Information

Post under Covid-19

2021-06-21 10:00

Vi befinder os fortsat i en særlig situation på grund af corona-virus, og det kan have betydning for din post. 


Read our Covid-19 information in English here.

Opdateret 11. november 2021

Destinationer, der er lukket

Langt de fleste destinationer er åbne, men der er stadig få destinationer, du ikke kan sende post til:

Bahamas, Haiti, Laos, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mayotte, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Sudan, Syrien, Wallis og Futuna, Yemen, Ækvatorial Guinea.

Bemærk, at vi returnerer post sendt til disse destinationer til afsenderne efter 30 dage, hvis ikke destinationen er åbnet i mellemtiden.


Opdateret 18. juni 2021

Destinationer, der er lukket

Langt de fleste destinationer er åbne, men der er stadig få destinationer, du ikke kan sende post til:

Bahamas, Bolivia, Haiti, Laos, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mayotte, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Syrien, Venezuela, Wallis og Futuna, Yemen, Ækvatorial Guinea.

Bemærk, at vi returnerer post sendt til disse destinationer til afsenderne efter 30 dage, hvis ikke destinationen er åbnet i mellemtiden.

 

Opdateret 27. maj 2021

Destinationer, der er lukket

Langt de fleste destinationer er åbne, men der er stadig få destinationer, du ikke kan sende post til:

Bahamas, Bolivia, Eritrea, Haiti, Honduras, Laos, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mayotte, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Syrien, Trinidad & Tobago, Venezuela, Wallis og Futuna, Yemen, Ækvatorial Guinea.

Bemærk, at vi returnerer post sendt til disse destinationer til afsenderne efter 30 dage, hvis ikke destinationen er åbnet i mellemtiden.

 

Opdateret 26. marts 2021

Destinationer, der er lukket

Langt de fleste destinationer er åbne, men der er stadig få destinationer, du ikke kan sende post til:

Bahamas, Bolivia, Eritrea, Haiti, Honduras, Laos, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mayotte, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Syrien, Trinidad & Tobago, Venezuela, Yemen, Ækvatorial Guinea.

Bemærk, at vi returnerer post sendt til disse destinationer til afsenderne efter 90 dage, hvis ikke destinationen er åbnet i mellemtiden.

 

Opdateret 12. marts 2021

Destinationer, der er lukket

Langt de fleste destinationer er åbne, men der er stadig få destinationer, du ikke kan sende post til:

Bahamas, Bolivia, Eritrea, Haiti, Honduras, Jamaica, Laos, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mayotte, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Syrien, Trinidad & Tobago, Turkmenistan, Venezuela, Yemen, Ækvatorial Guinea.

Bemærk, at vi returnerer post sendt til disse destinationer til afsenderne efter 90 dage, hvis ikke destinationen er åbnet i mellemtiden.

 

Opdateret 1. marts 2021

Post til lukkede destinationer sendes retur

Langt de fleste destinationer er åbne, men der er stadig få destinationer, du ikke kan sende post til. Fra 1. marts returnerer vi post sendt til disse destinationer til afsenderne efter 90 dage, hvis ikke destinationen er åbnet i mellemtiden:

Bahamas, Bolivia, El Salvador, Eritrea, Haiti, Honduras, Jamaica, Laos, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mayotte, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Syrien, Trinidad & Tobago, Turkmenistan, Venezuela, Yemen, Ækvatorial Guinea.

 

Opdateret 19. februar 2021

Destinationer, der er lukket

Langt de fleste destinationer har åbnet op for at modtage post igen. Se her hvilke destinationer, du ikke kan sende post til:

Bahamas, Bolivia, El Salvador, Eritrea, Haiti, Honduras, Jamaica, Laos, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mayotte, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Syrien, Trinidad & Tobago, Turkmenistan, Venezuela, Yemen, Ækvatorial Guinea.

 

Opdateret 5. februar 2021

Coronarestriktioner giver travlhed i kundeservice

Da mange butikker er lukket, er der i øjeblikket ekstra mange, der modtager pakker fra webshops. Det betyder stor travlhed hos PostNord.

Du kan følge din pakke i PostNords app. Er din pakke registreret i appen, er den på vej, og du vil modtage opdateringer, så snart pakken er klar til at blive omdelt eller er ankommet til posthus eller Pakkeboks/Nærboks.

De mange pakker giver også ekstraordinær travlhed i kundeservice, og det betyder desværre længere ventetider end normalt.

Har du spørgsmål til, hvornår din pakke når frem, så anbefaler vi, at du holder øje med pakken i appen. App´en er fyldt med de nyeste informationer, vi har om din pakke, og ringer du til os i kundeservice, så er det de samme oplysninger, vi kan give dig. Så brug vores app og undgå ventetiden i telefonkøen til kundeservice.

 

Opdateret 29. januar 2021

Destinationer, der er lukket

Langt de fleste destinationer har åbnet op for at modtage post igen. Se her hvilke destinationer, du ikke kan sende post til:

Bahamas, Bolivia, El Salvador, Eritrea, Fiji, Haiti, Honduras, Jamaica, Laos, Lesotho, Liberia, Libyen, Mauretanien, Mauritius, Namibia, Papua Ny Guinea, Saint Barthélemy, Saint Martin, Saint Pierre og Miquelon, Somalia, Swaziland, Syrien, Trinidad & Tobago, Turkmenistan, Venezuela, Wallis og Futuna, Yemen.

 

Opdateret 26. januar 2021 

Skærpede restriktioner i dele af Norge

I Norge er der nu indført strengere restriktioner i en række kommuner omkring Oslo. Det betyder bl.a., at en lang række butikker og virksomheder vil være lukket frem til den 31. januar,  mens fx dagligvarebutikker og apoteker fortsat vil have åbent. PostNords forsendelser til og fra Norge fortsætter som normalt, men der må forventes forsinkelser og udfordringer med leveringen, fordi mange erhvervsmodtagere vil være lukket. Det vil ikke være muligt at få posten opbevaret i Norge, og pakker til en lukket virksomhed eller butik vil blive returneret. Vi skal derfor opfordre til, at man sikrer sig, at det er muligt for modtageren at modtage sin pakke inden den sendes til Norge.

Omdelingen af forsendelser til privatkunder fortsætter uforstyrret af de skærpede restriktioner.

De berørte kommuner med skærpede restriktioner er: Oslo, Enebakk, Ås, Vestby, Nesodden, Indre Østfold, Moss, Frogn, Våler og Nordre Follo.

 

Opdateret 12. januar 2021 

Høje pakkemængder fortsætter i 2021

Godt nytår. Vi håber, at I er kommet godt i gang med 2021. Det er vi. Nye restriktioner og lukkede butikker betyder, at vi fortsætter med de rekord-høje pakkevolumener fra sidste år. I sidste uge lå vi med en pakkevolumen, der var 60 % højere end samme uge sidste år. Det er ekstremt mange pakker, og der kan derfor også i øjeblikket være forsendelser, der er en dag eller to ekstra undervejs – det gælder særligt, hvis pakken skal afleveres i Storkøbenhavn. Vi gør alt, hvad vi kan for at få pakkerne ud hurtigst muligt og give jeres kunder den bedst mulige kundeservice, når de ringer til os. Men der er mange opkald, og der kan være lidt ekstra ventetid. I den seneste tid har vi været i kontakt med flere af jer for at få en fornemmelse af, hvor markederne og volumenerne bevæger sig henad i de kommende uger og måneder. Og der er ikke noget, som tyder på, at danskernes forbrugsmønstre kommer til at ændre sig foreløbig. Derfor er vi nu i gang med at rekruttere nye medarbejdere, så vi hurtigst muligt kan kommet helt tilbage på sporet, så alle pakker kommer ud fra dag-til-dag. Høje pakkevolumener er det nye normale i 2021.    

Huskeseddel til Brexit

Storbritannien har nu forladt EU, og som virksomhed skal I være særligt opmærksomme, hvis I har forsendelser til Storbritannien. Husk fx at oplyse de rigtige numre på fakturaen (EU seller UK VAT, DK EORI, GB EORI, GB VAT), og at der pt. ikke kan sendes MyPack Collect til Storbritannien. Pakker med manglende info eller pakker, der sendes som Collect, returneres til afsenderen. Der er flere nye systemer og processer, der skal på plads hos os og i Storbritannien, og der må i en indkøringsperiode forventes forsinkelser på forsendelser til og fra Storbritannien. Læs mere på vores hjemmeside.

 

Opdateret 12. januar 2021

Flere destinationer er åbnet

Langt de fleste destinationer har åbnet op for at modtage post igen. Se her hvilke destinationer, du ikke kan sende post til:

Angola, Bahamas, Bolivia, Brunei, Burkina Faso, El Salvador, Eritrea, Fiji, Honduras, Jamaica, Libyen, Mauritius, Panama, Papua Ny Guinea, Paraguay, Somalia, Syrien, Trinidad & Tobago, Turkmenistan, Venezuela, Yemen.

 

Opdateret 15. december 2020

Nedlukning i Tyskland og Holland

I Tyskland og Holland er man startet på en omfattende nedlukning af de to lande. Nedlukningen rammer også de udleveringssteder, som vores erhvervskunder har mulighed for at sende til via DPD-netværket i de to lande. Situationen betragtes som force majeure, og det betyder, at pakker, der sendes til et lukket udleveringssted i Tyskland eller Holland, vil blive returneret til afsender uden mulighed for at få portoen refunderet. Der er heller ikke mulighed for, at få pakken omdirigeret til et andet udleveringssted i et af de to lande. Til gengæld vil det fortsat være muligt, at få pakker leveret på hjemmeadressen. Den klare anbefaling er derfor, at vores erhvervskunder fremover sender alle jeres pakker til Tyskland og Holland som pakker med hjemmelevering – altså Home. Generelt må det i den kommende tid forventes, at der vil være længere leveringstider til Tyskland og Holland end normalt – og i det hele taget til de øvrige lande i Europa. Vigtigt er det også at huske på, at fristen for at sende pakker til lande i Europa, der skal være fremme til jul, er overskredet. Sidste frist var den 14. december.

 

Opdateret 24. november 2020 

Covid-19: Post til udlandet påvirket

Grundet den nuværende covid-19 situation, er det desværre for nuværende ikke muligt at sende post og pakker til følgende lande: 

Angola, Bahamas, Barbados, Bermuda, Bolivia, Brunei, Burkina Faso, Chile, Cuba, Den Dominikanske Republik, Ecuador, El Salvador, Eritrea, Ækvatorial Guinea, Fiji, Fransk Guyana, Guadeloupe, Honduras, Jamaica, Libyen, Martinique, Mauritius, Panama, Papua Ny Guinea, Paraguay, Peru, Reunion, Sierra Leone, Somalia, Syrien, Trinidad & Tobago, Turkmenistan, Venezuela, Yemen.

 

Opdateret 6. november 2020

Covid-19: PostNord fortsætter i nordjyske kommuner

Regeringens nye restriktioner i 7 nordjyske kommuner har skabt en helt særlig situation for PostNords omdeling og indsamling af gods, breve og pakker i området. PostNord begyndte i går implementeringen af et helt nyt set-up for sine aktiviteter i området, så indsamling og omdeling af breve, pakker og gods kan fortsætte, samtidig med at vi lever op til regeringens krav og anbefalinger.

PostNord er en vigtig del af kritisk dansk infrastruktur, og vi vil bestræbe os på at have en drift så tæt på normalt som muligt i de berørte nordjyske kommuner. Der skal dog laves store omorganiseringer med helt nye set-ups og ruter for, hvordan gods, breve og pakker bringes ind, ud og rundt i kommunerne. Da vores medarbejder også har arbejdet på tværs af kommunegrænser, så vi vil have en del medarbejdere, som skal udføre nye opgaver i nye områder, de ikke er vant til. Det kan derfor ikke undgås, at der vil opstå uregelmæssigheder og forsinkelser i denne helt særlige situation, men vi vil gøre alt for at borgere, erhvervskunder og vores samarbejdspartnere får den bedst mulige service. I kan altså regne med de aftaler, I har med PostNord, men I må også forvente, at der vil være store og små bump undervejs for at få det til at lykkes. Det håber vi på jeres forståelse for. I de kommende timer og dage fortsætter vi planlægningen, og vi kan på nuværende tidspunkt ikke komme med mere detaljeret information, end vi har givet her. Vi holder jer orienteret, hvis der sker nyt. Pas godt på hinanden!

 

Opdateret den 6. november  2020

Covid-19: Breve, pakker og gods i Nordjylland

Regeringen meldte i går ud om særlige restriktioner, der gælder for 7 nordjyske kommuner frem til 3. december. De nye restriktioner vil også påvirke PostNords drift i området i den kommende tid. I dag fredag har PostNord normal indsamling og omdeling, hvor vi kommer ud med alt. Vi har bl.a. kritiske breve, pakker og gods, som skal ud til borgere og erhvervsliv i de berørte kommuner. Det er fx medicin og hygiejneartikler til ældre. Vi vil naturligvis sikre, at vores medarbejdere holder afstand og bærer mundbind eller visir, når de bevæger sig rundt i det offentlige rum. Samtidig er vi i tæt kontakt med myndighederne, og vi arbejder nu på at indrette vores indsamling og omdeling, så vi fremadrettet lever op til myndighedernes krav i de 7 kommuner. Hvordan det helt nøjagtigt bliver, kan vi ikke sige endnu, men vi informerer jer, så snart vi ved mere. Det betyder også, at vores medarbejdere i kundeservice desværre ikke har mulighed for at give yderligere informationer eller svare på spørgsmål om kommende retningslinjer på nuværende tidspunkt.

 

Opdateret den 2. november 2020

Covid-19 lukker Frankrig ned 

Flere europæiske lande er igen begyndt at lukke ned for at få styr på Covid-19. I Frankrig betyder det nu, at 30 % af de udleveringsteder, vi har gennem DPD-netværket, er midlertidigt lukket. For vores erhvervskunder, der sender pakker til Frankrig via DPD-netværket, vil der altså værre færre udleveringssteder end normalt. De lukkede udleveringssteder er fjernet fra Api´en og er altså ikke synlige i øjeblikket, og kan ikke vælges som udleveringssted. Skulle du som erhvervskunde have sendt en pakke til et udleveringssted i Frankrig, som netop er blevet lukket, så vil pakken blive returneret.

Postkontorer og posthuse er fortsat åbne i Frankrig, og der kan generelt sendes post til Frankrig. Der må dog påregnes længere leveringstider på grund af Covid-19.

Post til udlandet

Langt de fleste destinationer har åbnet op for at modtage post igen. Se hvilke destinationer, du ikke kan sende post til her:

Bahamas, Bolivia, Brunei, Chile, Cuba, Den Dominikanske Republik, Ecuador, El Salvador, Ækvatorial Guinea, Fiji, Fransk Guyana, Guadeloupe, Honduras, Libyen, Martinique, Mauritius, Papua Ny Guinea, Paraguay, Peru, Reunion, Sierra Leone, Somalia, Syrien, Turkmenistan, Venezuela, Yemen.

Længere leveringstid på post til og fra udlandet

Så snart posten kommer til Danmark og Norden, er leveringstiden tæt på normal. Vi oplever dog ofte ekstra leveringstid, inden posten rammer den danske grænse og tilsvarende, at posten er længere tid undervejs, når den sendes ud af landet. Det skyldes blandt andet store strandede postmængder i nogle lande, og at der mange steder i verden er større pukler af post, man skal have arbejdet sig igennem.

Læs mere om hvordan coronavirussen påvirker posten til og fra udlandet her: https://www.postnord.dk/quick-finder/dagens-post- se under ”Post til Udlandet”.

Sådan undgår du fysisk kontakt ved udlevering af pakker

Hvis du ønsker at undgå fysisk kontakt ved udlevering af pakker, har du følgende muligheder:

  • Kvittér med underskrift på pakken - ved eller på pakkelabel. Herefter tager pakkeomdeleren et foto af underskrift og label, og det opdateres i scanneren.
  • Hæng en fuldmagt på din dør, som giver os lov til at sætte pakken foran din dør.
  • Tilmeld dig Modtagerflex, så vi fast har en aftale om, hvor dine pakker leveres. Læs mere her

PostNord følger alle myndighedernes anbefalinger

PostNord følger alle regeringens og sundhedsmyndighedernes anbefalinger, som skal bidrage til at mindske spredningen af coronavirus. Det betyder bl.a., at alle vores medarbejdere arbejder med udgangspunkt i disse råd:

  • Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
  • Host eller nys i dit ærme - ikke dine hænder
  • Undgå håndtryk, kindkys og kram - begræns den fysiske kontakt
  • Vær opmærksom på rengøring - både hjemme og på arbejdspladsen

Læs myndighedernes anbefalinger her: coronasmitte.dk