Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren
Information til erhvervskunder

Pakker under peak 2020

Vi ønsker at skabe tryghed for danskerne, når de skal have udleveret deres pakker midt i en tid med Corona. Kombinationen af store pakkemængder og Covid-19 kan have betydning for dine pakker. 

Read our peak communication here

Opdateret den 25.11.2020

Tryg og sikker afhentning af pakker

Hos PostNord gør vi alt for at sikre danskerne en tryg og god jul – også når der skal hentes rekordmange pakker. Helt naturligt har detailhandlen netop nu myndighedernes opmærksomhed pga. de store pakkemængder, der kan give trængsel, når der skal hentes pakker. Derfor har vi sammen med partnere i Retail sat alle sejl til for at gøre afhentningssituationen så tryg og sikker som mulig. Vi har i forvejen Danmarks stærkeste netværk med 1.600 posthuse og 1.600 pakkebokse, og derudover er følgende initiativer klar:

Ny og flere lokationer:

  • 20 erhvervsudleveringer fordelt over hele landet er klar, så der også kan hentes pakker her. Vores erhvervsudleveringer kan aftage store mængder og er derfor en vigtig brik ift. at aflaste posthusene i den kommende peak-periode
  • 1.000 nye pakkebokse er åbnet siden julen 2019
  • 5 store nye pakketårne ved Bilka er klar inden jul til pakker fra PostNord
  • 10 store Silvan butikker i hele landet er klar til udlevering af PostNord pakker
  • Danmarks største pakkeboks på Århus Banegård

Tiltag på posthusene:

  • Posthuse udleverer pakker fra nærliggende butikslokaler for at mindske trængsel
  • Særskilt pakkeudlevering fra lager, caféområder, containere m.v. i nuværende posthuse for at sikre tryg udlevering
  • Vikarbureau til akut hjælp i butikkerne
  • COVID-19 underskrift ved udlevering – ingen fysisk kontakt
  • Posthusene kan scanne pakker til hylden hele dagen for bedre at styre kundeflow i butikken
  • Vi opfordrer med små events kunderne til at hente pakker i butikkernes ydertidspunkter, hvor der er bedre plads
  • Skiltning med opfordring til at have ID og de 4 cifre klar, mens man venter
  • Materiale til butikkernes Facebook om at hente pakkerne hurtigt
  • Vi opfordrer forbrugerne til at købe pakkelabels online via PostNord appen og hurtigt kan få udskrevet label til afsendelse af pakker

Hent pakker med ny kørekort app

Myndighederne har netop introduceret en ny kørekort app, der også kan bruges som fuldgyldigt ID. Derfor vil det også være muligt for jeres kunder at få udleveret pakker hos PostNord ved at fremvise det digitale kørekort. Det er nemt og sikkert.

 

Opdateret den 20.11.2020

Fyldte pakkebokse og posthuse – informér dine kunder på forhånd

En af de ting, vi på forhånd ved, bliver en udfordring, er de fyldte pakkebokse. Vores pakkebokse er et meget populært afhentningssted, som vi hele tiden får flere af. Imidlertid betyder de store pakkemængder, at nogle af jeres kunder vil få deres pakke omdirigeret til et nærliggende posthus. Posthusene vil ligeledes komme under pres, hvorfor kunderne også kan risikere at skulle hente deres pakke på et andet posthus end det valgte. For at imødekomme den situation opfordrer vi dig derfor til at tage et forbehold for, at pakken ikke altid vil kunne hentes på det valgte sted. Det gælder både for pakkebokse og udleveringssteder. Forbeholdet kan med fordel placeres i dit check out flow, hvor kunderne vælger deres leveringssted.

Læs mere her

1 uge til Black Friday – er du klar?

Med kun en uge til Black Friday finjusterer vi netop nu de sidste detaljer, så vi er godt klædt på til, hvad der må forventes at blive en all time high Black Friday.

Black Friday – hvad gør vi?

Vi har taget en lang række initiativer, der skal hjælpe os med styre pakkeflowet og ikke mindst aflaste udleveringsstederne. Der vil være flere pakkebude, julehjælp på posthusene, flere biler og cykler på vejene til at levere de mange pakker både helt hjem til forbrugerne, men også til vores mange udleveringssteder.

I uge 49 sender vi assistance til udvalgte posthuse over hele landet. Formålet her er at ”belønne” kunder, der henter deres pakker uden for de meste travle perioder. Vi er klar med en lille ting som tak for hjælpen. Aktiviteten er skabt i samarbejde med de mest travle posthuse. Vi håber, at vi dermed kan skabe lidt opmærksomhed om det vigtige i at hente sin pakke enten tidligt eller sent på dagen. Det betyder både mindre kø og bedre mulighed for at holde afstand.

Endelig kan kunderne fra på tirsdag d. 24/11 – altså en måned før jul – taste deres Track & Trace pakkenummer på www og her med det samme se, om de har vundet. Link til konkurrencen kan ses på forsiden af postnord.dk fra på tirsdag. Vi udlodder 1.000 æsker Anthon Berg chokolade samt 10 kæmpe Guldbarrer lige før jul. Vi ønsker igen at skabe opmærksomhed på pakkenummeret, og det at få hentet sin pakke hurtigt. Vi er klar over, at posthusene kommer til at kæmpe med store mængder, så jo hurtigere kunderne kan hente deres pakker, jo mere luft giver det på hylderne. Vigtigst er dog omtanke for os selv og hinanden i denne tid med corona.

På mandag starter vi desuden en landsdækkende kampagne med fokus på vores fantastiske bude, som i den kommende periode får ekstra travlt. Vi er klar og glæder os til at møde både jer og kunderne med et smil derude.

Opdateret den 17.11.2020

Klar til julerekorder

Med Black Friday og peak-perioden lige om hjørnet er PostNord klar til at gå et gear op for at håndtere de mange pakker, som alle prognoser spår. Vi befinder os allerede på et højt niveau med store volumer, og som det ser ud nu, forventer vi en peak-periode med op mod 30 % flere pakker end sidste år.  Dermed kommer vi til at overgå alle tidligere år – både hvad angår antallet af pakker, der skal leveres, og når det kommer til at skabe en tryg jul, hvor vi midt under det hidtil største kapacitetspres skal sikre, at det sker på en tryg og forsvarlig måde i forhold til Corona. Vi har derfor væbnet os til tænderne med ekstra mandskab og materiel samt tiltag til at styre pakkeflow og aflaste udleveringssteder.  

  • 450 ekstra pakkebude
  • 250 julenisser som ekstra hjælp
  • 450 ekstra pakkebiler
  • 100 ekstra el-cykler

Derudover bliver der op til jul åbnet ca. 200 ekstra Nærbokse, mens udleveringssteder landet over er blevet opgraderet med ekstra pakke-scannere, pakkereoler og endda lokaler. Alle sejl er sat til for at skabe en tryg og god jul, hvor vi håndterer de rekordstore pakkemængder og samtidig passer godt på både vores ansatte, kunder og samarbejdspartnere. Der vil dog være dage, hvor vi skal levere op mod 600.000 pakker på bare en enkelt dag, og på de dage kan det ikke undgås, at der vil være pakker, som vil være ekstra dage undervejs. Det håber vi på jeres forståelse for midt i den travle juletid. Vi vil dog gøre alt for, at pakkerne kommer frem så hurtigt, som det overhovedet er muligt, og alle pakker vil nå frem inden jul.    

På postnord.dk/jul er der samlet en række gode råd om julepost, tidsfrister og coronavenlige muligheder til dig og dine kunder. Blandt de vigtigste er at bruge PostNords gratis app til blandt andet at følge sin pakke, tilmelde sig Modtagerflex og tjekke indleveringsfrister.  

Opdateret den 04.11.2020

Så ramte vi peak 

Der er godt nok gang i pakkerne i øjeblikket. I sidste uge havde vi godt 50 procent flere pakker igennem vores terminaler i forhold til samme uge sidste år, og det svarer til pakkemængderne i uge 51 sidste år. Altså ramte vi allerede i uge 44 peak-niveauerne fra sidste år. Det er vist ikke helt forkert, når nogle mener, at peak allerede er startet. Spændende at se, hvor det ender henne. Vi er i hvert fald klar til at tage imod endnu flere pakker. Planerne er lagt, og biler og ekstra mandskab er hyret ind. Vi glæder os.

Covid-19 lukker Frankrig ned

Flere europæiske lande er igen begyndt at lukke ned for at få styr på Covid-19. I Frankrig betyder det nu, at 30 % af de udleveringsteder, vi har gennem DPD-netværket, er midlertidigt lukket. For vores erhvervskunder, der sender pakker til Frankrig via DPD-netværket, vil der altså være færre udleveringssteder end normalt. De lukkede udleveringssteder er fjernet fra Api´en og er altså ikke synlige i øjeblikket og kan ikke vælges som udleveringssted. Skulle du som erhvervskunde have sendt en pakke til et udleveringssted i Frankrig, som netop er blevet lukket, så vil pakken blive returneret. Der kan fortsat sendes pakker til Frankrig i DPD-netværket til hjemmelevering. 

Postkontorer og posthuse er fortsat åbne i Frankrig, og der kan generelt sendes post til Frankrig gennem det postale netværk. Der må dog påregnes længere leveringstider på grund af Covid-19. 

Vi holder løbende øje med, om de forskellige landes Covid-19-restriktioner påvirker omdelingen af breve og pakker i de forskellige lande. På vores hjemmeside kan I få de nyeste opdateringer. 

Opdateret den 28.10.2020

Eksplosion i danske pakker

Efter fredagens pressemøde og statsministerens seneste udmelding om nye restriktioner i kampen mod Covid-19 er de sket en eksplosion i antallet af pakker, som vi har håndteret. I denne uge har der været dage, hvor vi har håndteret hele 44 % flere pakker end på samme tidspunkt sidste år. Det er særligt pakker fra danske virksomheder, som trækker væksten. Ser vi alene på indenlandske pakker, så har stigningen været helt oppe på 59 %. Med indkøb af fx mundbind er det tydeligt, at danskerne hurtigt er gået i gang med at forberede sig til, at de nye restriktioner træder i kraft. Og så er der nok også en del, som er startet på en form for ”trøste shopping”, nu hvor det igen blev tydeligt, hvor meget Covid-19 i øjeblikket begrænser mange danskeres liv.

Flere pakker til Collect Shops

En anden lidt overraskende tendens i denne uge er, at rigtig mange danskere har bestilt deres pakker til afhentning på et af vores udleveringssteder. Det er en helt modsatrettet tendens i forhold til tidligere under Covid-19, hvor hjemmelevering oftest blev valgt af modtagerne. Vores forventning er dog, at fordelingen mellem pakker til udlevering og til hjemmelevering, vil ændre sig igen, og flere danskere vil henover peak have pakken leveret hjemme.

Opdateret den 22.10.2020

Indefrosne feriepenge og stor pakkevolumen

Som I ved, præger Coronaen fortsat alle dele af det danske samfund, og epidemien vil også sætte sit store aftryk på hele julehandlen – også på nettet. Vi forventer, at endnu flere end normalt vil købe deres julegaver på nettet, og vi har alle udsigt til en forrygende travlhed i de kommende måneder. Som en del af optakten og indløbet til julen har vi været meget spændte på at se, hvordan udbetalingen af de indefrosne feriepenge ville påvirke forbrugernes adfærd – ikke mindst i forhold til deres køb på nettet.

På vores egne pakkemængder kan vi se en markant stigning på 15 %, der kom umiddelbart efter, at der blev åbnet op for udbetalingen af de indefrosne feriepenge. På nuværende tidspunkt er der udbetalt godt 40 mia. kr. af de i alt 59 mia. kr., der stod på kontoen, og der meldes om høj forbrugeraktivitet i mange brancher. Det tyder altså på, at mange af danskerne allerede har sat de indefrosne feriepenge i omløb, og i mindre grad end forventet gemmer dem til jul og Black Friday. Vi har dog fortsat en klar forventning om, at denne jul kommer til at slå alle rekorder for julehandel på nettet. Det er vi ved at forberede os på i godt samarbejde med mange af jer.


En jul med fokus på tryg levering

Et af vores store fokusområder ved årets julehandel er at skabe tryghed for danskerne, når de skal have udleveret deres pakker midt i en tid med Corona. Vi har i øjeblikket en tæt dialog med vores samarbejdspartnere i detailhandlen om, hvordan vi kan hjælpe med at styre kundestrømmen til vores udleveringsteder, så udleveringen kan ske på en forsvarlig måde med afstand.

Vi kommer også til at åbne ”pop-up” udleveringssteder, så vi kan fordele kundestrømmen fra flere af vores store udleveringsteder til midlertidige udleveringssteder med bedre plads. Det kan dog betyde, at nogle af jeres kunder ikke skal hente deres PostNord-pakke der, hvor de plejer. I vores kommunikation til forbrugerne bliver trygheden også det centrale budskab, og vi vil komme med en masse gode råd til, hvordan man kan få udleveret sin pakke på en Corona-sikker måde. Vi vil bla. fortælle om hjemmelevering, Modtagerflex og vores løsninger, der sikrer en kontaktløs levering af pakker fra PostNord.

.