Spring navigation over og søg
Begrænset support til Internet Explorer. Du kan opleve problemer med flere af funktionerne, da Internet Explorer er forældet. For en bedre oplevelse og fuld funktionalitet, anbefaler vi, at du skifter over til Chrome, Edge, Firefox eller en lignende browser. Öppna i Microsoft Edge
Breve

Praktik for rekommanderet

N.B. Fra 1. juni 2023 kan du ikke længere bruge den trykte etiket til rekommanderede breve. Du kan købe label til rekommanderede breve i Online Porto her og i en pakkeshop.

Find de praktiske informationer for indlevering, mærkning, udlevering, Track og Trace mm.

Indlevering

Du indleverer rekommanderede breve i en pakkeshop. Når du har købt rekommanderede breve via Online Porto, kan du udskrive din label hjemme. Du kan også vælge at få den udskrevet i pakkeshoppen via QR-koden på kvitteringen. Du kan også købe rekommanderet i pakkeshoppen, hvor du modtager en adresselabel med afsender, modtager og stregkode. Du kan få en kvittering for indleveringen af dit rekommanderede brev i pakkeshoppen.

Udlevering

Et rekommanderet brev udleveres mod kvittering til den person, der træffes på husstanden. Vi opbevarer kvitteringen til eventuelt senere brug.

Et rekommanderet brev til udlandet udleveres efter de regler, der gælder herfor i modtagerlandet. Normalt sker det mod kvittering til den person, der træffes på husstanden. Kvitteringen bliver opbevaret af det pågældende lands post til eventuelt senere brug.

Track & Trace

Du kan spore dit brev på via vores hjemmeside eller via PostNord appen. Du bruger stregkodenummer, som du kan finde på din kvittering.

Alle rekommanderede breve scannes, når de indleveres til PostNord.

Rekommanderede breve til Danmark scannes på omdelingsdagen på distributionscentret og ved udleveringen.

For rekommanderede breve til udlandet kan du se, hvornår brevet har forladt Danmark. Til de fleste visse lande - se Landefakta - er det også muligt at se, hvornår forsendelsen er ankommet til bestemmelseslandet henholdsvis udleveret til modtageren.

Indhold i forsendelser til udlandet

Det er ikke alt, du kan sende til udlandet, og der kan være forskellige regler fra land til land.

Du skal altid sørge for at undersøge reglerne i modtagerlandet:

  • er det overhovedet tilladt at sende/indføre det indhold,  som du sender?
  • er indholdet toldpligtig?
  • sender du kostbart indhold, rede penge, ædelmetaller eller lignende?

Du er som afsender ansvarlig for eventuelle følger, hvis du sender ikke-tilladt indhold.

Har du behov for yderligere information om, hvad dine forsendelser må indeholde i de forskellige lande, så finder du flere oplysninger ved at vælge landet i søgebaren nederst på denne side. Hvis svarene dér ikke er fyldestgørende, må du kontakte modtagerlandets ambassade.

Tolddeklaration til udlandet

Indeholder dit brev andet end almindelig korrespondance, skal brevet have både en fysisk og en elektronisk tolddeklaration.  Vi hjælper dig, når du køber porto i Online Porto, i et TA-system eller når du køber i pakkeshoppen. Hvis forsendelserne ikke har de nødvendige dokumenter, er der en risiko for, at modtagerlandet returnerer forsendelsen.

Kontakt os

Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte kundeservice.