Spring til indhold Gå til hovednavigation Gå til sprogvælgeren

Vi anvender cookies til at få hjemmesiden til at fungere og at lave statistik som vi kan bruge til at forbedre hjemmesidens indhold. Du accepterer brugen af cookies ved at lukke boksen eller klikke videre. Lær mere om cookies

Er du e-handler?

Vi har 6 anbefalinger til dig, der kan styrke dine kunders købsoplevelse i din netbutik

Til dig, der har en netbutik, har PostNord lavet seks anbefalinger til, hvordan du kan styrke kundernes købsoplevelse med udgangspunkt i deres behov.

E-handelsforbrugerne stiller stadig større krav om selv at kunne bestemme hvordan, hvor og hvornår de køber og får leveret deres varer. De vil kunne følge deres forsendelse og nemt kunne returnere produktet. Den forbrugerdrevne logistik, hvor valgfrihed er nøgleordet, bliver dermed nøglen til succes for den, der vil klare sig godt inden for e-handel.

At give forbrugeren mulighed for at påvirke leveringen i form af valg af udleveringssted eller leveringstidspunkt er en del af løsningen for de netbutikker, der vil styrke relationen til forbrugeren. Fremtidens vindere bliver de detailhandelsvirksomheder, der er bedst til at tilpasse hele leveringskæden til kundens ønsker.

Seks trin til succes

1. Gør leveringsalternativerne enkle og tydelige

Det skaber tryghed om købet for kunden, hvis du allerede fra begyndelsen tydeligt fortæller hvornår, hvordan og hvor varerne bliver leveret. Ved en tilbagevendende kunde kan det seneste leveringsalternativ være forvalgt ved check-out. Det skaber loyalitet og viser, at du kender kunden og kan øge konverteringen. Ved nye eller ad hoc-kunder kan muligheden for at vælge leveringsalternativ udgøre forskellen mellem en vundet eller tabt handel. Du kan give dine kunder valgfrihed med ”Vælg selv udleveringssted”.

2. Tilbyd alternativer: præcision, hurtighed eller lavere pris

Oplevelsen af leveringen bør matche oplevelsen af købet. For forbrugeren er det altid en afvejning mellem hurtighed, præcision og omkostninger. For de fleste forbrugere haster købet ikke så meget, at hurtig levering er værd at betale ekstra for. Derimod vil mange gerne angive en bestemt leveringstid på et bestemt sted eller på en bestemt måde, som passer ind i deres rutiner - læs mere om "Lørdagsomdeling". Detailhandelsvirksomheder kan ikke længere sige, at varerne leveres i løbet af 3-5 dage. Det accepterer kunderne ikke.

3. Giv mulighed for at vælge leveringssted

Forbrugerne ønsker, at leveringen passer ind i deres hverdag. Detailhandelsvirksomheder bør derfor kunne tilbyde valgmuligheder og mangfoldighed, når det gælder leveringssteder. Det giver mere tilfredse kunder, hvis de kan vælge et passende leveringssted ved hvert enkelt køb - læs mere om vores services "Vælg selv udleveringssted".

4. Vær fleksibel og kommunikér med kunden

Kunden har altid ret! Dette udsagn omfatter kontrol med leveringen – fra at kunne vælge leveringsmulighed til at kunne spore sin vare og forstå, hvad der skal til for at kunne modtage forsendelsen - dine kunder kan bruge vores app til at holde øje med deres pakker. Der er meget vundet ved så tidligt som muligt i købsprocessen at finde ud af, hvad kundens præferencer er. Hvordan ønsker kunden at blive kontaktet og adviseret – via e-mail, sms eller advis i postkassen? Her gælder det om at gøre det nemt for kunden at vælge alternativ.

5. Gør det nemt at ændre leveringsmåde

Succesrige virksomheder bør tilbyde muligheden for at kunne ændre leveringsalternativ undervejs, f.eks. ved at lade en anden hente pakken i postbutikken eller give postbuddet lov til at levere pakken i skuret, når ingen er hjemme - læs mere om FlexChange. At kunne påvirke leveringen også efter check-out er afgørende for, at logistikken fungerer og dermed bidrager til en endnu stærkere relation mellem forbruger og virksomhed.

6. Skab smarte returløsninger

Hvis en vare skal returneres, mister forbrugeren ofte hurtigt tålmodigheden. Forudsætningen for en god købsoplevelse er, at virksomheden kan håndtere returneringer nemt og effektivt. Virksomheden bør tilbyde nemme returløsninger, f.eks. god tilgængelighed det sted, hvor varen kan indleveres, tydelige instruktioner om, hvordan returneringer skal håndteres, og oplysning om, hvordan man får pengene tilbage. Hvis man kan love et tidspunkt for tilbagebetaling, bliver kunden mere tryg, og tærsklen for køb sænkes. Læs mere om "Nem returnering".

Og her finder du PostNords hvidbog om forbrugerdrevet logistik.

Her kan du læse om, hvordan forbrugeren stiller større og tydelige krav om selv at kunne bestemme over leveringen. Derfor kan man som web shop styrke relationen til sine kunder ved at tilbyde en fleksibel og smidig levering, som passer bedst muligt ind i den enkelte kundens hverdag.

I sidste ende har forbrugerens oplevelse af leveringen direkte indflydelse på kundetilfredsheden.