Serviceinfo til virksomheder

2021-03-25 12:14

Her finder du særlige oplysninger, der er relevante for erhvervsmodtagere og -afsendere. 

Opdateret 16. december 2021

Absolut sidste frist er 21. december

Nu starter julens slutspurt, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for, at alle pakker kommer ud inden 24. december. Husk, at I skal have indleveret pakkerne til PostNord senest 21. december, hvis de skal nå at komme frem. Pakker, vi modtager efter fristen, vil ikke nå frem før efter jul.
 

Længere leveringstid og Covid-19

Vi har siden mandag i Black Week haft meget store mængder, og der bliver dagligt slået pakkerekorder. Det betyder også, at nogle pakker er længere tid end normalt om at komme frem. I øjeblikket kommer 75 % af pakkerne frem dagen efter, at vi modtager dem. Resten er nogle dage ekstra undervejs. Vi kigger samtidig ind i, at Covid-19 og Omikron er på hastig fremmarch og muligvis kan påvirke vores omdeling i dagene frem mod jul. Det er også uvist, om danskerne kommer til at købe endnu flere julegaver på nettet netop pga. Covid-19.
 

1000 medarbejdere på gaden i weekenden

Som det ser ud nu, så er vi dog overbeviste om, at vi får det hele frem til jul, hvis vores julefrist overholdes. Vi har et stort hold klar i weekenden på omkring 1000 medarbejdere, der giver den en ekstra skalle, så vi kan få det bedst mulige udgangspunkt frem mod de sidste dage i julespurten. I kan hjælpe os med at komme sikkert i mål ved i jeres check-out, og på jeres webshops at være meget klare omkring, hvornår der senest kan handles hos jer.
 
Så husk: 
  • Frist for indlevering af pakker til PostNord, der skal frem inden jul er 21. december 2021
  • Fortæl jeres kunder, hvornår de senest skal handle hos jer, hvis I skal nå vores julefrist 
 
Bemærk i øvrigt, at fristen for indlevering af gods, der skal frem inden jul, er 22. december 2021.
 
Læs om frister for pakker og gods
 
Vi ønsker alle en god juleslutspurt!

 

Opdateret 8. december 2021

Rekordmange pakker og ekstra leveringstid

Pakkerne vælter forsat ind til os, og vi har netop nu rekordstore mængder. Tirsdag i denne uge var større end tirsdagen efter Black Friday.

Vi kan se, at I lige nu har rigtig travlt og sender pakker på livet løs. Vi har i øjeblikket 300 mand ekstra på gaden, men med så store mængder kan vi ikke undgå, at nogle pakker er flere dage undervejs.

Vær opmærksom på, at mange bestiller pakker til afhentning på vores posthuse. Nogle steder er der så mange pakker, at der ikke er plads til flere på hylderne, og nogle kunder vil opleve, at vi beder dem om at hente deres pakke på et andet posthus, end de har bestilt til. Større posthuse kan også have pakker stående en dag eller to inden, der er plads på hylderne, og pakken bliver scannet klar til afhentning. I må meget gerne opfordre til, at kunderne henter deres pakker hurtigt på posthuset – så bliver der plads til nye pakker.

Forventningsafstemning giver glade kunder
I kan give jeres kunder en endnu bedre oplevelse ved at forventningsafstemme om leveringstiden i jeres check-out. Skriv fx at stor travlhed betyder, at pakkerne kan være ekstra dage undervejs hos PostNord, fra vi modtager dem fra jer.

Hvis det er muligt, så vent med at sende EDI til os og registrere pakken i vores Track&Trace system, til I sender pakken til os. Mange kunder forventer efter EDI-registreringen en hurtig levering fra PostNord, selvom vi ikke har modtaget pakken fysisk fra jer endnu.

Brug vores chatfunktion
Vi knokler på i alle kanaler, og har også mange kunder, der kontakter vores kundeservice. Her på de største dage, giver det lang kø på vores telefon. I kan med fordel opfordre kunderne til tålmodighed og sige, at pakkerne nok skal komme frem, hvis først de kan se dem i vores app eller Track&Trace, men der kan gå et par dage længere end normalt. I kan også anbefale kunderne, at de kontakter os via vores nye chat, som man kan finde i vores app. Her er ventetiden kortere end på telefonen, og der er et nemt køsystem, så man kan lave andre ting, mens man venter.

Hvid jul er skønt – men også udfordrende
Efter snestormen i sidste uge, har vi et efterslæb af pakker, som vi endnu ikke har kunnet komme ud med i Nordjylland. Derfor har vi desværre måtte sende nogle ekstra pakker til udlevering på Aalborg Erhvervscenter.

Vi glæder os til de næste travle dage frem mod jul, og gør alt hvad vi kan for at få pakkerne hurtigst muligt frem.

 

Opdateret 2. december 2021

Snestorm kan give forsinkelser

Med rekordstore pakkemængder efter Black Friday og snestormen, der netop har raset over dele af Danmark, så vil der være pakker, breve og gods, der er flere dage undervejs end normalt. Snestormen i særligt Nordjylland vil påvirke omdelingen af pakker, breve og gods i hele Danmark. Alt skal nok komme ud, og det meste til tiden, men noget vil være flere dage ekstra undervejs.

Vi oplever desuden forsinkelser på forsendelser, der skal ind i landet fra Sverige og Tyskland. Det betyder, at pakker, breve og gods herfra også kan være ekstra dage undervejs.

Vi knokler for at få det hele ud hurtigst muligt, og vi vil have folk på arbejde i døgndrift det næste stykke tid. Bl.a. vil der være ekstra mange folk klar til omdeling af pakker i weekenden. Alt hvad der kommer ind til os, når også frem inden jul, og det vil komme ud i samme rækkefølge, som vi modtager pakker og gods fra vores kunder.

Som erhvervskunde kan du følge med i vores kundeportal, og se hvor langt dine pakker og gods er kommet: https://portal.postnord.com/

Tidsfristerne for at sende pakker og breve, der skal frem inden jul, gælder stadig og kan ses på: https://www.postnord.dk/jul/Info-om-jul-til-virksomheder

 

Opdateret 29. september 2021

Indleveringsfrister i peak-perioden

Her kan du se vores indleveringsfrister for julepost til Danmark:

Indleveringsfrister for pakker og breve

 

Opdateret 1. september 2021

Distribution i peak-perioden

Så har vi vores kalendere klar med alle de vigtige datoer for vores produktion og distribution i november og december, hvor vi rammer peak-perioden.

Tag et kig i vores kalendere og se, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed frem mod jul med pakker, paller og stykgods.

Distributions- og produktionskalender for pakker - jul 2021
Distributions- og produktionskalender for paller og stykgods - jul 2021

 

Opdateret 18. august 2021

Stop for post til Afghanistan

På grund af situationen i Afghanistan er det desværre ikke muligt at sende post til landet i øjeblikket. På nuværende tidspunkt ved vi ikke, hvornår der igen vil blive åbnet op for at sende breve og pakker til landet.

 

Opdateret 2. juni 2021

Grundlovsdag påvirker afhentning og omdeling

På lørdag er det Grundlovsdag, og det betyder, at vores erhvervsindleveringer og størstedelen af vores samarbejdspartnere holder lukket. Vi kører derfor pakker til afhentning på posthuse og i pakkebokse på søndag i stedet for lørdag som normalt. Det betyder også, at vi ikke kommer forbi lørdag den 5. juni og henter pakker til udlevering søndag, som vi ellers tilbyder ved ”Pakker 7 dage om ugen”. Pakkerne afhentes i stedet søndag med udkørsel mandag.

 

Opdateret 19. maj 2021

Pinsen påvirker afhentning og omdeling

I den kommende weekend venter pinsen og dermed lidt ændringer i afhentning og omdeling af pakker, breve og gods.

Lørdag 22. maj kører vi pakker til posthusene som normalt, så de kan afhentes i løbet af dagen, mens vores erhvervsindleveringer er lukket. På grund af helligdagene søndag den 23. maj samt mandag 24. maj vil pakker til hjemmelevering, gods og Quickbreve vi modtager fredag først komme frem tirsdag 25. maj. Mandag 24. maj, 2. pinsedag afhenter vi pakker efter søndagsskema.

Pakker 7 dage om ugen

Pga. pinsen udfører vi ikke de normale lørdag- og søndagsafhentninger. Det betyder, at vi ikke kommer forbi lørdag 22. maj og henter pakker til omdeling søndag, som vi ellers tilbyder ved ”Pakker 7 dage om ugen”. Vi kommer i stedet for mandag 24. maj.

Distributions- og produktionskalender

Få et overblik over forårets sidste helligdage. Dem kan du se her:

Distributions- og produktionskalender for pakker

Distributions- og produktionskalender for paller og stykgods

 

Opdateret 11. maj 2021

Fortsat forsinkede pakker i Norge

De af vores kunder, der sender pakker og gods til Norge, vil forsat kunne opleve forsinkelser på en til to dage. Det er udfordringer med meget store mængder og indkøringen af terminalen i Langhus/Oslo, der giver udfordringerne. Der arbejdes på højtryk for at komme tilbage til en normal drift hurtigst muligt.

 

Opdateret 10. maj 2021

Lukket Kristi himmelfart

Husk at vi holder lukket på torsdag den 13. maj, hvor det er Kristi himmelfart. 

Det betyder, at vi ikke har afhentning eller omdeling af pakker, breve og gods, ligesom vores erhvervsindleveringer, kundeservice samt en række af vores udleveringssteder har lukket. Vi er tilbage i fulde omdrejninger fredag, hvor pakker, gods og Quickbreve, der er modtaget onsdag, bliver omdelt.

 

Opdateret 28. april 2021

Distribution - Store Bededag

Husk at fredag den30. april, Store Bededag, er en helligdag. Det betyder, at vi ikke har afhentning eller omdeling af pakker, breve og gods, ligesom vores erhvervsindleveringer, kundeservice samt en række af vores udleveringssteder har lukket. Forsendelser, der er indleveret torsdag, omdeles til posthuse og pakkebokse lørdag og til hjemmeadresser mandag.

Vi har opdateret vores kalendere over forårets produktions- og distributionsdage, hvor der tages højde for periodens mange helligdage. Dem kan du se her:

Distributions- og produktionskalender for pakker

Distributions- og produktionskalender for paller og stykgods

 

Opdateret 12. april 2021

Forsinkede pakker i Norge

Meget store mængder giver os desværre udfordringer med kapaciteten på vores terminal i Norge. Det betyder, at PostNord i Norge har forsinkelser på omdelingen af pakker i øjeblikket. Vi er naturligvis ærgerlige over forsinkelserne og beklager de gener, det kan give. Vi gør alt, hvad vi kan, for at bringe os tilbage på rette spor hurtigst muligt, og der er bl.a. indkaldt ekstra mandskab og biler. Samtidig ser vi frem mod den 26. april, hvor vi åbner en ny terminal i Norge, som vil udvide vores norske kapacitet markant.

 

Opdateret 25. marts 2021

Sådan kan vi hjælpe dig i påsken

Påsken står for døren, og det betyder, at vi støder ind i en række helligdage og dermed særlige planer for omdeling af jeres pakker og gods. Onsdag 31. marts afhenter vi pakker og gods som normalt, men på grund af helligdagene, skærtorsdag og langfredag, vil pakker til udlevering på et posthus eller en Collect Shop først komme frem lørdag 3. april. Pakker til hjemmelevering samt godsforsendelser vil komme frem tirsdag 6. april.

Pakker 7 dage om ugen
Pga. påsken udfører vi ikke de normale lørdag- og søndagsafhentninger. Det betyder, at vi ikke kommer forbi lørdag 3. april og henter pakker til omdeling søndag, som vi ellers tilbyder, når man har vores produkt ”Pakker 7 dage om ugen”. Vi kommer i stedet for mandag 5. april.

Søndagslevering
Søndag 4. april er en helligdag, så denne dag vil der ikke være søndagslevering på posthuse og Collect Shops.

Kundeservice
Henover påsken vil vores kundeservice have ekstraordinært åbent lørdag, hvor vi sidder klar til at hjælpe erhvervskunderne fra kl. 8 til 15, mens privatkunderne kan kontakte os fra kl. 9-16.

Distributions- og produktionskalender
Vi har samlet et overblik over vores distribution og produktion af pakker i forbindelse med forårets helligdage, så I har mulighed for at planlægge efter det, og give jeres kunder den bedst mulige service.