Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser.

Brexit

2021-01-07 11:37

Storbritannien har forladt EU, og her kan du læse mere om, hvad det betyder for virksomheder, når der kommer nye regler for told og moms.

Hvad betyder Brexit for din virksomhed?

Hvis din virksomhed skal handle med Storbritannien, skal I følge de generelle regler for handel med lande uden for EU (tredjelande). Det får stor betydning for din virksomheds told-, skatte-, afgifts- og momsforhold og kan kræve forberedelser, inden du sender eller modtager varer til eller fra Storbritannien.

Læs mere om Toldstyrelsens information til virksomheder om Brexit

Produktudbud

I en overgangsperiode vil PostNord tilbyde et begrænset produktudbud til Storbritannien. Vi arbejder på at gøre denne periode så kort som mulig.

Pakkeprodukter som ikke kan sendes til/fra Storbritannien efter Brexit:

  • MyPack Collect
  • Return Drop Off
  • Pickup Request 
  • Pakker til Guernsey og Jersey

Modtager vi de ovenstående produkter i vores flow, vil de blive returneret til afsender.

Forsendelser, som fortsat kan sendes til/fra Storbritannien efter Brexit:

  • Øvrige brev- og pakkeprodukter kan forsat sendes til/fra Storbritannien. Det gælder Breve generelt, PostNord Tracked, PostNord Untracked, Rekommanderede breve, samt Postpakker, MyPack Home og PostNord Parcel.

Vær særligt opmærksom på:

  • Det er obligatorisk at oplyse modtagerens sms-nummer og e-mailadresse på forsendelser til Storbritannien. Kontaktoplysningerne bruges af DPD UK til at give modtager besked om evt. momsopkrævning. Pakker, der mangler mobilnummer og e-mailadresse, vil blive returneret til afsender. 
  • Det er vigtigt, at du sender korrekte tolddokumenter og elektroniske tolddata til os. Mere information findes på postnord.dk/told.
  • Ved fejlagtig eller ufuldstændig tolddata kan PostNord mod betaling hjælpe med at udfylde data. Alternativt returneres forsendelsen til afsender.
  • Du skal huske at sætte en toldfaktura på pakken, så vi kan overføre tolddata til Storbritannien. Vi oplever desværre, at mange pakker ikke har faktura og/eller ikke indeholder de nødvendige informationer. Derfor er vi nødt til at sende pakker retur til afsender, hvis de ikke har den nødvendige faktura på pakken.
  • Pakker, som ikke kan leveres til modtageren i Storbritannien, returneres til afsender. Når pakken genindføres i Danmark, skal den toldbehandles igen og derfor opkræves også et fortoldningsgebyr på returpakken.
  • Der kan ikke anmodes om toldpræference på pakker over 1.000 GBP, da DPD UK fortolder ud fra elektronisk tolddata og ikke anvender fysiske faktura til indfortoldning, hvor erklæringen ellers vil stå. På forsendelser under 1.000 GBP bliver der anmodet om toldpræference ud fra oprindelseslandet (country of origin) angivet i tolddata.
  • Du må forvente forsinkelser til/fra Storbritannien efter Brexit. Det skyldes nye procedurer både hos Postnord og DPD UK. Faldende pakkemængder bevirker desuden, at vi har færre afgange til Storbritannien om ugen.  
  • Der er ingen ændringer ved forsendelser, som indeholder dokumenter.
  • For mere information om forberedelserne henvises til www.gov.uk/brexit

BtC værdi under £135:

  • Sælger du lavværdi varer til private modtagere i Storbritannien, skal du ansøge om en momskonto og have et EU seller UK VAT nummer hos den engelske skattemyndighed. Nummeret skal altid oplyses på fakturaen og i de elektroniske tolddata, da moms på varer under en værdi af 135 £ skal betales af afsenderen direkte til den engelske stat. På den måde sparer modtager fortoldningsgebyret.
  • Forsendelsens samlede værdi må ikke overskride £135 ekskl. moms, fragt og forsikring.
  • Du skal huske at tillægge britisk moms overfor dine kunder i forbindelse med købet.
  • Modtager bliver ikke opkrævet yderligere i Storbritannien.

BtC værdi over £135:

  • For at kunne foretage en korrekt tredjelandsudførsel, kræves et EORI-nummer. Der kan ansøges om et EORI-nummer hos Erhvervsstyrelsen. Du skal oplyse dit DK EORI/CVR-nummer på fakturaen.
  • Du skal ikke opkræve moms i forbindelse med købet, da modtager bliver opkrævet told/moms i Storbritannien.             

BtB uanset beløb:

  • Du skal oplyse dit DK EORI/CVR-nummer på fakturaen.
  • Derudover skal du oplyse modtagers GB EORI-nummer og GB VAT nummer på fakturaen.
  • Du skal ikke opkræve moms i forbindelse med købet, da told/moms opkræves hos modtager i Storbritannien via GB UK EORI/VAT nummer.

 

Spørgsmål

Har du spørgsmål til processer og toldprocedurer, skal du kontakte Told & Skats Brexit hotline på telefon: 72 22 12 02.

.