Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere og at lave statistik som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at lukke boksen eller klikke videre. Lær mere om cookies

Spørgsmål/svar Pakkeboksen

​Du kan bruge Pakkeboksen til at modtage og sende pakker.

Pakkeboksen er en selvbetjeningsautomat, som gør dig uafhængig af posthusets åbningstider, når du skal hente og sende pakker. Vi har ca. 170 udendørs Pakkebokse, som du kan bruge døgnet rundt, og ca. 300 indendørs Pakkebokse i Coop-butikker, som er tilgængelige i hele åbningstiden i butikken.

Du skal have et Pakkeboks ID-nummer. Det får du ved at oprette dig i ePosthuset, via www.pakkeboksen.dk eller du kan gøre det via vores app. Minimumsalder for brug af Pakkeboksen er 15 år.

Ja, hver gang du bestiller en pakke, skal du skrive dit Pakkeboks ID-nr. og dit navn. I stedet for din normale adresse skal du skrive Pakkeboksens nummer, postnummer og bynavn som leveringsadresse. Eksempel på adressering til Pakkeboksen:

  • IDXXXXXXXX (dit personlige Pakkeboks ID-nr.) / Navn Navnesen
  • Pakkeboks 109
  • 2100 København Ø

Billede eksempel (gif)

​Flere og flere netbutikker benytter sig af Post Danmarks service, der giver dig mulighed for selv at bestemme, hvor du vil hente dine pakker, og her behøver du ikke at være oprettet hos os for at kunne vælge levering til Pakkeboksen.

Derudover bruger vi også Pakkeboksen som afhentningssted på lige fod med posthuse, når vi ikke kan levere en pakke på din bopæl, eller hvis den er sendt uden omdeling. Derfor kan vi i visse tilfælde bede dig hente en pakke, selv om du ikke valgte levering i Pakkeboksen, da du bestilte din pakke.

​Det gør du via Find Pakkeboksen her på hjemmesiden eller i Poststeder i Post Danmarks app.

​Nej, du behøver ikke bruge den samme Pakkeboks hver gang, men kan frit vælge, hvilken Pakkeboks du vil hente din pakke i.

​Du modtager automatisk besked på e-mail eller sms, så snart vi har lagt pakken i Pakkeboksen. Du har de næste 14 dage til at hente din pakke i Pakkeboksen.

​Hvis du ønsker pakker sendt til Pakkeboksen, skal du huske at skrive dit Pakkeboks-ID og nummeret på Pakkeboksen samt postnummer og by som leveringsadresse i stedet for din normale adresse.

​Hvis du kontakter vores kundeservice på 70 11 22 12, kan du få pakken omdirigeret gratis til det posthus, hvor du normalt henter din post. Mod betaling af et gebyr kan du også få pakken genudbragt eller lagt til afhentning på et valgfrit posthus.

Særligt for handicappede

Har vi lagt en pakke til afhentning i Pakkeboksen, kan du få den genudbragt gratis til din adresse ved at kontakte vores kundeservice på 70 11 22 12 eller via eposthuset@post.dk. Du kan også vælge at få den omdirigeret til et posthus efter dit eget valg.

​Pakker og rekommanderede breve, der er adresseret til en Pakkeboks. Pakkerne kan måle op til 60 x 37 x 35 cm (LxBxH) og veje op til 35 kg. . Du kan ikke modtage almindelige breve, eller når der skal betales ved modtagelsen.

​Det gælder i disse tilfælde:

  • der skal betales ved modtagelsen
  • automaten er fyldt op
  • forsendelser der er for store eller tunge
  • automaten har tekniske problemer
  • almindelige breve

I de første 4 tilfælde vil dine forsendelser blive lagt til afhentning på posthuset, og du vil få besked via e-mail, sms eller brev.

Almindelige breve, der er adresseret til Pakkeboksen, returneres til afsender.

​Det kan i visse tilfælde give problemer med levering af pakker fra udlandet, hvis du vil bruge Pakkeboksen som leveringsadresse.

Vi har en aftale med andre nationale postvirksomheder, som betyder, at vi kan aflevere pakker fra disse selskaber i Pakkeboksen. Derimod kan vi ikke aflevere pakker i automaten, når du kommer via andre distributører.

Hvis du ikke er sikker på, hvilken distributør en netbutik anvender, anbefaler vi, at du får sendt pakker fra udlandet til din bopæl eller til en anden adresse, hvor du kan tage imod pakken.

​Ja, du kan sende pakker fra vores ca. 170 udendørs Pakkebokse døgnet rundt og fra vores indendørs Pakkebokse i ca. 300 Coop-butikker i hele åbningstiden i butikken.

Sender du pakker inden kl. 8.00 (mandag-lørdag), er de normalt fremme hos modtager (i Danmark) den følgende hverdag.

Du skal købe en pakkelabel til din pakke på forhånd. Det kan du gøre fx på posthuset, men det er billigere, hvis du køber den online på vores hjemmeside.

Klik for at købe din pakkeporto online.

Du kan følge din afsendte pakke via Track & Trace. Du indtaster blot pakkens nummer, som står på din kvittering.

Du kan sende alle pakker (også returpakker) til Danmark op til 31,5 kg. Og til udlandet op til 20 kg.

Pakker kan højst måle 60x37x35 cm.

Du skal købe en pakkelabel til din pakke på forhånd. Det kan du gøre fx på posthuset, men det er billigere, hvis du køber den online på vores hjemmeside.

Klik for at købe din pakkeporto online.

​På Selvbetjening her på hjemmesiden kan du altid se, hvad dit Pakkeboks-ID er.

Har du har fået nyt mobilnummer eller e-mailadresse, skal du selv huske at ændre oplysningerne i ePosthuset.

​Klik for at logge dig på ePosthuset Du ændrer mobilnummer og e-mail du under menupunktet Pakkeboksen på ePosthuset.

Gør du ikke det, så kan vi desværre ikke advisere dig om, at der er pakker til dig til afhentning i Pakkeboksen.

​Ja, alle kan nå den skærm, som automaten betjenes fra, og når du opretter dig som bruger af Pakkeboksen, kan du sikre dig, at du altid får dine pakker leveret i rum, som du kan nå fra en kørestol. Det er de rum, der ligger mindst 38 cm og højst 137 cm over jorden.

​Du ringer til vores kundeservice på 70 11 22 12 og oplyser dit Pakkeboks-ID og pakkenummeret. Så sender vi dig nye koder.

​I de første 10 minutter efter at pinkoderne er tastet, kan du åbne lågen igen med den samme kode. Hvis du ikke når at få pakken ud inden 10 minutter, kontakter du vores kundeservice på 70 11 22 12.

​Du skal kontakte kundeservice på 70 11 22 12 for at få hjælp. Det er dog yderst sjældent, at denne situation forekommer.

​Så længe pakken er i Post Danmarks varetægt, er vi ansvarlige for tyveri og bortkomst.

Ansvaret er dog dit, hvis du overdrager pinkoderne eller blanketten "Post til afhentning" til andre.

Ved pakker, du selv har bestilt til levering i Pakkeboksen, benytter vi den e-mail eller det nummer, som du har indtastet på Selvbetjening. Du er selv ansvarlig for at holde disse informationer fortrolige.

​Ja, du kan lade en anden hente din pakke. Det er dit eget ansvar, hvis du overdrager pinkoderne eller blanketten "Post til afhentning" til andre.

Ved afhentning med blanket registrerer vi navn og adresse på den person, som henter pakken i Pakkeboksen. Det sker, når vedkommende bruger sit sundhedskort i automaten.

​Hvis beskadigelsen kan ses på pakken, skal du straks henvende dig på nærmeste posthus. Husk at medbringe pakken, så vi kan undersøge den. Undlad helst at åbne pakken for at undgå misforståelser om, hvornår pakken er blevet beskadiget.

Hvis beskadigelsen ikke er synlig, før du åbner pakken, skal du klage over det inden 7 dage efter modtagelsen.

​Fandt du ikke svar på dit spørgsmål, er vores kundeservice klar ved telefonerne på 70 11 22 12 eller eposthuset@post.dk.

Kan vi hjælpe dig

Kundeservice Privat
Telefon 70 70 70 30

Kundeservice Erhverv
Telefon 70 11 12 30

Find

Indtast forsendelsesnummer:

Se åbningstider, adresse samt hvilke serviceydelser det enkelte sted tilbyder. Eller se, hvor du kan købe frimærker.

Angiv adresse, postnummer eller by. Du kan også klikke på kortet.

Se placering af Pakkeboksautomater

Angiv adresse, postnummer eller by. Du kan også klikke på kortet.

Her finder du Erhvervsindleveringerne

Angiv adresse, postnummer eller by. Du kan også klikke på kortet.

Se placering af postkasser

Angiv adresse, postnummer eller by. Du kan også klikke på kortet.