Information til erhvervskunder

Pakker under peak

2020-12-28 12:00

Vi ønsker at skabe tryghed for danskerne, når de skal have udleveret deres pakker midt i en tid med Corona. Kombinationen af store pakkemængder og Covid-19 kan have betydning for dine pakker. 

Read our peak communication here

Opdateret den 28.12.2020

Rent bord og rekorder

Vi har netop været igennem en helt særlig peak-periode, hvor vi har afleveret flere pakker fra nethandlen end nogensinde, og alle rekorder er overgået. Mere end 12 mio. pakker har vi været rundt med i Danmark, siden peak-perioden startede. Det er mere end 4 mio. pakker mere end samme periode sidste år og en vækst på godt 35 %. Og vi er kommet ud med dem alle. Også de pakker, der kom ind til os efter vores julefrist 20. december, nåede vi at få med ud, så de kunne komme under juletræet 24. december. Vores medarbejdere har knoklet igennem og har givet den en ekstra skalle, da der var allermest brug for det. Tak for en rigtig god juleperiode, hvor vi på trods af rekord-store pakkemængder med fælles hjælp og godt samarbejde har leveret pakker inden jul til danskere over hele landet.

Tid til returpakker

I de kommende dage starter returneringen af pakker, og vi er klar på vores posthuse til at tage imod jeres kunder. Langt de fleste af vores 1.600 udleveringssteder er beliggende i dagligvarebutikker, og de seneste restriktioner har bare ramt ca. 60 af vores posthuse, der er lukket ned. Pakkerne herfra er flyttet til alternative afhentningssteder og kunderne har fået besked. Gå ind på ”Find os” på postnord.dk eller i vores app og se de udleveringsteder, hvor der aktuelt kan hentes pakker. Vi opdaterer løbende oversigten over vores åbne udleveringssteder.

I forbindelse med returneringen åbner vi 8 af vores erhvervsindleveringer op for jeres kunder. Her er der god plads og nemt at komme til. Det drejer sig om erhvervsindleveringerne i København City, på Amager, Gladsaxe, Slagelse, Holstebro, Banegårdspladsen i Århus C, Aalborg og i Roskilde. Se åbningstider og adresser her:

  • København City erhvervsindlevering, Pilestræde 58, 1112 København K: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 15:00 – 18:00
  • Amager Erhvervsindlevering, Oliefabriksvej 47, 2770 Kastrup: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 15:00 – 18:00
  • Gladsaxe Erhvervsindlevering, Tobaksvejen 4, 2860 Søborg: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 16:00 – 18:00
  • Slagelse Erhvervsindlevering, Nordvej 12, 4200 Slagelse: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 15:00 – 18:00
  • Holstebro Erhvervsindlevering, Stationsvej 9, 7500 Holstebro: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 15:00 – 18:00
  • Banegårdsplads Erhvervsindlevering V/Baghuset, Banegårdspladsen 1 A, 8000 Århus C: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 13:00 – 19:00
  • Aalborg Erhvervscenter, Postmestervej 1, 9000 Ålborg: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 7:00 – 18:00
  • Roskilde Erhvervsindlevering, Industrivej 28, 4000 Roskilde: 
    Åbningstider mandag-onsdag kl. 15:00 – 18:00


Pakker til England og Irland

Der er nu åbnet for Euro-tunnelen, og der kan igen sendes pakker og gods til England og Irland. På grund af en større kødannelse må der dog forventes længere leveringstider til de to lande end normalt.

Postkasser sikret mod krudt

Vi oplever desværre, at nogle af de røde postkasser bliver udsat for hærværk fra fyrværkeri i dagene omkring jul og nytår, og det går ud over kundernes post. Derfor sætter vi en sikring i postkasserne, så klappen ikke kan åbnes så meget som normalt. På den måde kan vi holde fyrværkeri og krudt ude, mens det stadig er muligt at sende breve fra postkassen. Postkassen kan tage imod breve med en tykkelse på op til 1,4 cm, og de tømmes som normalt. Breve, der ikke kan komme i postkassen, mens de er sikret, kan sendes fra nærmeste posthus. Lige efter nytår fjernes sikringen igen.

 

Opdateret den 22.12.2020

Nye restriktioner i Europa

I løbet af de seneste døgn er der indført nye Corona-restriktioner, der påvirker transporten af breve, gods og pakker rundt i Europa og til Bornholm. Hermed en opdatering.

England og Irland

Grundet Corona-situationen i England har Frankrig lukket for Euro-tunnelen i hvert fald frem til den 22. december sidst på aftenen. Det betyder, at vores erhvervskunder i øjeblikket ikke kan få transporteret pakker og gods til England og Irland. Specifikt er det produkterne PostNord Parcel, PostNord MyPack Home, PostNord MyPack Collect og PostNord Pallet/Groupage, der er berørt. Vi opfordrer derfor til, at pakker til England og Irland tilbageholdes, til det er bekræftet, at der igen er åbnet for transport til landet. Pakker der alligevel sendes mod England og Irland vil blive returneret til afsender, og det vil ikke være muligt at få portoen refunderet. De vil ikke blive stillet på lager hos os eller fremsendt. Der er sandsynlighed for at lukningen af den centrale Euro-tunnel forlænges.

Det er dog fortsat muligt at få pakker til England og Irland, hvis de købes og sendes fra posthuset, ligesom der også fortsat sendes breve til de to lande fra Danmark. I øjeblikket sender det britiske postvæsen Royal Mail, dog ikke breve og pakker til Danmark og andre lande i Europa.

Bornholm

Alle julepakker, der er sendt inden for PostNords frist den 20. december, kommer frem til jul. Nedlukningen af den svenske grænse betyder desværre, at gods-kapaciteten på færgerne til Bornholm er blevet markant mindre, og der kan være gods, pakker og breve til øen, der nu bliver forsinket. Vi gør alt, hvad vi kan, for at få alt frem til bornholmerne hurtigst muligt. 

Sverige

Transporten af gods, pakker og breve er ikke påvirket af, at Sverige delvist har valgt at lukke grænserne til Danmark.

Europa

En lang række lande indført restriktioner mod Corona, og der må forventes længere transporttider på breve, pakker og gods til og fra Danmark i den kommende tid.

 

Opdateret den 21.12.2020

Vores julegaranti holder!

Så er vi forbi fristen for indlevering af julegaver, der skal frem til juleaften. Vi havde sidste frist for indlevering søndag 20. december. Alle pakker, vi får ind nu efter søndag, er uden en garanti for, at de kan nå frem til juleaften. Vi har haft en helt fantastisk weekend med 168 % flere pakker gennem vores sortering i forhold til samme weekend sidste år, og 1000 medarbejdere, der ekstraordinært har været på gaden lørdag og søndag for at omdele julepakker. Det betyder, at vi nu ser ind i en slutspurt op mod jul, hvor vi er godt med og kan stå ved garantien om, at pakker, der blev indleveret til os senest i går, nok skal komme frem til juleaften.

Restriktioner rammer få udleveringssteder

Vi er også klar til at uddele julegaver fra vores stærke netværk med 1600 udleveringssteder, der stort set ikke bliver ramt af de seneste restriktioner frem mod jul. Vi har bare 5 udleveringsteder, som er lukket. Og når alle restriktionerne træder i kraft, og flere butikker skal lukke ned, vil det samlet set være 60 af vores udleveringssteder, der lukker ned i en periode. Når et af vores posthuse eller en collect shop lukker ned, flyttes pakkerne til et åbent udleveringssted tæt på, og kunderne får direkte besked via sms og email. Har kunden fået en blanket i postkassen om pakken, kan der være få tilfælde, hvor vi først kan give besked via et skilt på den nedlukkede butik. Man kan også altid gå ind på ”Find os” på postnord.dk eller i vores app og se de udleveringsteder, hvor der aktuelt kan hentes pakker.

Omdeling onsdag 23. december

Når vi har pakker med ud på omdeling 23. december, vil der desværre være nogle, vi ikke kan komme af med på hjemmeadressen. Vi kører omdeling frem til kl. 16 23. december og herefter indleveres pakkerne på et nærliggende posthus, så de kan hentes allerede samme dag. Og kunden får naturligvis straks besked. Når pakken afleveres på posthuset, har forbrugerne min. 2 timer til at hente deres pakke. Langt de fleste posthuse vil dog have meget længe åbent 23. december, så kunderne kan nå at hente deres pakker. 

 

Opdateret den 17.12.2020

Udlevering og omdeling af pakker

Som I ved, har nye restriktioner ramt hele Danmark. Frem mod jul betyder det bl.a., at først storcentre og senere liberale erhverv skal lukke ned. Dette vil kun i mindre omfang få betydning for PostNords udlevering af pakker. Langt de fleste af vores udleveringssteder er placeret i dagligvarebutikker, der fortsat vil have åbent, og som fortsat vil udlevere pakker. Skulle der være nogle af vores udleveringssteder, der lukker ned, så flyttes pakkerne til et åbent udleveringssted tæt på, og kunderne får direkte besked. Efter jul lukker øvrige butikker ned, og kun dagligvarebutikkerne vil have mulighed for at holde åbent fra 25. december til 3. januar. Vi vender tilbage med mere information om, hvordan den situation håndteres.

Pr. dags dato vil genudbringning af erhvervspakker ikke være muligt. Alle pakker, der ikke kan leveres på adressen, vil blive returneret. Husk at jeres kunder har mulighed for at afgive en engangsfuldmagt for dermed at sikre levering.

Vi har i denne tid med rekord-store pakkemængder ikke mulighed for at opbevare pakker, der ikke kan leveres til lukkede erhverv. Det betyder, at alle B2B pakker der i de kommende uger ikke kan leveres til lukkede erhverv, vil blive sendt retur til afsender.

Udleveringssteder – vi er i kontrol

Som sagt er langt de fleste af vores udleveringssteder placeret i dagligvarebutikker, og vi vil derfor kun i begrænset omfang blive berørt af nedlukningen. Alle butikker med pakkeudlevering har lov til fortsat at holde åbent. Det forventer vi, at en stor del af vores partnere vil benytte sig af. Vi er i tæt dialog med alle vores udleveringssteder og laver løbende en liste med lukkede butikker. De steder, der ikke ønsker at holde åbnet for pakkeudlevering, vil med det samme blive fjernet fra API’en, således at jeres kunder ikke længere kan vælge dette udleveringssted.

Julefrist 20. december

Vores vurdering er, at de nye restriktioner igen vil sætte yderligere skub i danskernes køb af julegaver på nettet. I forvejen har vi i de seneste par uger haft rekord-store pakkermængder, der har ligget 35-40 % højere end i samme periode sidste år. Der er rigtig mange pakker, og der må generelt forventes længere leveringstid.

Husk derfor at vi har en meget skarp deadline på søndag, hvis I skal være sikre på, at julepakkerne kommer frem til 24. december. Hvis I skal nå at have de sidste pakker med inden deadline, kan I bl.a. benytte vores 19 erhvervsindleveringer, der holder ekstra åbent på søndag. Du kan se deres adresser og åbningstider her.

Levering af paller og stykgods

Hos PostNord binder vi Danmark sammen, og er en del af den kritiske infrastruktur. Det betyder, at vi fortsat distribuerer paller og stykgods i hele landet, og ligeledes mellem jul og nytår. Grundet restriktionerne og de ekstraordinære forhold, kan der trods en ihærdig indsats fra vores chauffører desværre opstå forsinkelser. Vi håber naturligvis på forståelse i denne situation.

Forsendelser som ikke kan leveres grundet nedlukning hos modtager vil blive returneret til afsender, men grundet situationen har vi desværre ikke mulighed for at kontakte afsender inden dette sker. Dog sikrer vi samtidig, at vores kunder i størst mulige omfang kan se status på deres forsendelse via vores selvbetjeningsløsninger og kundeportal.

Pakker til Holland, Tyskland og Litauen

Fristen for at sende pakker til lande i Europa, der skal være fremme inden jul, er nu overskredet. De af vores kunder, der fortsat sender pakker til modtagere i andre europæiske lande, skal dog være opmærksomme på, at flere lande er i gang med omfattende nedlukninger. I mange tilfælde rammer det også de udleveringssteder, som er en del af DPD-netværket, som PostNords erhvervskunder kan sende pakker i til andre europæiske lande. Helt konkret drejer det sig lige nu om Holland, Tyskland og Litauen – men flere lande kan være på vej. Situationen i de nedlukkede lande betragtes som force majeure, og det betyder, at pakker, der sendes til et lukket udleveringssted i fx Tyskland eller Holland, vil blive returneret til afsender uden mulighed for at få portoen refunderet. Der er heller ikke mulighed for at få pakken omdirigeret til et andet udleveringssted i de nedlukkede lande. Til gengæld er det fortsat muligt at få pakker leveret på hjemmeadressen. Den klare anbefaling er derfor, at I fremover sender alle jeres pakker til de nedlukkede lande i Europa som pakker med hjemmelevering – altså Home.

Covid19 fakta

95 % af alle pakker, vi skal aflevere på en hjemmeadresse, kommer vi af med første gang. I øjeblikket er det altså bare 5 % af pakkerne, der efterfølgende bliver kørt til afhentning på posthuset. Det er et historisk lavt tal og næsten en halvering af, hvad der er ”normalen”. Det skyldes de mange danskere, der opholder sig hjemme pga. Covid19 restriktioner.

 

Opdateret den 10.12.2020

Julefrist for pakker rykket til 20. december

I takt med at dele af Danmark lukkes mere ned i disse dage, så er danskerne i endnu højere grad gået ombord i juleshoppingen på nettet. Helt udsædvaneligt ligger vi her på uge to efter Black Friday fortsat med pakkemængder på op mod 600.000 pakker dagligt. De nye restriktioner har kun givet endnu et skub opad til de rekordstore pakkemængder uden udsigt til, at det stopper. Med de vedvarende store pakkemængder følger også, at flere pakker er længere tid undervejs end normalt. Vi har derfor valgt at fremrykke fristen for indlevering af pakker, som skal nå frem inden jul, til den 20. december. Vores klare opfodring til danskerne er, at de skal købe deres julegaver på nettet i god tid, så skal vi nok gøre alt, hvad vi kan for, at det hele kommer frem til juleaften.

Vi havde i forvejen sat 450 ekstra biler og medarbejdere på gaden, men ansætter nu løbende ekstra medarbejdere, flytter medarbejdere fra andre områder til pakkedistributionen, lader sorteringsmaskinerne køre i døgndrift og omdeler pakker til langt ud på aftenen – også i weekenderne. Derudover holder 20 erhvervsindleveringer åbent for pakkeindlevering søndag den 20. december, hvormed så mange som muligt kan nå at få sendt deres pakker afsted inden for den nye frist og i tide til juleaften.

Regn med længere leveringstid

De rekordstore pakkemængder betyder også, at man skal forvente, at pakkerne er længere tid undervejs end normalt. Det er dog ikke kun i Danmark, at der er pres på. Også vores kollegaer i udlandet har nok at se til med de store pakkemængder, og der er også længere leveringstid på internationale pakker. Det gælder både pakker til og fra Danmark.

Pakker til lukkede fitnesscentre og restauranter

Nedlukningen af dele af Danmark betyder også, at der fx er fitnesscentre og restauranter, som nu er lukket ned. Har vi en pakke til et af disse nedlukkede steder, forsøger vi i første omgang at omdele den. Er det ikke muligt, lægges pakken til afhentning på et posthus eller en af vores erhvervsindleveringer, og modtageren får besked. På grund af de meget store pakkemængder, er det ikke muligt for os at tilbyde produktet ”Tilbageholdelse af pakker”, mens nedlukningen står på.

Ring til os i ydertidspunkterne

Vi oplever desuden et stort pres på vores kundeservice, hvor ventetiderne kan være lange. Vi beder om jeres forståelse og opfordrer til, at I bruger dem i ydertidspunkterne, hvor der er mindst run på. Husk at vores kundeservice for erhverv har døgnåbent frem mod jul.

 

Opdateret den 07.12.2020

38 % flere pakker end sidste år

Uge 49 blev på alle måder rekordernes uge i PostNord. Hen over ugen har vi haft flere dage med langt over 600.000 pakker gennem vores terminaler – og samlet set har vi i ugen efter Black Friday håndteret 38 % flere pakker end sidste år. Det er rekord på rekord, og det har naturligvis givet et utroligt tryk på hele vores organisation, men vi har forberedt os godt og har formået at bevare kontrollen. Med så mange pakker kan det ikke undgås, at ikke alle kan komme frem fra dag-til-dag, og nogle pakker vil være ekstra dage undervejs. Det er dog fortsat langt de fleste pakker, der er fremme dagen efter, at vi har modtaget dem. I weekenden har vi haft vores omdelere på gaden for at holde det gode flow i pakkerne, og for at gøre klar til det, der allerede nu ligner endnu en rekord-uge. I weekenden har vi haft 890.000 pakker igennem vores pakketerminaler – det er mere end i weekenden efter Black Friday. 

Fuld fart på posthusene

De meget store pakkemængder har naturligvis også ramt vores udleveringssteder. Alene i uge 49 lagde vi 900.000 pakker på hylderne på PostNords 1.600 posthuse – den største dag var tirsdag 1. december med +160.000 pakker. 

I PostNords 1.600 pakkebokse har der også være fart på. I sidste uge blev der lagt +110.000 pakker i vores pakkebokse. I Århus har vi åbnet PostNords største pakkeboks til fysisk udlevering og aflastning af butikkerne i Århus C, og vi kan se, at det er noget, forbrugerne har taget til sig. 

PostNord har i år åbnet ca. 20 egne HUBs og depoter dels for at aflaste udleveringsstederne, men også for at udlevere de største pakker via vores egne udleveringssteder, som ellers tager rigtig meget plads i butikkerne. På den måde kan vi sikre, at flest mulige kunder kan få deres pakker udleveret i den ønskede butik.   

For at hjælpe butikkerne med at styre kundetilstrømningen og overholde Coronarestriktionerne har butikkerne i denne peak-periode fået lov til at scanne pakkerne på hylde løbende hen over dagen. På de dage, hvor der har været mest pres på, har det betydet, at max. 4 % af pakkerne har været forsinket, så kunderne først har kunne hente deres pakker næste formiddag. 

Det har også været nødvendigt at omstyre pakker fra enkelte butikker med begrænset kapacitet. På de største dage har det drejet sig om max. 40 butikker ud af de 1.600 butikker. Der har været et fantastisk samarbejde med kæderne i både COOP, Salling Group, Dagrofa, Løvbjerg m.v. for at sikre nødvendig kapacitet, og hver dag har vi kørt ud med nye reoler, hvor der alligevel er fundet et ekstra hjørne til de mange pakker. 

Kundeservice

De mange pakker giver også mange flere henvendelser til vores kundeservice. Vi har ekstra folk klar til at hjælpe, ligesom der er åbent alle dage frem mod jul i vores Kundeservice – ja døgnet rundt for vores erhvervskunder. Alligevel kan der være nogle tidspunkter, hvor vi får så mange henvendelser, at vi ikke kan svare helt så hurtigt, som vi gerne ville. Vi ved, at ventetiden kan føles lang, men vi arbejder så hurtigt vi kan, og håber på forståelse i en travl tid.

 

Opdateret den 02.12.2020

Black Friday sætter nye rekorder!

Med mere end 2 millioner pakker til omdeling siden lørdag, har vi lige nu rekord mange pakker, som skal ud til omdeling.

Vi gør alt hvad vi kan for, at alle pakker kommer frem til tiden, men der kan være enkelte pakker, som er en eller to dage forsinket. Alle pakkerne skal dog nok komme frem, og vi håber, at du kan have lidt tålmodighed med os i disse dage.

Posthusene har også rygende travlt, og der kan godt gå længere tid end normalt, inden du får besked på, at din pakker er klar til at blive hentet. Når din pakker er klar, opfordrer vi dig til at afhente pakken så hurtigt som muligt – på den måde sørger vi for, at der er plads til alles pakker ude i butikkerne.

De ekstra travlhed giver mange flere henvendelser til kundeservice end normalt. Vi skal nok svare alle, men der løber ekstra svartid på i øjeblikket. Vi ved, at ventetiden kan føles lang, men vi arbejder så hurtigt vi kan, og håber på forståelse i en travl tid. Drejer din henvendelse sig om en pakke, så hav venligst pakkenummeret klar.

På postnord.dk/tracktrace og i PostNord appen kan du altid holde dig opdateret på, hvor dine pakker er.

 

Opdateret den 01.12.2020

Send søndag, så leverer vi mandag

I denne juletid, hvor alle har forrygende travlt med pakkerne, har PostNord et stærkt tilbud til vores erhvervskunder. 19 erhvervsindleveringer i Danmark har nemlig som noget helt særligt åbent alle søndage frem til jul. Her kan du nemt og hurtigt komme af med dine pakker, så dine kunder kan få deres varer allerede mandag. På den måde giver du dine kunder en god service, og du får tilmed hele weekendens omsætning med allerede søndag. Se listen over søndagsåbne indleveringssteder og deres åbningstider på postnord.dk/jul.

Black Friday sætter nye pakkerekorder

Så gik Black Friday for alvor i gang, og på én dag har vi haft omkring 600.000 pakker gennem vores pakketerminaler. Det er et rekordhøjt antal for én dag! Pakkerne fra Black Friday fortsætter dog med at strømme ind, og derfor forventer vi, at de kommende dage bliver endnu mere travle hos os. Vi har forberedt os grundigt, og med mere end 450 flere pakkebiler i gadebilledet, sørger vi for, at alle pakker kommer frem. På trods af de rekordstore mængder vil langt de fleste pakker blive leveret til tiden, men der kan være enkelte, som er ekstra dage undervejs. 

 

Opdateret den 25.11.2020

Tryg og sikker afhentning af pakker

Hos PostNord gør vi alt for at sikre danskerne en tryg og god jul – også når der skal hentes rekordmange pakker. Helt naturligt har detailhandlen netop nu myndighedernes opmærksomhed pga. de store pakkemængder, der kan give trængsel, når der skal hentes pakker. Derfor har vi sammen med partnere i Retail sat alle sejl til for at gøre afhentningssituationen så tryg og sikker som mulig. Vi har i forvejen Danmarks stærkeste netværk med 1.600 posthuse og 1.600 pakkebokse, og derudover er følgende initiativer klar:

Ny og flere lokationer:

  • 20 erhvervsudleveringer fordelt over hele landet er klar, så der også kan hentes pakker her. Vores erhvervsudleveringer kan aftage store mængder og er derfor en vigtig brik ift. at aflaste posthusene i den kommende peak-periode
  • 1.000 nye pakkebokse er åbnet siden julen 2019
  • 5 store nye pakketårne ved Bilka er klar inden jul til pakker fra PostNord
  • 10 store Silvan butikker i hele landet er klar til udlevering af PostNord pakker
  • Danmarks største pakkeboks på Århus Banegård

Tiltag på posthusene:

  • Posthuse udleverer pakker fra nærliggende butikslokaler for at mindske trængsel
  • Særskilt pakkeudlevering fra lager, caféområder, containere m.v. i nuværende posthuse for at sikre tryg udlevering
  • Vikarbureau til akut hjælp i butikkerne
  • COVID-19 underskrift ved udlevering – ingen fysisk kontakt
  • Posthusene kan scanne pakker til hylden hele dagen for bedre at styre kundeflow i butikken
  • Vi opfordrer med små events kunderne til at hente pakker i butikkernes ydertidspunkter, hvor der er bedre plads
  • Skiltning med opfordring til at have ID og de 4 cifre klar, mens man venter
  • Materiale til butikkernes Facebook om at hente pakkerne hurtigt
  • Vi opfordrer forbrugerne til at købe pakkelabels online via PostNord appen og hurtigt kan få udskrevet label til afsendelse af pakker

Hent pakker med ny kørekort app

Myndighederne har netop introduceret en ny kørekort app, der også kan bruges som fuldgyldigt ID. Derfor vil det også være muligt for jeres kunder at få udleveret pakker hos PostNord ved at fremvise det digitale kørekort. Det er nemt og sikkert. 

 

Opdateret den 20.11.2020

Fyldte pakkebokse og posthuse – informér dine kunder på forhånd

En af de ting, vi på forhånd ved, bliver en udfordring, er de fyldte pakkebokse. Vores pakkebokse er et meget populært afhentningssted, som vi hele tiden får flere af. Imidlertid betyder de store pakkemængder, at nogle af jeres kunder vil få deres pakke omdirigeret til et nærliggende posthus. Posthusene vil ligeledes komme under pres, hvorfor kunderne også kan risikere at skulle hente deres pakke på et andet posthus end det valgte. For at imødekomme den situation opfordrer vi dig derfor til at tage et forbehold for, at pakken ikke altid vil kunne hentes på det valgte sted. Det gælder både for pakkebokse og udleveringssteder. Forbeholdet kan med fordel placeres i dit check out flow, hvor kunderne vælger deres leveringssted.

Læs mere her

1 uge til Black Friday – er du klar?

Med kun en uge til Black Friday finjusterer vi netop nu de sidste detaljer, så vi er godt klædt på til, hvad der må forventes at blive en all time high Black Friday.

Black Friday – hvad gør vi?

Vi har taget en lang række initiativer, der skal hjælpe os med styre pakkeflowet og ikke mindst aflaste udleveringsstederne. Der vil være flere pakkebude, julehjælp på posthusene, flere biler og cykler på vejene til at levere de mange pakker både helt hjem til forbrugerne, men også til vores mange udleveringssteder.

I uge 49 sender vi assistance til udvalgte posthuse over hele landet. Formålet her er at ”belønne” kunder, der henter deres pakker uden for de meste travle perioder. Vi er klar med en lille ting som tak for hjælpen. Aktiviteten er skabt i samarbejde med de mest travle posthuse. Vi håber, at vi dermed kan skabe lidt opmærksomhed om det vigtige i at hente sin pakke enten tidligt eller sent på dagen. Det betyder både mindre kø og bedre mulighed for at holde afstand.

Endelig kan kunderne fra på tirsdag d. 24/11 – altså en måned før jul – taste deres Track & Trace pakkenummer på www og her med det samme se, om de har vundet. Link til konkurrencen kan ses på forsiden af postnord.dk fra på tirsdag. Vi udlodder 1.000 æsker Anthon Berg chokolade samt 10 kæmpe Guldbarrer lige før jul. Vi ønsker igen at skabe opmærksomhed på pakkenummeret, og det at få hentet sin pakke hurtigt. Vi er klar over, at posthusene kommer til at kæmpe med store mængder, så jo hurtigere kunderne kan hente deres pakker, jo mere luft giver det på hylderne. Vigtigst er dog omtanke for os selv og hinanden i denne tid med corona.

På mandag starter vi desuden en landsdækkende kampagne med fokus på vores fantastiske bude, som i den kommende periode får ekstra travlt. Vi er klar og glæder os til at møde både jer og kunderne med et smil derude.

 

Opdateret den 17.11.2020

Klar til julerekorder

Med Black Friday og peak-perioden lige om hjørnet er PostNord klar til at gå et gear op for at håndtere de mange pakker, som alle prognoser spår. Vi befinder os allerede på et højt niveau med store volumer, og som det ser ud nu, forventer vi en peak-periode med op mod 30 % flere pakker end sidste år.  Dermed kommer vi til at overgå alle tidligere år – både hvad angår antallet af pakker, der skal leveres, og når det kommer til at skabe en tryg jul, hvor vi midt under det hidtil største kapacitetspres skal sikre, at det sker på en tryg og forsvarlig måde i forhold til Corona. Vi har derfor væbnet os til tænderne med ekstra mandskab og materiel samt tiltag til at styre pakkeflow og aflaste udleveringssteder.  

  • 450 ekstra pakkebude
  • 250 julenisser som ekstra hjælp
  • 450 ekstra pakkebiler
  • 100 ekstra el-cykler

Derudover bliver der op til jul åbnet ca. 200 ekstra Nærbokse, mens udleveringssteder landet over er blevet opgraderet med ekstra pakke-scannere, pakkereoler og endda lokaler. Alle sejl er sat til for at skabe en tryg og god jul, hvor vi håndterer de rekordstore pakkemængder og samtidig passer godt på både vores ansatte, kunder og samarbejdspartnere. Der vil dog være dage, hvor vi skal levere op mod 600.000 pakker på bare en enkelt dag, og på de dage kan det ikke undgås, at der vil være pakker, som vil være ekstra dage undervejs. Det håber vi på jeres forståelse for midt i den travle juletid. Vi vil dog gøre alt for, at pakkerne kommer frem så hurtigt, som det overhovedet er muligt, og alle pakker vil nå frem inden jul.    

På postnord.dk/jul er der samlet en række gode råd om julepost, tidsfrister og coronavenlige muligheder til dig og dine kunder. Blandt de vigtigste er at bruge PostNords gratis app til blandt andet at følge sin pakke, tilmelde sig Modtagerflex og tjekke indleveringsfrister.  

 

Opdateret den 04.11.2020

Så ramte vi peak 

Der er godt nok gang i pakkerne i øjeblikket. I sidste uge havde vi godt 50 procent flere pakker igennem vores terminaler i forhold til samme uge sidste år, og det svarer til pakkemængderne i uge 51 sidste år. Altså ramte vi allerede i uge 44 peak-niveauerne fra sidste år. Det er vist ikke helt forkert, når nogle mener, at peak allerede er startet. Spændende at se, hvor det ender henne. Vi er i hvert fald klar til at tage imod endnu flere pakker. Planerne er lagt, og biler og ekstra mandskab er hyret ind. Vi glæder os.

Covid-19 lukker Frankrig ned

Flere europæiske lande er igen begyndt at lukke ned for at få styr på Covid-19. I Frankrig betyder det nu, at 30 % af de udleveringsteder, vi har gennem DPD-netværket, er midlertidigt lukket. For vores erhvervskunder, der sender pakker til Frankrig via DPD-netværket, vil der altså være færre udleveringssteder end normalt. De lukkede udleveringssteder er fjernet fra Api´en og er altså ikke synlige i øjeblikket og kan ikke vælges som udleveringssted. Skulle du som erhvervskunde have sendt en pakke til et udleveringssted i Frankrig, som netop er blevet lukket, så vil pakken blive returneret. Der kan fortsat sendes pakker til Frankrig i DPD-netværket til hjemmelevering. 

Postkontorer og posthuse er fortsat åbne i Frankrig, og der kan generelt sendes post til Frankrig gennem det postale netværk. Der må dog påregnes længere leveringstider på grund af Covid-19. 

Vi holder løbende øje med, om de forskellige landes Covid-19-restriktioner påvirker omdelingen af breve og pakker i de forskellige lande. På vores hjemmeside kan I få de nyeste opdateringer. 

 

Opdateret den 28.10.2020

Eksplosion i danske pakker

Efter fredagens pressemøde og statsministerens seneste udmelding om nye restriktioner i kampen mod Covid-19 er de sket en eksplosion i antallet af pakker, som vi har håndteret. I denne uge har der været dage, hvor vi har håndteret hele 44 % flere pakker end på samme tidspunkt sidste år. Det er særligt pakker fra danske virksomheder, som trækker væksten. Ser vi alene på indenlandske pakker, så har stigningen været helt oppe på 59 %. Med indkøb af fx mundbind er det tydeligt, at danskerne hurtigt er gået i gang med at forberede sig til, at de nye restriktioner træder i kraft. Og så er der nok også en del, som er startet på en form for ”trøste shopping”, nu hvor det igen blev tydeligt, hvor meget Covid-19 i øjeblikket begrænser mange danskeres liv.

Flere pakker til Collect Shops

En anden lidt overraskende tendens i denne uge er, at rigtig mange danskere har bestilt deres pakker til afhentning på et af vores udleveringssteder. Det er en helt modsatrettet tendens i forhold til tidligere under Covid-19, hvor hjemmelevering oftest blev valgt af modtagerne. Vores forventning er dog, at fordelingen mellem pakker til udlevering og til hjemmelevering, vil ændre sig igen, og flere danskere vil henover peak have pakken leveret hjemme.

 

Opdateret den 22.10.2020

Indefrosne feriepenge og stor pakkevolumen

Som I ved, præger Coronaen fortsat alle dele af det danske samfund, og epidemien vil også sætte sit store aftryk på hele julehandlen – også på nettet. Vi forventer, at endnu flere end normalt vil købe deres julegaver på nettet, og vi har alle udsigt til en forrygende travlhed i de kommende måneder. Som en del af optakten og indløbet til julen har vi været meget spændte på at se, hvordan udbetalingen af de indefrosne feriepenge ville påvirke forbrugernes adfærd – ikke mindst i forhold til deres køb på nettet.

På vores egne pakkemængder kan vi se en markant stigning på 15 %, der kom umiddelbart efter, at der blev åbnet op for udbetalingen af de indefrosne feriepenge. På nuværende tidspunkt er der udbetalt godt 40 mia. kr. af de i alt 59 mia. kr., der stod på kontoen, og der meldes om høj forbrugeraktivitet i mange brancher. Det tyder altså på, at mange af danskerne allerede har sat de indefrosne feriepenge i omløb, og i mindre grad end forventet gemmer dem til jul og Black Friday. Vi har dog fortsat en klar forventning om, at denne jul kommer til at slå alle rekorder for julehandel på nettet. Det er vi ved at forberede os på i godt samarbejde med mange af jer.

En jul med fokus på tryg levering

Et af vores store fokusområder ved årets julehandel er at skabe tryghed for danskerne, når de skal have udleveret deres pakker midt i en tid med Corona. Vi har i øjeblikket en tæt dialog med vores samarbejdspartnere i detailhandlen om, hvordan vi kan hjælpe med at styre kundestrømmen til vores udleveringsteder, så udleveringen kan ske på en forsvarlig måde med afstand.

Vi kommer også til at åbne ”pop-up” udleveringssteder, så vi kan fordele kundestrømmen fra flere af vores store udleveringsteder til midlertidige udleveringssteder med bedre plads. Det kan dog betyde, at nogle af jeres kunder ikke skal hente deres PostNord-pakke der, hvor de plejer. I vores kommunikation til forbrugerne bliver trygheden også det centrale budskab, og vi vil komme med en masse gode råd til, hvordan man kan få udleveret sin pakke på en Corona-sikker måde. Vi vil bla. fortælle om hjemmelevering, Modtagerflex og vores løsninger, der sikrer en kontaktløs levering af pakker fra PostNord.