af varer fra lande uden for EU

Se her, hvad du skal være opmærksom på, når din virksomhed modtager pakker fra lande uden for EU's toldunion.

Sådan importerer du varer fra lande uden for EU

Din virksomhed skal have en importtilladelse

Før din virksomhed begynder at handle med lande uden for EU, skal I have en importtilladelse. Du får en importtilladelse ved at logge ind på virk.dk og vælge 'Ændre virksomhed'. Er du i tvivl, om din virksomhed er importørregistreret, kan du også tjekke det der.

Hvis din virksomhed ikke har en importtilladelse, kan varerne ikke fortoldes, og de vil dermed ikke kunne frigives af Toldstyrelsen. Forsendelsen bliver lagt på vores toldlager, og du modtager et brev fra os - til den adresse som står på forsendelsen - med forklaring på hvad du skal gøre og hvordan du kan modtage din forsendelse.

Som udgangspunkt foretager vi fortoldningen for dig

Ved indførsel af forsendelser fra lande uden for EU har PostNord angivelsespligten over for Toldstyrelsen. Vi er din toldrepræsentant via fuldmagt og medmindre andet er udtrykkeligt aftalt, anses vi for at have en generel fortoldningsfuldmagt fra din virksomhed som importør. Som din virksomheds toldrepræsentant foretager vi derfor fortoldningen på dine vegne og opkræver importafgiften på vegne af Toldstyrelsen.

Det er også muligt selv at foretage fortoldningen til Toldstyrelsen. Ønsker du dette, skal du meddele det til firmaimport@postnord.com, hvor du vil få nærmere information.  

Ofte stillede spørgsmål

Hvilke varer skal toldbehandles?

Alle forsendelser med varer fra et land uden for EU skal toldbehandles. Det gælder også, hvis der er tale om en retur- og/eller vareprøver.

Du skal betale moms af alle varer, du køber i lande uden for EU. Koster varen mere end 1.150 kroner, skal du eventuelt også betale told.

Vær opmærksom på, at portoen også indgår i beregningen af varens værdi.

Hvis du får en vare retur, skal denne importregistreres til Toldstyrelsen som en returvare.

Hvordan bliver jeg opkrævet importgebyr?

Vi opkræver et importgebyr på 128 kroner ekskl. moms pr. forsendelse for toldbehandlingen. Opkrævningen sendes som en faktura med posten til den postadresse, som er registreret i vores toldbehandlingssystem.

PostNord sender én samlet importfaktura pr. måned for alle de importforsendelser, du måtte have haft i løbet af måneden. På fakturaen fremgår toldreferencenummeret for hver af dine fortoldninger. Toldreferencenummeret kan du matche til den toldregistrering, din virksomhed modtager efter en toldbehandling.

Betaler du ikke din importfaktura rettidigt, vil PostNord ligeledes sende rykkere på brev for den manglede betaling. Rykkere vil ligeledes blive sendt til den postadresse, som er registreret i PostNords toldbehandlingssystem.

Få opkrævningen elektronisk

Din virksomhed kan også modtage importgebyret som en elektronisk opkrævning, hvis du har et EAN-nummer. For at få en elektronisk opkrævning skal du sende en mail til firmaimport@postnord.com, hvor du oplyser om dit ønske samt CVR-nummer, firmaadresse og EAN nummer. Du skal være opmærksom på, at der kun er mulighed for at registrere ét EAN nummer pr. CVR-nummer (SE nummer).

Vi arbejder på at få digitaliseret alle opkrævninger i fremtiden.

Hvorfor skal jeg betale 128 kroner i importgebyr?

Når der ankommer en forsendelse til din virksomhed fra et land udenfor EU, sikrer PostNord på Toldstyrelsens vegne, at forsendelsen bliver korrekt angivet til Toldstyrelsen.

De 128 kroner er ekskl. moms og dækker vores udgifter i forbindelse med fortoldningen. Dette involverer bygninger, maskiner og medarbejdere såvel som lagermedarbejdere og administrativt personale, der varetager opgaven.

Uanset om din vare bliver sendt med PostNord eller en anden transportør, er transportøren forpligtiget til at angive varens værdi eller angive den som returneret til Toldstyrelsen. Transportøren sørger for at indberette told og moms til Toldstyrelsen. Alle transportører tager sig betalt for denne ydelse. Hos PostNord er prisen 128 kroner ekskl. moms uanset varens pris og uanset, om der er tale om en vare, der er købt i udlandet eller en returvare.

Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg er PostNord kunde?

Fortoldningen af din virksomheds forsendelser indgår ikke i dit aftaleforhold mellem dig som kunde og PostNord. Derfor har vi ikke mulighed for at fakturere importgebyret direkte på dit kundenummer.

Både importfakturaen og rykkere sendes derfor til de adresseoplysninger, som ligger i vores toldbehandlingssystem.

Mener du ikke at have modtaget nogen forsendelse uden for EU, skal du henvende dig til firmaimport@postnord.com. Sørg dog altid for at betale din faktura til tiden. Viser det sig, at du ved en fejl er blevet opkrævet, vil vi selvfølgelig refundere betalingen.

Kan leveringen ske til en privatadresse?

Vi fraråder, at man bestiller privatpakker fra udlandet til firmaadresser og omvendt.

Varer, der er bestilt fra udlandet til en virksomhed, men er adresseret til en privatadresse uden angivelse af firmanavn, risikerer at blive fortoldet som en privatpakke. Bestiller du en privatpakke til en firmaadresse, risikerer du, at importregningen bliver udstedt til firmaet.