Brexit

2021-01-07 11:37

Storbritannien har forladt EU, og her kan du læse mere om, hvad det betyder for dig som privat forbruger og for virksomheder, når der kommer nye regler for told og moms.

Hvad betyder Brexit for dig som privatperson?

Fra 1. januar 2021 er Storbritannien ikke længere et land i EU, og der vil derfor gælde andre regler for handel med Storbritannien, når du handler på nettet. Det vil bl.a. kunne betyde, at du skal betale moms, told og importgebyr for varer, du køber i en britisk netbutik, ligesom du som afsender skal udfylde tolddeklaration, når du sender genstande til Storbritannien.

Jeg skal modtage varer fra Storbritannien

Vær opmærksom på, at hvis varens værdi overstiger 80 kr., skal du altid betale moms. Om du skal betale told, afhænger af flere forhold. Dem kan du læse mere om hos Toldstyrelsen.

Du kan se Toldstyrelsens information til forbrugere om Brexit her

Jeg skal sende pakker eller breve til Storbritannien

Hvis du sender ting til Storbritannien som privatperson, skal du fremover udfylde en tolddeklaration, der skal sidde på din forsendelse. Det gør du nemmest, hvis du bruger vores online porto på postnord.dk. Har du ikke mulighed for dette, kan du få udleveret en blanket (CN22 til brug for breve eller CN23 til brug for pakker) på udvalgte posthuse.

Du finder dit nærmeste posthus med tolddeklarationer på postnord.dk under ’Find os’ ved at vælge ’Køb pakkelabels til udlandet’ i rullemenuen. 

Vi anbefaler, at du bruger postnord.dk via computer eller mobiltelefon til udfyldning af tolddeklaration, da vi så kan overføre informationen direkte til Royal Mail digitalt, og behandlingstiden bliver kortere. Det er desværre endnu ikke muligt at bruge vores app til tolddeklarationer.

Du kan sende gaver med en værdi på op til 39 pund, uden at de britiske toldmyndigheder pålægger moms ved indførslen til Storbritannien. Har gaven en værdi over 39 pund, er der tale om en handelsvare, eller indeholder forsendelsen en genstand, som er omfattet af andre afgifter, så pålægges der moms og eventuelle andre afgifter ved indførsel.

Modtageren betaler moms og eventuelle afgifter samt et gebyr til Royal Mail på 8 pund for toldbehandlingen. Momssatsen i Storbritannien er 20 %.

Du kan fortsat sende dokumenter på samme måde som før Brexit.

Hvis du har en forsendelse til Nordirland, skal du gøre som, hvis den var til det øvrige Storbritannien. Når forsendelsen når frem til Storbritannien, sikrer Royal Mail, at den kommer frem til den nordirske modtager, og at der ikke opkræves moms, hvis dette er relevant.

Køb pakkelabels og udfyld tolddeklarationer på PostNords Online Porto her

Hvad betyder Brexit for din virksomhed?

Hvis din virksomhed skal handle med Storbritannien, skal I følge de generelle regler for handel med lande uden for EU (tredjelande). Det får stor betydning for din virksomheds told-, skatte-, afgifts- og momsforhold og kan kræve forberedelser, inden du sender eller modtager varer til eller fra Storbritannien.

Læs mere om Toldstyrelsens information til virksomheder om Brexit

Produktudbud

I en overgangsperiode vil PostNord tilbyde et begrænset produktudbud til Storbritannien. Vi arbejder på at gøre denne periode så kort som mulig.

Pakkeprodukter som ikke kan sendes til/fra Storbritannien efter Brexit:

  • MyPack Collect
  • Return Drop Off
  • Pickup Request 
  • Pakker til Nordirland, Guernsey og Jersey

Modtager vi de ovenstående produkter i vores flow, vil de blive returneret til afsender.

Forsendelser, som fortsat kan sendes til/fra Storbritannien efter Brexit:

  • Øvrige brev- og pakkeprodukter kan forsat sendes til/fra Storbritannien. Det gælder Breve generelt, PostNord Tracked, PostNord Untracked, Rekommanderede breve, samt Postpakker, MyPack Home og PostNord Parcel.

Vær særligt opmærksom på:

  • Det er obligatorisk at oplyse modtagerens sms-nummer og e-mailadresse på forsendelser til Storbritannien.
  • Det er vigtigt, at du sender korrekte tolddokumenter og elektroniske tolddata til os. Mere information findes på postnord.dk/told.,
  • Ved fejlagtig eller ufuldstændig tolddata kan PostNord mod betaling hjælpe med at udfylde data. Alternativt returneres forsendelsen til afsender.
  • Pakker til/fra Storbritannien vil fra og med 1. januar 2021 blive pålagt fortoldningsgebyr. Prisen fremgår af gældende prisliste her.
  • Du må forvente forsinkelser til/fra Storbritannien i januar 2021.
  • Der er ingen ændringer ved forsendelser, som indeholder dokumenter.
  •  For mere information om forberedelserne henvises til www.gov.uk/brexit. 

BtC værdi under £135:

  • Sælger du lavværdi varer til private modtagere i Storbritannien, skal du ansøge om en momskonto og have et EU seller UK VAT nummer hos den engelske skattemyndighed. Nummeret skal altid oplyses på fakturaen og i de elektroniske tolddata, da moms på varer under en værdi af 135 £ skal betales af afsenderen direkte til den engelske stat. På den måde sparer du fortoldningsgebyret.
  • Forsendelsens samlede værdi må ikke overskride £135 ekskl. moms, fragt og forsikring.
  • Du skal huske at tillægge britisk moms overfor dine kunder i forbindelse med købet.
  • Modtager bliver ikke opkrævet yderligere i Storbritannien.

BtC værdi over £135:

  • For at kunne foretage en korrekt tredjelandsudførsel, kræves et EORI-nummer. Der kan ansøges om et EORI-nummer hos Erhvervsstyrelsen. Du skal oplyse dit DK EORI/CVR-nummer på fakturaen.
  • Du skal ikke opkræve moms i forbindelse med købet, da modtager bliver opkrævet told/moms i Storbritannien.             

BtB uanset beløb:

  • Du skal oplyse dit DK EORI/CVR-nummer på fakturaen.
  • Derudover skal du oplyse modtagers GB EORI-nummer og GB VAT nummer på fakturaen.
  • Du skal ikke opkræve moms i forbindelse med købet, da told/moms opkræves hos modtager i Storbritannien via GB UK EORI/VAT nummer.

 

Spørgsmål

Har du spørgsmål til processer og toldprocedurer, skal du kontakte Told & Skats Brexit hotline på telefon: 72 22 12 02.