Retningslinjer - "Nej tak"

Forbrugerombudsmanden og branchens parter har i fællesskab udarbejdet retningslinjer for 'Nej tak til reklamer'
 

Forbrugerombudsmandens retningslinjer

Forbrugerombudsmanden har udstedt et sæt Retningslinjer ved navn ”God markedsføringsskik ved omdeling af forsendelser uden påført navn”. Disse retningslinjer er udarbejdet i fællesskab med branchens parter, dvs bla distributører, annoncører og forbrugerrepræsentanter, og alle parter har forpligtet sig til at efterleve denne brancheordning.

Ifølge brancheordningen har alle husstande mulighed for at frabede sig reklamer uden påført navn (tidligere kaldet ”adresseløse”).

Der findes to ”nej tak” ordninger

Reklamer - Nej tak

Afsender og distributør skal undlade omdeling af reklamer mv., men kan dog omdele telefonbøger, lokale vejvisere, aften-skolekataloger mv., aviser og andre skrifter.

Reklamer og ugeaviser - Nej tak

Afsender og distributør skal undlade omdeling af både reklamer mv. og telefonbøger, lokale vejvisere, aftenskolekataloger mv., samt aviser og andre skrifter.

Undtagelser

Der kan - uanset tilmelding til en af de to ordninger - stadig omdeles materiale, der ikke er omfattet af markedsføringsloven. Det kan f.eks. være statslig, regional eller kommunal information, valgmateriale fra politiske partier, indsamlingsmateriale fra velgørende organisationer samt materialer fra religiøse institutioner såsom kirkeblade.

Klik og find Retningslinjerne på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Hvem kan sige 'Nej tak'?

Alle husstande kan sige nej tak til forsendelser uden påført navn.

Det er uden betydning, om det er private, erhvervsdrivende, institutioner, foreninger, klubber, myndigheder eller andre, der disponerer over en adresse og til hvilket formål.

En privat adresse kan fx tilmeldes, uanset om den anvendes til privat helårsbeboelse eller midlertidigt ikke bebos, fx i forbindelse med salg, eller er et fritidshus. En privatperson kan eksempelvis tilmelde både sin adresse, som den er registreret i CPR-registret, og adresser uden bopælspligt, som den pågældende disponerer over, til en ”nej tak”-ordning.

Tilsvarende kan erhvervsdrivende mv. tilmelde samtlige adresser, som denne disponerer over, uanset om adressen anvendes til erhvervsvirksomhed eller andet formål.

Når et afleveringssted benyttes til omdeling af forsendelser, skal der således altid bestå en adgang til at sige ”nej tak”.

Fordeling af Nej tak registreringer

Kontakt os

Har du spørgsmål eller har brug for hjælp, er du velkommen til at ringe til din salgskonsulent eller til kundeservice på 70 11 12 30.​

Undtagelserne

Retningslinjer om god markedsføringsskik

Visse udsendelser er dog undtaget:

  1. Forsendelser som ikke er omfattet af Markedsføringsloven eksempelvis statslig, kommunal eller regional information, materiale fra politiske partier, indsamlingsmateriale fra velgørende organisationer samt materiale fra religiøse institutioner såsom kirkeblade. Disse forsendelser kan omdeles til samtlige husstande uden respekt for ”Reklamer – Nej tak” eller ”Reklamer og gratisaviser – Nej tak”
  2. Telefonbøger, lokale vejvisere, aftenskolekataloger, aviser og andre skrifter kan omdeles til husstande som ikke er tilmeldt ordningen ”Reklamer og gratisaviser – Nej tak”

Kontakt

Har du spørgsmål eller har brug for hjælp, er du velkommen til at ringe til din salgskonsulent eller til kundeservice på 70 11 12 30.

Brancheordningen

De nuværende "Nej tak" ordninger er blevet til i fællesskab mellem branchens parter, Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet., som er enige om reglerne. Hele branchen har derfor forpligtet sig til at respektere dit ønske om "nej tak". Vi administrerer ordningen på vegne af hele branchen.

Retningslinjerne er blevet til efter forhandlinger mellem:

  • Forbrugerombudsmanden
  • Forbrugerrådet
  • Brancheforeningen af Danske Distributions virksomheder
  • Danske Avis-, Post- og Reklamedistributører
  • Dansk Erhverv
  • DI
  • Danske Reklame- og Relations bureauers Brancheforening
  • Danske Dagblades Forening
  • Foreningen af danske lokale ugeaviser
  • FK Distribution
  • Finansrådet
  • Forsikring & Pension

Kontakt

Har du spørgsmål eller har brug for hjælp, er du velkommen til at ringe til din salgskonsulent eller til kundeservice på 70 11 12 30.

 
 

Find



  • Prisoversigter

  • Avanceret søgning

  • Se åbningstider, adresse samt hvilke serviceydelser det enkelte sted tilbyder. Eller se, hvor du kan købe frimærker.

    Angiv adresse, postnummer eller by. Du kan også klikke på kortet.

  • Se placering af Pakkeboksautomater

    Angiv adresse, postnummer eller by.Du kan også klikke på kortet.

  • Her finder du Erhvervsindleveringerne


    Angiv adresse, postnummer eller by.
    Du kan også klikke på kortet.

  • Se tømningstider og placering af postkasser

    Angiv adresse, postnummer eller by.Du kan også klikke på kortet.


  • Dagens post

  • Hjælp

    Kort over postnumre og mere information

© PostNord AB (publ) | Om hjemmesiden | Privacy policy