Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere og at lave statistik som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at lukke boksen eller klikke videre. Lær mere om cookies

Retningslinjer - Nej tak

Forbrugerombudsmandens retningslinjer

Forbrugerombudsmanden har udstedt et sæt Retningslinjer ved navn ”God markedsføringsskik ved omdeling af forsendelser uden påført navn”. Disse retningslinjer er udarbejdet i fællesskab med branchens parter, dvs bla distributører, annoncører og forbrugerrepræsentanter, og alle parter har forpligtet sig til at efterleve denne brancheordning.

Ifølge brancheordningen har alle husstande mulighed for at frabede sig reklamer uden påført navn (tidligere kaldet ”adresseløse”).

Der findes to ”nej tak” ordninger

Reklamer - Nej tak

Afsender og distributør skal undlade omdeling af reklamer mv., men kan dog omdele telefonbøger, lokale vejvisere, aften-skolekataloger mv., aviser og andre skrifter.

Reklamer og ugeaviser - Nej tak

Afsender og distributør skal undlade omdeling af både reklamer mv. og telefonbøger, lokale vejvisere, aftenskolekataloger mv., samt aviser og andre skrifter.

Undtagelser

Der kan - uanset tilmelding til en af de to ordninger - stadig omdeles materiale, der ikke er omfattet af markedsføringsloven. Det kan f.eks. være statslig, regional eller kommunal information, valgmateriale fra politiske partier, indsamlingsmateriale fra velgørende organisationer samt materialer fra religiøse institutioner såsom kirkeblade.

Klik og find Retningslinjerne på Forbrugerombudsmandens hjemmeside (pdf).

Hvem kan sige 'Nej tak'?

Alle husstande kan sige nej tak til forsendelser uden påført navn.

Det er uden betydning, om det er private, erhvervsdrivende, institutioner, foreninger, klubber, myndigheder eller andre, der disponerer over en adresse og til hvilket formål.

En privat adresse kan fx tilmeldes, uanset om den anvendes til privat helårsbeboelse eller midlertidigt ikke bebos, fx i forbindelse med salg, eller er et fritidshus. En privatperson kan eksempelvis tilmelde både sin adresse, som den er registreret i CPR-registret, og adresser uden bopælspligt, som den pågældende disponerer over, til en ”nej tak”-ordning.

Tilsvarende kan erhvervsdrivende mv. tilmelde samtlige adresser, som denne disponerer over, uanset om adressen anvendes til erhvervsvirksomhed eller andet formål.

Når et afleveringssted benyttes til omdeling af forsendelser, skal der således altid bestå en adgang til at sige ”nej tak”.

Fordeling af Nej tak registreringer

Klik og find oversigten over antal husstande og nej-tak registreringer. Oversigten er blandt fordelt på postnumre og andre variabler. Oversigten bliver opdateret 1 gang om ugen.

Kontakt os

Har du spørgsmål eller har brug for hjælp, er du velkommen til at ringe til din salgskonsulent eller til kundeservice på 70 11 12 30.​

Kan vi hjælpe dig

Find