Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser.
Information

Breve bliver returneret, hvis de mangler elektroniske tolddokumenter

2022-05-05 06:20

De internationale toldregler for breve til lande uden for EU, hvor indholdet er varer eller gaver, bliver nu skærpet.

Flere modtagerlande returnerer breve, der ikke har elektroniske tolddokumenter. Det gælder både for private afsendere og virksomheder.

Vi opfordrer til, at du køber portoen via Online Porto på vores hjemmeside. I Online Porto hjælper vi dig med at få udfyldt de nødvendige dokumenter.

Hvis du skal sende et brev til et land uden for EU, som indeholder en gave eller en vare (alt andet end papirer og dokumenter), skal der medfølge en elektronisk tolddokumentation, en tilhørende stregkode og en fysisk identificerbar tolddeklaration.

Det er ikke længere er muligt at bruge frimærker på breve til lande uden for EU, hvis indholdet er en gave eller en vare.

Quickguide til de nye regler:

Hvis brevet indeholder en vare eller en gave, så køb via Online Porto og vær opmærksom på følgende:

  • Huskt at angive at indholdet er en vare, og angiv korrekte toldoplysninger.

  • Du får en færdig label med en stregkode, som du skal udskrive og sætte på brevet.

  • Du kan få din label udskrevet på posthuset. Du modtager en QR-kode i din e-mail. Den viser du på posthuset, og så printer de din label.

Hvis brevet er et postkort eller indeholder et dokument, så sæt et frimærke på eller skriv en portokode på det – helt som normalt.

  • Du kan købe en portokode via PostNord Appen eller via Online Porto.
  • Husk at mærke brevet Prioritaire (eventuelt blot med håndskrift), så det kommer hurtigere frem.

Har du spørgsmål?

Du er velkommen til at kontakte kundeservice på telefon 70 70 70 30. Vi svarer alle hverdage fra 10.00-16.00.

.