Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge

Frankeringsmaskine

Brug frankeringsmaskine og frankér billigere end med frimærker. Du kan gøre reklame for dit firma med f.eks. logo, billede eller tekst på frankeringsaftrykket. Skal du sende en større mængde ensartede breve, kan maskinen påtrykke et PP-mærke, så du sparer yderligere på portobudgettet.
Bliv erhvervskunde

Dine fordele med Frankeringsmaskine

  • Altid korrekt porto lige ved hånden
  • Billigste porto baseret på brevvægt, som frankeringsmaskinen registrerer
  • Du kan frankere alle formater af breve, og du skaber tryghed hos modtageren med et professionelt udtryk på brevene

Sådan får du fat i frankeringsmaskinen

Vil du købe eller lease en frankeringsmaskine, kan du gøre det hos de fem godkendte forhandlere af frankeringsmaskiner:

www.daki.dk
www.danastar.dk
www.azolver.dk
www.ptmail.dk
www.quadient.dk

Du skal indgå en skriftlig aftale med os om brugen af frankeringsmaskine via din forhandler af frankeringsmaskinen. Du kan vælge mellem en Standardaftale (forudbetaling) eller en Plusaftale (kredit). Læs mere om aftalerne.

Når aftalen er på plads, tilslutter forhandleren maskinen til deres datacenter, så maskinen bliver klar til brug. Via datacenteret kan du hente penge ned på din frankeringsmaskine. Det er også via datacenteret, at du aflæser maskinen og sender data til os, så vi kan sende dig en månedlig faktura.

Indlevering

Indlevér dine maskinfrankerede breve i nærmeste pakkeshop, Erhvervsindlevering eller brevterminal. Det gælder både Breve og Quickbreve. Breve og Quickbreve skal være adskilt, når du indleverer dem til os. Datoen i frankeringsaftrykket skal svare til den dag, du indleverer brevene.

Hvis du har ganske få Breve (ikke Quickbreve) kan du lægge dem i en postkasse. Sørg for at adressen vender samme vej og sæt en elastik rundt om dem.

Læs mere i håndbogen.

 

 

 

Til dig, der allerede har en frankeringsmaskine

PostNord omdeler ikke breve til næste år – hvordan afslutter jeg mine aftaler?

PostNord informerede om beslutningen i marts 2025. I juni 2025 fik alle kunder brev med formel opsigelse af frankeringsaftalen med PostNord til årets udgang.

Heri fremgik det også at du selv skal opsige/udtræde af din aftale med datacenteret(din leverandør). Du er forhåbentlig allerede i dialog med leverandøren. Hvis ikke, så er det vigtigt at gøre det hurtigt så I kan aftale hvordan og hvornår et ophører med at bruge maskinen. Den skal afmeldes via leverandøren for at opgørelse af udestående kan ske korrekt. Har du en forudbetalingsaftale har du formentlig penge til gode.

PostNord omdeler ikke breve til næste år – hvor længe kan jeg bruge min maskine?

Du kan bruge din maskine indtil den 18.12.25 til Breve til Danmark henholdsvis den 29.12.25 til Quickbreve og Breve til udlandet.

Disse datoer er sidste frist for indlevering af brevene til PostNord. Herefter kan du ikke bruge maskinen da vi ikke tager imod brevene.

Når du har foretaget dine sidste frankeringer til PostNord skal du foretage et sidste opkald til datacentret. Dette vil sikre den korrekte afmeldingsproces når du leverer maskinen tilbage til datacentret. 

PostNord omdeler ikke breve til næste år – hvad så med mine vareforsendelser?

Det er fremover dao der står for omdeling og indsamling af almindelige breve i Danmark, herunder breve til udlandet.

Sender du varer i små og lette forsendelser, så kan PostNords pakkeløsninger til indland/udland eller PostNord Track til udlandet være et alternativ. Enten via onlineløsningen ”Køb Porto” eller vores portalløsning ”PostNord Send”.

Husk at aflæse din Frankeringsmaskine - Se opkaldsperioder

Hver måned skal du aflæse din frankeringsmaskine via opkald til Datacenteret, for at vi kan registrere dit forbrug og sende dig en faktura. Opkaldet skal ske inden for nedennævnte opkaldsperioder.

Hvis du ikke laver opkaldet, bliver maskinen låst, og du bliver på næste faktura opkrævet et forsinkelsesgebyr på 50 kroner.

2025 – Opkaldsperioder

Januar

26.-29. januar

Februar

24.-27. februar

Marts

26.-29. marts

April

26.-29. april

Maj

26.-29. maj

Juni

26.-29. juni

Juli

26.-29. juli

August

26.-29. august

September

26.-29. september

Oktober

26.-29. oktober

November

26.-29. november

December

19.-22. december*

*Hvis du frankerer mere efter dit opkald i denne periode, så skal du foretage et ekstra opkald efter din allersidste frankering.

 

Fejlfrankering

Hvis du ved en fejl har brugt forkert beløb til din frankering, og brevene ikke er sendt, kan du få beløbene godtgjort. Du skal sende de fejlfrankerede konvolutter og/eller labels sammen med fejlfrankeringsblanketten B86 i en frankeret konvolut til PostNord, Shared Service Finance, Hedegaardsvej 88, 2300 København S. 

Du kan få godtgjort fejlfrankerede beløb, der er op til 12 måneder gamle og skal i givet fald sendes til PostNord senest den 1. februar 2026, da brugen af frankeringsmaskinen ophører senest med udgangen af 2025.

Fra godtgørelsen trækker vi et gebyr på 50 kr. Beløbet sætter vi ind på din frankeringsmaskine og vil blive modregnet på din næste faktura (kreditaftale) eller indgå som en ekstraordinær forudbetaling (standardaftale).

 

Bliv erhvervskunde

Bliv erhvervskunde